لو لقيته منشور فأي جروب هعمل ريبورت
آول إسكريبت ليا محتاجة رأيكم.
إسكريبت❤ أحببت قصيرة ❤
تركض فتاة قصيرة القامة بوجه أبيض وعيون زرقاء وغمازات تزين وجنتيها إلي محاضرتها بسرعة كبيرة فهي أستيقظت اليوم متاخرا لتص..دم بجسد صلب لتتحدث بغي.ظ: أيه يا عم أنت واقف كده ليه ؟
الشخص بإستنكار:أنا إلي أحاسب أنا ماشي عادي يا أنسة حضرتك إلي ي بتجري كأنك قطر معدي.
لتشهق بص.دمة وتردد شزرا:أنا قطر يا كل.ب البحر !
الشخص باستنكار:أحترمي نفسك يا بت أنتي أنا مش عايز اغلط فيكي عشان انتي بنت .
البنت بس.خرية:يا مي يامي خاف يا عيد هخاف أنا من البوقين دول.
ليصقف الشخص بضي.ق:الله أما طولك يا روح يا بنتي أنتي ماشية تقولي شكل للبيع روحي شوفي أنتي راحة فين يا شاطرة ليتحرك من أمامها لتنظر هي له بغي.ظ وسرعان ما تلمع عيونها بمكر وهي تفتح حقيبتها وتقوم بخرج مشروب الصودا منها وفتحها وتنظر له بتذ.مر :معلشي يا قلبي حقك عليا بس عشان يتعلم الأدب لتتجه خلفه وتقوم برميها علي جاكيت بدلته من الخلف وتركض سريعاً وضكاتها ترتفع في المكان وسط ذه.وله من فعلتها……
……….
تصل المدرج وهي تنهج بشدة من الركض ومن الضحك لتجد صديقاتها تقف خارج المدرج لتقف معها وتتحدث بلهفة:الدكتور لسه مجاش يا رغد ؟
لتتحدث رغد بنفي :لا لسه يا وعد أصل مش دكتور عبد الله إلي هيدينا.
وعد بحيرة:ليه راح فين ؟
لتحرك رغد كتفيها بالامبالاة:بيقولوا سافر بره.
وعد براحة:أحسن المركب إلي تودي .
رغد بفضول:مالك بقي كنتي جاية تجري ليه ؟
وعد بضحك:هحكيلك لتبدأ في سرد ما حدث ووعد تضحك بشدة.
لتردد وعد بضحك:يا مفتر.ية حرام عليكي انتي إلي غلطانة وتعملي فيه كده.
وعد بش.ماتة :أحسن يستاهل ك.لب البحر ده عشان يبقي يقولي قطر أكمنه حلو شوية شايف نفسه ولسه الدكتور الز.فت إلي هيدينا هتلاقيه شايف نفسه عامل فيها اسامة منير.
رغد بحماس:لا بيقولوا دكتور لسه منقول هنا إنما أيه موز.
لتلوي وعد شفتيها بته.كم: أسمعي مني هيبقي شبه الخر.تيت وكرشه مدلدل وأصلع وصف سنانه واقع.
لتضع رغد يدها علي بطنها من كثرة الضحك:طيب يلا يا أختي ندخل قبل ما يجي.
وعد بضحك:يلا.
ليدخلوا سويا غافلين عن من كان يقف علي مقربة منهم يود قتل.ها لتجحظ عيناه وهو يستمع عن وصفها له ليضغط علي أسنانه ويردد بغي.ظ:ماشي يا أوزعة أنا بقي هاكلك بصف سناني إلي واقع لينظر لجاكيته براحة ليحمد الله أنه يضع جاكيت إحتياطي بالسيارة ليعدل من هندامه ويدخل المدرج وعلي شفتيه إبتسامة عريضة عندما رأي نظرة الصد.مة بعيونها.
ليردد بغرور:أنا دكتور أحمد صادق إلي هدرس ليكم مادة الاقتصاد بدل دكتور رفعت ليكمل بته.كم عارف انكم مصدو.مين من شكلي فكرني دكتور عجوز وكرشي مدلدل وسناني واقعة بس خالفت ظنكم النهاردة مش هتاخدوا حاجة هنقضيها تعارف يلا كل واحد يعرفني بإسمه.
