رواية وابتسمت الأيام الفصل الثالث عشر بقلم زينب سعيد القاضي
رواية وإبتسمت الأيام الفصل الثالث عشر بقلم زينب سعيد
رواية وإبتسمت الأيام الفصل الثالث عشر بقلم زينب القاضي
رواية وإبتسمت الأيام الفصل الثالث عشر بقلم زينب سعيد القاضي
اللهم أرحم أبي وأغفر له.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل الثالث عشر
لتتحدث جيهان أخيراً:لسه بتحبيه ؟
لتنظر لها بتول بعدم فهم
لتردد جيهان بتوضيح:لسه بتحبي زياد ده ؟
لتردد بتول بصدق:لا والله زياد أصلا طلع من قلبي من اليوم إلي عرفت فيه أنه بيضحك عليا وأختار حلا.
لتردد جيهان بهدوء: أنا مش هحاسبك عن الي قولته يا بتول والماضي عدي وانتهي بحلوه ومره" أما بيسيب لينا ذكرى حلوة نفضل نفتكرها ،إما بيسيب لينا درس نفضل نتعلم منه"
صح ولا غلط وأنتي شكلك أتعملتي الدرس.
لتردد بتول بخفوت:أتعلمته.
لتتنهد جيهان وتكمل حديثها بعملية: بيجاد.
لتردد بتول بتردد :ماله.
أكمل بجدية :وضعكم هيبقي أيه ؟ الجوازة دي مصيرها أيه ؟
لتبلتع بتول ريقها بمرارة وتردد بأسف:أنا أسفة أني بوظلتله حياته لكن والله كل الي حصل كان غصب عني وإلي حضرتك هتتطلبيه مني أنفذه هنفذه.
لتردد جيهان بترقب:يعني لو طلبت منك تطلقي من بيجاد هتوافقي ؟
لتغمض بتول عيونها تحاول منع دموعها من التساقط وتردد بحزن: أيوة دكتور بيجاد شخص كويس ويستاهل كل خير.
لتردد جيهان بفضول:ملكيش دعوة أنا هطلب أيه خلينا فيكي أنتي حابة تكملي مع بيجاد ولا لأ ؟حابة تبقوا زوج وزوجة طبيعين ولا لأ ؟
لتردد بتول بقلة حيلة: إلي حضرتك عايزاه وإلي دكتور بيجاد عايزه مبقتش تفرق أنا عايزة أيه المهم إلي حواليا عايزين أيه.
ما كان رد جيهان إلا صفعة مدوية علي وجه بتول جعل عيونها تجحظ بصدمة وتضع يدها علي وجهها وتبكي بصمت….
……
في أحد المعارض الكبري للاثاث…..
تقف هنا برفقة جاسر تنظر للآثاث بإنبهار شديد ليردف جاسر بإبتسامة:ايه رأيك حاجة عجبتك ؟
لتنظر له هنا بلهفة: الحاجة كلها تحفة المعرض كله علي بعضه.
جاسر بإبتسامة:طيب الحمد لله أنه عجبك طيب يلا نختار.
لتردد هنا بخجل:بس الحاجة غالية اوي ممكن نشوف مكان تاني والحاجة يكون سعرها أقل شوية.
لينظر لها برفض قاطع:لا طبعاً مش هنروح مكان تاتي ونقي إلي يعجبك يا هنا ممكن السعر مش غالي ولا حاجة وحتي لو غالي مفيش حاجة تغلي عليكي يا هنايا يلا بقي نختار ؟
هنا بخجل: حاضر.
جاسر بحماس: يبقي يلا بينا يا قلبي عشان نخلص بسرعة ونروح نشوف الستائر والفرش.
لتردد هنا بإحراج:لا طبعاً كده كتير أمال أنا هجيب أيه ؟
ليداعب جاسر أرنبة أنفها برفق:تجيبي ليا هنا وبس بصي يا حبيبتي العروسة ملهاش أنها تشتري أي حاجة يا حبيبتي ده واجب علي العريس لكن أن العروسة تحيي فبيبقي مساهمة تساعد العريس لو محتاج وانا الحمد لله ربنا فتحها عليا من وسع يبقي تكلفي نفسك يلا يا حبيبتي عشان منتاخرش.
لتنظر له بقلة حيلة فكلامه صحيح لكن هي لا تريد أن يراه شئ رخيص ويأتي يوم يقوم بمعايرتها بفقرها.
…….
في شقة جاد.
تجلس سماح برفقة جاد يحتسون الشاي لتردف بتعجب:سبحان الله أنا لغاية دلوقتى مش مصدقه الي حصل ده كله إلي حصل مع هند وجوازها هي وباسل وكمان جواز بتول وهنا.
ليردد جاد بتأكيد:عندك حق كل حاجة حصلت في لمح البصر.
لتردد بحسرة:اه يا كبدي عليكي يا بنتي إمتي تفتحي تاني وتشوفي النور من تاني.
ليردد بحزن:سبيها علي ربنا يا سماح ربنا مش هيسبها.
ليردد بقلة حيلة:ونعم بالله يا أخويا هو لينا غيره بس بصراحة أنا خايفة.
ليردد بتساؤل: خايفة من ايه ؟
لتردد بضيق:خايفة من قعاد هند مع حلا هي أه ربنا هداها بس حلا هي حلا عارف لو بتول كانت معاهم قلبي كان هيطمئن أكتر.
ليردف جاد بتعقل:يعني هتعمل ليها أيه يعني وبنت الباب جنب الباب جوزها وهو ماشي ياخدها ولما يرجع ياخدهل تخليكي أنتي معاها يا ستي وتخدميها .
سماح بقلة حيلة:أيوة ده إلي لازم يحصل.
بينما علي الطرف الآخر.
تستند علي الفراش بألم فهي لم تكن نائمة كما يظن والديها بل كانت مستيقظة وتنسط لحديثهم لتتساقط عيونها بمرارة علي ما قالت بها الظروف فمنذ الايام كانت تري كل شئ والان هي تعيش في الظلام دامس لا تدري اشتري النور مرة أخري أم لأ لتغمض عيونها بحسرة وتردد بحزن لله الأمر من قبل ومن بعد…..
……..
تنظر بتول لجيهان بصدمة ودموعها تنساب علي وجنتيها بصمت.
لتتحدث جيهان بخزي: غبية يا بتول ليه تعملي في نفسك كده ؟ أية الضعف ده أية السلبية بتاعتك دي فوقي لنفسك بقي هتفضلي تضحي لغاية إمتي بيجاد جوزك يا بتول ولازم تعرفي ده كويس أوي بيجاد جوزك ومن حقك أنتي دافعي عنه وبطلي سلبية بقي .
لتدمع عيونها بصمت لتصيح جيهان بعصبية:أخرسي بقي وبطلي نواح بتعيطي علي أيه ها فوقي لنفسك امبارح كان كتب كتبابك وأيام وهتتجوزي وتسافري مع جوزك يعني دلوقتي المفروض تكوني فرحانة وتخرجي وتجهيز حاجتك مع جوزك مش قاعدة تعيطي لتزفر بضيق وتقترب منها تضمها لاحضانها برفق وتردد بحنان:بتول يعلم ربنا أنتي دخلتي قلبي أزاي من يوم ما شوفتك ومعزتك زيك زي بيجاد بالظبط وأنا بنصحك يا بنتي بيجاد صعب تلاقي راجل زيه .
لتردد بتول بخفوت:طول عمري راشية بالقليل وبحمد ربنا عليه ومش عايزة حاجة من الدنيا دي غير راحة البال وبس عارفة أن دكتور بيجاد صعب الاقي زيه ده شئ واثقه منه لأنه راجل بجد وصعب يبقي فيه راجل زيه في زمان مبقاش فيه رجال بس أنا شيفاه كتير عليا ويستحق الأفضل مني ليه يدفن نفسه وسط مشاكل الي مش بنتتهي.
لتردد جيهان بعتاب:مين قالك أنه يستاهل افضل منك بردوا بتقللي من نفسك أه منك يا بتول تعبتي قلبي ربنا يهديكي يا بنتي.