ليبدأ الجميع لتعريفهم بأسمائهم حتي يأتي دورها لتردد بتوتر وعد أحمد .
ليبتسم ببرود:أهلا يا أنسة وعد أستريحي.
وها قد مرت المحاضرة وبدأ الطلاب في المغادرة لتتجه خلفه سريعاً.
لينظر لها بغرور:خير يا آنسة جاية تعتذري أكيد ؟
وعد ببرأة:أيوة أسفة ياكتور اني وصفتك غلط وكنت فكراك بكرش.
لينظر لها بإستنكار:نعم يا أختي وباقي إلي عملتيه ؟
وعد ببرأة:أنا اتأسفت لدكتوري لكن خنا.قتي أنا وأنت كانت مع مواطن عادي.
لينظر لها بغي.ظ ويردد بغ.ل:أحسنلك تمشي من قدامي بدل ما أصور قتي.ل .
لتركض بسرعة وعلي وجهها إبتسامة عريضة لإثارة غض.به…..
………….
يصل منزله أخيراً بعد أنهي محاضرته ويحمل الجاكيت المتسخ.
لتنظر له والدته بذ.هول:أيه إلي حصل يا أحمد غيرت هدومك ليه ؟
ليجلس جوارها ويتحدث بغي.ظ :هحكيلك يا ستي ليبدأ في سرد ما حدث وسرعان ما أرتفعت ضحكات والدته لينظر لها بعدم تصديق أنتي بتضحكي علي أيه ؟
والدته بضحك: عليك مش متخيلة منظرك وأنت خر.تيت.
لينظر لأمه بغي.ظ:تصدقي أنا غلطان إني حكيتلك أصلاً أنا رايح أتخمد.
لتنظر له والدته بضحك:بس حاسب علي كر.شك ليقع لينظر لها بغي.ظ ويغادر لغرفته…..
………..
تجلس مع شقيقتها الكبري تسرد لها ما حدث معها اليوم لتردد شقيقتها بص.دمة :يخر.بيتك ده ممكن يسقطك.
وعد ببرأة:لا أنا أتسفت ليه يا ورد.
ورد بعدم تصديق:مش مستريحة ليكي بصراحة أختي وعرفاكي.
وعد ببرأة:أخص عليكي أنا أتأ.سفت ليه وهو أتقبل أسفي.
ورد بته.كم:والله ربنا يستر .
وعد بحز.ن مصطنع:يا بنتي أنتي واخدة فكرة غلط عني ظلماني دايما.
ورد بته.كم:أخص عليا ده أنا شر.يرة أنا راحة أنام أبقي خدي بالك يا وعد لجنحاتك تتك.سر وأنتي طائرة يا ست الملاك.
لتخرج وعد لسانها بمرح:مش هتك.سر أطلعي منها أنتي يا رخمة….
……..
في أحد الأيام تقف وعد في الكافيتريا تقوم بطلب الطعام لكن المكان مزدحم ليلفت نظرها شاب طويل معطيها ظهره ويتحدث في هاتفه لتتجه له سريعا وهي تشد چاكيته :كابتن كابتن.
ليغلق الهاتف وينظر لها بذ.هول من فعلتها:أنتي تاني ؟
وعد بلهفة:والله صدفة مكنتش اعرف أن أنت.
أحمد بقلة حيلة:ماشي.
لتردد ببراءة:ممكن أطلب من حضرتك طلب ؟
لينظر لها احمد بحيرة:أفندم ؟
وعد بلهفة: شوف يا سيدي أنا بشتري كريب ومش عارفة أجيب عشان أنا قصيرة وكل الي واقفين طوال.
أحمد بمقاطعة:بس بس وانا مالي بدا كله ؟
وعد ببرأة:أنت طويل تاخد تجبلي لتد يدها بالأموال لينظر لها بص.دمة كأنها تنين ذو راسين ليردد بتساؤل:أنتي عارفة أنا مين وشغال أيه ؟
وعد بحيرة:أيوة دكتور احمد بتدرس ليا مادة الاقتصاد بس ده ايه علاقته بموضوعنا!
أحمد بت.هكم:علاقته أيه يعني أنتي شايفة أنه عادي تيجي تطلبي مني أجبلك كريب.
وعد ببرأة:أيوة عشان أنت طويل .
ليضغط علي أسنانه ويردد بغي.ظ:هو عشان طويل اجبلك فطار يا بنتي أنا الدكتور بتاعك.
وعد ببرود:أحنا بره الكلية يبقي حضرتك مواطن عادي وأتفضل بقي متعطلنيش لتعطيه الأموال بيده وتردد ببراءة هقف أستناك هنا.
لينظر لها بغ ل يود الفتك بها وقت.لها ليحرك رأسه بيأس ويتجه للكافيتريا ويحضر لها طلبها ويعود بعد دقائق.
لتصقف بلهفة: هايل أوي صحيح الطول هيبة.
ليبتسم بت.هكم:كويس إنك عارفة إنك خايبة أتفضلي يا أنسة وياريت مشوفش وشك لآخر السنة .
لتاخذه منه دون أخذ الباقي وتركض من أمامه وهي تردد بمرح :ده البقشيش بتاعك.
لينظر لها بصد.مة وهو ينظر للأموال ويردد بغ.ل:أه يا بنت المجنو.نة بس لما تقعي تحت إيدي.
……….
مرت الأيام بروتينة والتي لم تخلي من مناغشات وعد لاحمد حتي بدأت إمتحانات منتصف العام.
في أحد الأيام في الجامعة تحديداً في المكتبة تجلس وعد مع صديقاتها رغد يراجعون محاضراتهم سويا ويذاكرون معا لتزفر وعد بملل:أنا زهق.ت يا رغد ما كفاية كده.
رغد بغي.ظ :وعد الإمتحانات خلاص هتبدأ لازم نخلص المقرر.
وعد ببرأة:طيب ما تيجي نروح ناكل.
رغد بغ.يظ:أنتي أيه مفجو.عه أجنا لسه واكلين من نص ساعة أنتي بتكلي تقصري ياريت باين عليكي حاجة.
وعد بضحك :صح فهماني رورو.
بتعملوا أيه يا بنات مش المفروض أنتو في أجازة عشان تذاكروا قالها الدكتور أحمد.
لتنهض الفتاتين بإحترام لدكتورهم :قاعدين بنذاكر يا دكتور.
الدكتور احمد وهو يجلس:طيب أقعدوا يا بنات أرتاحوا.
لتجلس الفتاتين مرة آخري لترد رغد بتوضيح :بنيجي نتناقش هنا يا دكتور في إلي ذاكرناه .
أحمد بتساؤل:طيب في حاجة واقفة قدامك يا أنسة رغد أو أنتي يا أنسة إسمك أيه مش فاكر معلشي ؟
رغد بتوتر :شكراً لحضرتك يا دكتور.
وعد بس.خرية:أسمي وعد وشكراً لحضرتك مش محتاجين مساعدة.
أحمد بهدوء وهو ينهض:تمام يا بنات لو أحتاجتم حاجة بلغوني يلا السلام عليكم.
رغد بهدوء :وعليكم السلام يا دكتور.
وعد بغي.ظ :وعليكم السلام.
ليغادر تحت نظرات وعد الحار.قة وضحكات رغد علي حالة صديقاتها.
لتنظر لها وعد بغ.يظ:بتضحكي علي أيه أنتي كمان شايفة المست.فز قال أسمك أيه أبو طويلة ده .
رغد بضحك:يا بنتي كفاية ج.نان بقي وخلينا نكمل مذاكرتنا أحسن.
وعد بغي.ظ:حاضر يا ستي يلا.
…………..
تمر الأيام بروتينية شديدة وها قد إنتهي آخر إمتحان لتخرج وعد ورغد من الإمتحان بفرح من إنتهاء الإمتحانات.
وعد بفرح:أخيرا الإمتحانات خلصت بس أنتي عارفة علي أد ما أنا فرحانة إن الإمتحانات خلصت علي أد ما أنا زع.لانة أني مش هشوفك فترة الأجازة.
رغد بح.زن :والله وأنا كمان أبقي تعالي نتقابل هنا في الكلية.
وعد بسخ.رية :أنتي عايزة تشليني نيجي نخرج في الكلية ما نخرج في أي مكان عادي .
رغد بقلة حيلة : حاضر يا وعد نبقي نخرج في أي مكان.
رغد بو.هن :تمام يا حبيبتى يلا نروح بقي عايزة انام.
وعد بص.دمة :نروح أنتي عايزة تشليني النهاردة آخر يوم وكانت أسود مادة بتاع الدكتور أبو جلمبوا ومش عايزانا نخرج.
لتأتي رغد لكي تتحدث لتفتح فمها بصد.مة وهي تنظر خلف وعد.
لتنظر لها وعد بإستغراب :مالك في أيه في حاجة علي الطرحة لتظل رغدعلي حالتها وتشير بلا برأسها طيب مالك ما تتكلمي في حد ورايا لتهز رغد رأسها بنعم.
وعد بس.خرية :طيب مالك هيكون مين يعني لتلفت برأسها بالامبالاة لتص.دم مما تراه.
ليرد من خلفها بس.خرية:أبو جلمبو إلي وراكي يا أنسة خايفة من أية ؟
وعد بإرتباك:أصل حضرتك مش فاهم أنت فهمت كلامي غلط.
أحمد بغ.يظ:تمام فهميني أنتي الصح يا أنسة.
لترد رغد بلهفة بدل منها:أحنا أسفين يا دكتور هي ما كنتش تقصد.
أحمد بته.كم:يعني المرة إلي فاتت وعديتها يا أنسة رغد دكتور غيري كان رفد الهانم لكن قلت خلاص عشان مضيعش مستقبلها تغلط تاني.
وعد بغي.ظ:ما حضرتك إلي بتيجي وأنا بشتم عامل زي القط بتيجي تنط.
أحمد بص.دمة:أنتي مجنو.نة يا بت أنتي مكفكيش شتمتي من ورايا جاية تشتمي في وشي مشوفتش كده بصراحة واحدة غيرك المفروض تعتذر مش حضرتك عمالة تهزأيني مش واخده بالك أني دكتورك وفكراني عيل بلعب معاكي.
وعد ببرود:قلت لحضرتك قبل كده أنك بره الجامعة مواطن عادي يلا يا رغد لتمسك بيد صديقاتها وتجرها تحت نظرات أحمد المذهولة من شخصية هذه الفتاة.
…………
يجلس احمد مع والدته يحكي لها عن وعدوما فعلته به اليوم لتضحك أمه بشدة لينظر لها بغي.ظ ويتحدث :أيه يا أمي عجبتك دي أوي .
الأم صفاء بضحك:لأ بس البنت دي عسل أوي شوقتني بصراحة أني أشوفها هنروح نخطبها إمتي .
أحمد بص.دمة:نعم تخطبي مين ؟
صفاء ببراءة:وعد.
أحمد بغ.يظ:أنتي بتهزري صح أتجوزها ده لو أطول أخن.قها كنت عملتها.
صفاء بضحك:والله علي اساس انك مش هتم.وت عليها علي ماما.
أحمد بتوتر:أمو.ت أيه بس أن مضايق منها.
صفاء بإصرار:لا حبيتها يا احمد أنت مش شايف عينك بتلمع أزاي أفتح قلبك يا أبني أنت بتكابر بتضحك علي نفسك ده كله عشان متتجوزشي وتسيبني لوحدي.
أحمد بتوتر:لا طبعا يا ماما يعني لو هحبها هخبي ليه وبعدين ايه اسيبك لوحدك دي هتفضلي معايا مش هنتفارق أبدا .
صفاء بضحك:يا أبني مسيرنا هنتفارق بالم.وت أو الحياة لم تتجوز هتسبني وتمشي .
احمد بنفي:مين قالك كده يا أمي أنا مليش غيرك كفاية أنك رفضتي تتجوز لما أبويا مات وقاعدتي تربيني وتعوضيني عن اليتم وخلتيني دكتور في الجامعة بعد ده كله عايزاني أسيبك ده مش هيحصل أبدا يا أمي
صفاء بدم.وع:ربنا يبارك فيك يا قلب أمك ويفرحني بيك ويرزقك من وسع وأنت مش أبني بس يا عب.يط أنت أبني وجوزي وأبويا وأمي وكل حياتي.
أحمد بحب:ربنا يخلينا لبعض يا ست الكل ومايفرقنا أبدا عن بعض ليقف ويحتضن والدته فهو وحيد أمه مات أبيه وهو في صغر ورفضت أمه الزواج وظلت معه تعوضه حرمانه عن والده فهي كل حياته.
……….
تجلس وعد علي فراشها بشرود تتذكر مواقفها مع دكتور أحمد وعلي شفتيها إبتسامة بلهاء حتي أنها لم تنتبه لشقيقتها التي دخلت للتو لتفيق علي صوت شقيقاتها.
وعد بإنتباه:أيوة يا ورد بتقولي ايه ؟
ورد بته.كم:بقول إلي واخد عقلك يتهني به .
وعد بتوتر:عقل أيه بس بطلي هزار عايزة أية.
ورد بته.كم:هزار ماشي يا ستي كنت جاية أقولك تعالي نخرج نشتري شوية حاجات.
وعد بض.يق:مليش مزاج.
ورد بإصرار:يلا بقي بطلي رخامة.
وعد بنفاذ صبر:حاضر.
……..
بعد فترة تسير وعد برفقة رغد في إحدى الشوارع يشاهدون المحلات.
ليقترب منهم شابين يغازلونهم ليتحدث إحداهم بغزل:أكيد ماما نحلة عشان تجيب العسل ده.
ويقول الآخر : حلوة بس الحلوة ميكملش شبر ونصف.
لتلتفت لهم وعد بغ.يظ رغم تحذ.يرات شقيقاتها لحا وحشتها علي السير لتتحدث بت.هكم:شبر ونص أيه يا خلة السنان منك ليه فوق يلا أنت وهو أنا إلي عملت النمل طابور وركبت الفيل حنتور.
ليتحدث إحدي الشباب بغزل:ألعب ركبيني أنا يا قطة وهشبكلك.
لتنظر له بغ.ل وسرعان ما تخلع حذائها وتنق.ض عليه ضربا وسط ص.راخ شقيقتها ومحاولة الآخر انقاذ صديقه من براثنها ليلتفت المارة حولهم يشاهدوا ما يحدث بإستماع .
بينما هي تتحدث بغ.ل دون أن تتوقف:أنا هوريك الشبر والنص هتعمل فيك ايه ؟
لتجد من يحملها بعيداً عن الرجل ليفر هار.باً من براثنها لتتحدث بشر.اسة:سيبني عليه الك.لب ده .
ليتحدث الرجل بمزاح:هو أنتي علي طول كده بتتخا.نقي دبان وشك ؟
لينزلها أرضا لتلتف لها بتوتر:دكتور أحمد أنت هنا من أمتي؟
احمد بمرح:من ساعة النمل طابور والفيل حنتور.
وعد بغ.ل:كنت سيبني عليه كنت كلته بسناني.
لتقترب منها شقيقاتها بغ.يظ:ينفع إلي عملتيه ده فرجتي الناس علينا ؟
وعد ببرود:هو أنا إلي قولتله عاكسني.
أحمد بتصحيح:كان بيتريق عليكي مش بيعاكسك.
لتنظر وعد له بغ.يظ:What ever المهم أنه خد إلي فيه النصيب.
ورد بغ.يظ:متشكرين لحضرتك يا كابتن.
أحمد بمزاح:ولا يهمك ليكمل بمكر بس سبحان الله أختك هادية خالص يا أنسة وعد أتعلمي منها يلا بعد إذنكم.
لتنظر له بغيظ وتسب في سرها لتتحدث ورد بفضول:مين ده ؟
وعد بغ.يظ:دكتور أحمد.
ورد بص.دمة:بقي القمر ده هو الدكتور إلي أنتي مهزقاه !
وعد ببرود:أه.
ورد بغي.ظ:يخرب بيتك بقي القمر ده تعملي فيه ده كله يلا نروح يا قدري….
……….
بينما علي الطرف الآخر تجلس والدته جواره في السارة وتضحك بشدة حتي دم.عت عيناها.
أحمد بضحك:خلاص بقي يا امي في أيه.
صفاء بضحك:والله بنت زي العسل ودمها شربات.
أحمد بغ.يظ:شربات أيه بس كانت هتمو.ت الراجل.
صفاء بتشفي :أحسن مش هو الي ضايقها.
أحمد ببرأة:هو قال حاجة غلط ما هي أوزعة فعلاً.
صفاء بمكر:بس زي القمر يا حبيبي يبخته بيها.
أحمد بضيق:هو م.ين ؟
صفاء ببراءة:إلي هيتجوزها.
أحمد بغ.يظ:أنا غلطان إني خرجتك نتغدا سوا نروح نتغدا في البيت احسن.
صفاء بضحك:مش أنتي إلي أصريت.
أحمد بس.خرية:مكنتش عارف اني هشوفها عاملة زي عفر.يت العلبة…..
……….
إنتهت أجازة نصف العام وبدأت الدراسة من جديد تجلس وعد في المدرج جوار صديقاتها وعد يتمازحان وتسرد لها ما حدث بالإجازة.
رغد بضحك:يخرب عقلك يا مفتر.ية ضربتي الراجحي بالشبشب .
وعد بضحك:عشان يبقي يقولي شبر ونص أوي .
رغد بمزاح:يعني هو غلط ما هي الحقيقة.
وعد بغ.يظ:هض.ربك يا بت.
رغد بضحك:هسكت خلاص.
ليدخل الدكتور المحاضرة والذي لم يكن غير احمد ليلتفت الجميع له ويرحب بهم وبعدها ينظر لوعد خفية ويغمز لها بمزاح ويبدأ بالتمهيد للمقرر حتي ينتهي وقت المحاضرة ويغادر تتبعه وعد تنادي له ..
ليقف وينظر لها ببراءة:خير آنسة وعد ؟
وعد بغي.ظ:كنت بتغمز ليا ليه ؟
ليشهق بص.دمة مصطنعة:أنا غمزت ليكي أكيد بيتهيأ ليكي .
وعد بغي.ظ:بقي كده.
أحمد ببرود: أيوة كده بعد إذنك.
وعد بغ.يظ:أتفضل..
……..
مرت الأيام بسرعة شديدة وزادت المشاكسات بين اقط والفأر وعد وأحمد وكانت وعد بمثابة الفأر فدأئما هي من تبدأ بمشاكسته رغم أنه يرد لها الصاع صاعين لكنها متوافقة عليه…
في أحد الأيام.
تقف وعد مع جار لهم يصغرها بعام ويتمازحان ليرأها احمد ويسشتاظ غض.باً منها ويتجه لهم ويتحدث ببرود:أيه إلي بيحصل هنا ده صوت ضحكك يا آنسة عالي ووقفتك مع الاستاذ ده غلط.
وعد ببرود: آولا صوت ضحكتي مش عالي ثانياً حضرتك ملكش إنك تدخل في تصرفاتي.
أحمد بغ.يظ:أنا دكتورك.
وعد ببرود:ده جوه المحاضرة لكن هنا دكتور علي نفسك.
أحمد بغي.ظ:بقي كده.
الشاب بتهدئة:احنا اسفين يا كتور.
وعد بغي.ظ:لا مش اسفين هو الي رامي ودنه معانه وجاي يدخل بصفته أيه.
أحمد بدون تفكير:خطيبك المستقبلي كده ليا حق يا هانم.
وعد بصد.مة:خطيب مين ومين قالك أصلا اني هوافق عليك ؟
أحمد بت.هكم:هو أنتي تطولي يا أوزعة.
وعد بغ.يظ:تصدق انك بجج مش موافقة.
أحمد بتحدي:هنشوف ليتركها ويغادر ليتحدث الشاب بصد.مة:هو ده دكتورك بجد ؟
وعد بغي.ظ:أه يا أخويا.
الشاب بتفهم:شكله بيحبك أوي.
وعد بت.هكم:بيحبني مين قالك كده.
الشاب ببساطة:لأن عينه كانت بطلع شر.ار من الغيرة يابنتي وكمان مستحملش الدبش بتاعك.
وعد بشرود:تفتكر !
الشاب بتأكيد:أفتكر جداً.
………….
يعود لمنزله بعص.بية شديدة ويجلس جوار والدته التي تشاهد التلفاز بتركيز شديد لتلتفت له بتساؤل:مالك في ايه؟
أحمد بغي.ظ:شوفت الهانم واقفة تهزر مع عيل أوزعة كده.
صفاء بضحك:طيب أيه المشكلة مش قولت مش بتحبها ؟
أحمد بتذ.مر:شكلي بحبها فعلاً يا ست ماما.
صفاء بحماس:طيب ما تخطبها.
أحمد بتساؤل:اخطبها طيب اسالها الاول؟
صفاء بلهفة:لا هات اسمها وروح خد معاد من باباها واعملها مفاجأة ليها.
أحمد بحماس:تصدقي فكرة.
…………
بعد مرور عدة أيام لم تري فيها احمد نهائيا حتي أنه اعتذر عن محاضرته لهم ولم يأتي تعود المنزل وهي تنادي والدتها بمرح :أنا جيت يا ماما نورت البيت عملتي آكل أيه أنا جعانة أوي عملتي ورق العنب والمكرونة البشاميل ؟
لتتفاجئ بوالدتها تخرج من غرفة الضيوف مهرولة وتكمم فمها وتتحدث بس.خط:تخرسي فض.حيتنا الراجل يقول ايه مجوعينك المص.يبة مش باين عليكي الناس تاكل تتخن وأنتي تكلي تقصري.
لتنزل يد والدتها بتذ.مر:يوه خلاص سكت مين بقي المهم ده ؟
والدتها بغيظ:عريس جاي يتقدم ليكي وقاعد هو وأمه مع ابوكي .
لتبربش بعينها بعدم تصديق:عريس.
والدتها بحس.رة:بس أكيد هيطفش روحي اغسلي وشك وغيري وتعالي ولا أقولك تعالي هما كده كده هيط.فشوا.
لتتبع والدتها وهي تبرطم بكلام غير مسموع لتتفاجئ بدكتور أحمد يجلس مع والدها ومعه سيدة علي ما يبدو أنها والدته.
لتتحدث بص.دمة:ابو طويلة لتلحق نفسها وتردد دكتور احمد ؟
ليكتم بسمته علي ملامحها المن.صدمة.
ليتحدث والدها بغيظ:تعالي أقعدي يا آخرة صبري.
لتجلس جوار والدها ببلاهة:هو أنت جاي تعمل ايه هنا يا دكتور ؟
والدها بغي.ظ: جاي يخطبك يا آخرة صبري.
وعد بلهفة:بجد يعني مكنتش بتهزر.
أحمد بضحك:مكنتش بهزر.
لتتحدث صفاء بمرح:طيب سلمي عليا بقي أنا صفاء أم الواد ده.
لتنهض وعد بلهفة وتسلم عليها بترحاب شديد.
ليتحمحم أحمد ويردد بإحترام:أنا يشرفني أني اطلب ايد بنت حضرتك آنسة وعد.
وعد بلهفة:أدوني فرصة أفكر.
لينظر والدها لها شذرا:هو حد أخد رأيك أصلا ولا وجهلك كلام ؟
وعد بغي.ظ:مهو بيقول وعد.
والدها بغي.ظ:بس بيكلمني أنا .
أحمد بتهدئة:خلاص يا جماعة حصل خير ينفع أتكلم مع آنسة وعد لوحدنا.
والدها بترحاب:ماشي يا أبني لينظر لابنته ويتحدث بغي.ظ خدي دكتور أحمد وأقعدوا في البلكونة.
وعد بغ.يظ:حاضر اتفضل يا دكتور.
……..
في البلكونة.
فرو دخولهم يردد أحمد بلهفة:مين الواد الأوزعة إلي كان واقف معاكي ده ؟
وعد ببرود:مش هقولك.
أحمد بغ.يظ:يعني أيه مش هقولك أنا هيبقي خطيبك.
وعد ببرود:لما أوافق.
أحمد بته.كم:انتي لازم توافقي أمال تتجوزي الواد الأوزعة ده وتخلفوا لينا الاقزام السبع ؟
وعد بغي.ظ:متقولش أوزعة بس.
أحمد بترجي:خلاص أسف مين ده بقي ؟
وعد ببرود:هاني جارنا اصغر مني بسنة.
أحمد براحة:وقعتي قلبي يا شيخة ها بقي مش موافقة ليه.
وعد بتساؤل:أنت عايز تتجوزني ليه ده أنا وأنت عاملين زي القط والفار.
احمد بحب:عشان بحبك.
وعد بخجل:بس أنت علي طول بتقولي يا أوزعة وتتريق عليا حبتني إمتي ؟
أحمد بحب:مش عارف إمتي وأزاي دخلتي قلبي من غير ميعاد يا اوزعتي.
وعد بغي.ظ:لازم اوزعتي.
أحمد بمرح:أيوة أوزعني حبيبتي ألي عايز اشيلها واخبيها جوه عيوني ها قولتي ايه؟
وعد بحب:أقول أيه بحب يا أوي طويلة.
ليصيح احمد بلهفة:هات المأذون يا حمايا العزيز ضحكة وقلبها مال.
وعد بلهفة :بس يا مجنون هتفض.حنا…
أحمد بضحك:أعمل ياه خلاص مبقاش فيا عقل يا أوزعتي .
وعد بغي.ظ:بطل تقولي يا اوزعتي.
أحمد ببرأة:مش بدلعك بس أعملي حسابك عايز ولادي يبقوا طوال كفاية عليا أوزعة واحدة.
لتنظر له وعد بغي.ظ:طيب أبقي شوف مين إلي هيتجوزك يا ابو طويلة وتتركه وتتجه للداخل وهو يدخل خلفها بمرح خدي بس هقولك……
………….
تجلس وعد في محل الأحذية برفقة احمد بعد أن قاموا بحجز فستان الزفاف.
لتتحدث وعد للبائعة:عايزة جازمة كعب خمسة سنتي.
أحمد بتوتر:متخليه عشرة يا وعد.
وعد بغ.يظ:هو خمسة قصير أنا مش قصيرة أوي.
البائعة بتوتر: بصراحة حضرتك فعلاً محتاجة كعب عشرة.
لتنظر لها شزرا ليتحدث احمد بلهفة: أهدي الله يبارك ليكي مش عايزين فض.ايح هاتيلها خمسة وخلصينا.
لتتجه البائعة بلهفة:تنفذ أمره.
لتنظر له وعد ب.غيظ: كعب عشرة سنتي أحنا فيها وافشكل الجوازة يا ابو طويلة!
أحمد بلهفة:خلاص يا ستي خمسة خمسة هبقي أشبكلك وأمري لله……
…………
في الفرح.
تجلس وعد جوار أحمد في الكوشة لترتفع أغاني المهرجانات لتخلع وعد الجزمة الكعب وتنهض ترقص بحماس مع أصدقائها وزوجها ورفقاته.
بعد فترة تصدع أصوات أحدي الأغاني الرومانسية لتقترب من زوجها ليرقصوا سلو لترفع يدها وتتعلق برقبته وتتحدث بخفوت:وطي شوية.
أحمد بهمس:حد قالك تقلعي الجزمة.
وعد بتذ.مر:طيب أعمل ايه دلوقتي الناس هتضحك عليا.
أحمد بمرح:أشبكلك يعني مردتيش بالعشرة وجبتي الخمسة وهو نفس المشكلة يا اوزعتي…
لتخبطه في صدره بغي.ظ بطل ضحك يا أبو طويلة شيلني ولف بيا.
ليحرك رأسه بياس ويحملها ويدور بها بسعادة وهو يردد بمرح بحبك يا أوزعتي.
لتردد هي الأخري بمرح :بحبك يا ابو طويلة…….
تمت بحمد الله.
بقلم زينب سعيد القاضي.
إرسال تعليق
أترك تعليقا