ليطرق الباب يقطع حديثهم لتردد بتول بحيرة:مين هيجي دلوقتي؟
لتبتعد جيهان وتردد ساخرة:أكيد جوزك يا أختي جاي يطمنك إنك مقولتيش حاجة ليا أبني وانا عارفاه.
لتنظر له بتول بحيرة:يعني مش هنقوله أن حضرتك عرفتي كل حاجة ؟
جيهان بنفي:لا طبعاً الكلام إلي حصل ده بينا أحنا الأتنين ومن هنا ورايح أي حاجة تحصل بينك انتي وجوزك محدش يعرف مهمها كان يا بنتي انت وجوزك شخص واحد والداخل بنكم خارج يلا قوم افتحي بس اغسلي وشك الاول.
لتومئ لها بتول بايجاب وتنهض تتحه للمرحاض تغسل وجهها سريعاً وبعدها تتجه لباب الشقة تفتحه لتجد بيجاد أمامها ينظر لها بقلق.
لتردد بتفهم: أتفضل طنط جيهان هنا جت تطمئن عليا من حادثة إمبارح.
ليتنهد براحة ويدخل من الباب لتغلق هي الباب ويتجه ا سويا للداخل.
لتردف جيهان بمزاح: أيه جاي علي ملئ وشك كده ليه متخافش زي ما هي اهه مأكلتش منها حتة.
ليبتسم بيجاد ويقبل رأسها بحب: معلش يا جيجي جيت بردوا اطمئن علي ممتلكاتي أنا مضمنكيش مراتي حلوة ممكن تاكليها.
لتضربه علي كتفه بعنف وتجذبه يجلس جوارها:أقعد يا بكاش أقعد متكسفش البنت شايف بقت عاملة زي الفراولة إزاي ؟
لينظر لبتول التي تقف تفرك يدها بخجل ووجها ثار كثمرة الكرز الناضجة.
ليردد بغزل: الله مراتي يا جيجي وأعاكسها زي ما أنا عايز.
لتردد جيهان بإبتسامة:ماشي يا سيدي طيب ما تروح أنت وبتول تختاروا اوضة النوم واشتروا إلي محتاجينه.
بيجاد بايجاب:تمام مافيش مشكلة لينظر لبتول متسائلا: أية رأيك يا بتول ؟
بتول بتوتر:ها مش عارفه.
بيجاد بعدم فهم:هو ايه الي مش عارفة ؟ أنتي تعبانة مش قادرة تخرجي مثلاً ؟
بتول بتوتر: أصل لازم أحضر الغداء قبل ما أخواتي يرجعوا.
ليومئ لها بتفهم:تمام يا بتول هروح أوص ماما وأرجع ليكي تكوني خلصتي ونرزح تمام ؟
بتول بقلة حيلة:تمام.
يتبع……
بقلم زينب سعيد القاضي.
جميله
ردحذفروعة تسلم ايديكى
ردحذفرائعة يسلم هالايدين
ردحذفتسلم ايدك البارت حلو. بتول محتاجه القلم اللي جهان اديتهولها عشان تفوق و تبطل سلبية وضعف و تضحية مالهاش لزمة
ردحذفتسلم ايديك
ردحذفروعة يا جميل 💜 بجد تسلم ايدك وقلمك ياقمر
ردحذفجميييييييييلة تسلم ايديك
ردحذفرائع ابدااااااااع ابدااااااااع ابدااااااااع ابدااااااااع
ردحذف👌👌👌
ردحذفالروايه جميله جدا
ردحذفيا صباح الخير على عيونك الحلوين يا مبدعه 💖💖💖
ردحذفجميلة جدا
ردحذفروعه روعه روعه تسلمي
ردحذفرووووعه
ردحذفجامد تسلمي
ردحذفتسلم ايدك
ردحذفجميل تسلم ايدك بس لو يطول شويه
ردحذفجميله بس لو بتول تتخلص من هالسليبه الي عايشه فيها
ردحذفروووووووعه ربنا يهديكى يابتول
ردحذفچميله جدا
ردحذفيعنى الراجل يقولها نخرج نختار العفش وهى تقول الغذاء و الاكل بنول هى. هى مش راح تتغير
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا