صباحكم معطر بذكر الله 😍😍😍
اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين.
اللهم أشفي مرضانا ومرضى المسلمين.
اللهم أرحم أبي وأغفر له
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة
اللهم أرحم موتانا وأغفر لهم.
الفصل الثاني
تقف علي جانب الشارع في إنتظار والدتها لتجدها تقترب منها لتهرول لها بلهفة:أتأخرتي ليه يا ماما ؟
لتنظرفوزية حولها بتوتر:عقبال ما خلصت جبتي مفتاح الترب ؟
مروة بخو ف:أه بس احنا هنفتح علي الميتين ؟
فوزية بته.كم:أه يا أختي مالك خايفة كده ليه مش ده كله عشان تتجوزي المحروس حسان يلا يا أختي قبل ما حد يشوفنا.
مروة بخو ف:يلا ……..
★★★★★
تسير فوزية وسط المقابر برفقة مروة يسيرون في المكان المطهر بأفعالهم الدنيئة وينجسو نها بأفعالهم الشيطانية.
لتردد فوزية بتوتر: السلام عليكم دار قوما مؤمنين أنتم السابقون ونحن الاحقون.
لتردد مروة بخفوت:ليه بتقولي كده ؟
لتزجرها فوزية بيدها وتردد بهمس:أهو الناس بيقولوا كده وبقلدهم يلا وصلنا التربة أهه هاتي المفتاح.
لتأخذ المفتاح وتقترب من إحدى البوابات وتفتح الباب بيد مرتعشة وهي تنظر أمامها لتفتح التربة وتري الأجساد الممحللة لتبتلع ريقها بخو ف ةتفتح الحقيبة التي بيدها وتضع ما بها جوار الجثث وتغلق الباب بلهفة وهو تتنفس الصعداء.
لتنظر مروة حولها وتردد بخو ف يلا نمشي من هنا بسرعة أنا جتتي سايبة.
لتحرك فوزية رأسها بإيجاب وتتمسك بيدها فارين من المقابر كأنهم في سباق ماراثون هربوا بعدما دخلوا وفعلوا بها ما لا يحمد عقباه ……
هم يخشون أن يراهم أنسي ونسوا أن الله مطلع علي أعمالهم وحسابهم عند الله عسير فكل جسد تسببوا بأذي له سيعاقبوا بنار جهنم وبئس المصير فروا ركضا من المقابر اليوم ولكن بالغد سيأتون بالأكفان ولكن أين المفر سيأتون مما عملت أيديهم…..
★★★★★
في المساء يعود حسان من عمله ويتجه لشقة والده أولا ليجد والديه يجلسوا أمام التلفاز ليسلم عليهم ويجلس جوارهم.
لتتحدث صفاء بتساؤل: مالك يا حسان وشك اصفر كده ليه؟
حسان بو هن:مصدع شوية يا ست الكل متقلقيش.
صفاء بقلق:مقلقش أزاي أختك وتعبانة وأنت كمان تعبان ومراتك حالتها حالة.
والده أحمد برزانة:سبيها علي ربنا يا أم حسان هو الي هيصرفها.
صفاء بقلة حيلة:ونعم بالله.
أحمد بتساؤل:أخبار شغلك يا بشمهندس ؟
حسان برضا: الحمد لله ماشي الحال.
حمد بهدوء: الحمد لله.
ماما الغداء خلص قالتها ملك لتنظر لزوجها بتوتر:أنت جيت يا حسان حمد الله على السلامة.
حسان بإقتضاب:الله يسلمك.
ملك بحز ن:تجهز الغداء يا ماما.
صفاء بحنان:ماشي يا بنتي لتغادر ملك للمطبخ مرة آخري وتتحدث صفاء بعتاب:بتلكمها كده ليه ؟
حسان بض.يق :مش عارف يا أمي أنا تعبان بجد.
أحمد بحكمة:مهما كان تعبك يا أبني لازم تعاملها كويس ده الرسول صلى الله عليه قال. ففي الحديث الذي رواه البخاري" «مَن كانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ واليَومِ الآخِرِ فلا يُؤْذِي جارَهُ، واسْتَوْصُوا بالنِّساءِ خَيْرًا، فإنَّهُنَّ خُلِقْنَ مِن ضِلَعٍ، وإنَّ أعْوَجَ شيءٍ في الضِّلَعِ أعْلاهُ، فإنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ، وإنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أعْوَجَ، فاسْتَوْصُوا بالنِّساءِ خَيْرًا» "أخرجه البخاري
حسان بو هن:عليه الصلاة والسلام حاضر يا بابا.
★★★★★
في المطبخ تمسح ملك دمو عها بالمنديل لتقترب منها نور بتساؤل: مالك يا ملك ؟
ملك بحز ن:مافيش حاجة.
نور بعدم تصديق:لا بجد أزاي مافيش حاجة أمال بتعيطي ليه ؟
ملك بحز ن:حسان أتغير معايا أوي.
نور بتفهم:يبقي قالك حاجة تز علك.
ملك بحز ن:كلمني بطريقة وحشة قدام بابا وماما.
نور بقلة حيلة:مش عارفه ايه إلي حصلكم ده بس ربنا يصلح حالكم يارب.
ملك بقلة حيلة:يارب يلا نحضر الأكل.
نور بتأييد:يلا بينا…..
★★★★★
يتناول حسان الطعام بصعوبة فمزاقه سئ للغاية ليردد بتساؤل:مين إلي عمل الأكل ده ؟
نور بحيرة:ملك هي إلي عملت الأكل.
حسان بإمتعاض:الأكل طعمه غريب ومش حلو.
لتنظر له ملك بحز ن دون أن تتكلم لتتحدث صفاء بعتاب :بل بالعكس يا أبن بطني الأكل زي العسل تسلم ايدك يا ملوكة.
ملك بحز ن: شكرا يا طنط.
أحمد بض.يق:شكرا أيه الأكل زي الفل ملكيش دعوة بجوزك شكله عيان ومش عارف يستطعم.
حسان بض.يق:خلاص مكنتش كلمة قولتها أنا طالع أنام بعد ٱذنكم.
لتنظر صفاء في آثره بحز ن وتنظر لملك وتتحدث بحنان:معلشي يا ملك متزعليش هو شكله تعبان شوية يا حبيبتي.
ملك بحز ن: محصلش حاجة ياماما….
★★★★★
يصعد الدرج بو هن وض.يق صدر لا يعلم ما مصدره ليتفاجئ بمروة إبنة عمه تنظف السلم لتترك ما بيدها وتتحدث بلهفة:حسان ازيك عامل أيه ؟
حسان بو هن: الحمد لله ازيك يا مروة عاملة أيه وعمي ومرات عمي عاملين ايه ؟
مروة بحماس:كويسين الحمد لله بقولك ايه متيجي تتغدي معانا عاملين مكرونة بشاميل وفراخ مشوية من إلي بتحبها .
ليبتلع ريقه بصعوبة فهو يتضور جوعاً من الأساس ليردد باعتذار: شكراً يا مروة الف هنا.
مروة بعتاب:والله أز عل منك ي لتصيح بصوت مرتفع يا بابا تعالي ثواني.
ليخرج والدها محمود ويسلم علي ابن أخيه بحميمة.
لتردد مروة بعتاب:تخيل يا بابا بقول لحسان يجي يتغدي معانا يقولي شكرا فاكر نفسه غريب.
لينظر محمود لإبن شقيقه بعتاب:هو أنت غريب يا حسان طب أقسم بالله لانت متغدي معانا يلا تعالي روحي حضري الغدا يا مروة.
مروة بحماس: حاضر.
محمود لحسان بحزم:ادخل يلا يا واد هتعمل ضيف ولا أيه.
حسان بقلة حيلة:حاضر…….
★★★★★
تدخل المطبخ ركضا وتضم والدتها لتنظر لها فوزية بتساؤل:مالك يا بت في أيه ؟
مروة بفرح: سمعتهم بيتخا نقوا تحت عشان حسان مش طايق اكلها.
فوزية بفرح:أيوة كده خلي العمل يشتغل.
مروة بحماس:روحت أنا عزماه علي الغداء وبعدها لبابا جابه.
فوزية بفخر:ناصحة زي أمك يلا نجهز الغداء.
مروة بحماس:يلا بينا.
★★★★★
يجلس مع عمه وعائلته يتناول الطعام بتلذذ تحت نظرات فوزية ومروة المترقبة.
فوزية بلهفة:أية رايك في الأكل يا حسان ؟
حسان بإبتسامة:تسلم ايدك يا طنط الأكل تحفة.
فوزية بمكر:هو أنا عملت ايه ده البت مروة هي إلي طبخت هتلاقيك اول مرة تدوء اكلها.
مروة بخجل:خلاص بقي يا ماما متكسفيش.
حسان بهدوء:تسلم ايدها.
محمود بإمتعاض:ما تسببوا الراجل يعرف يأكل.
فوزية بغي.ظ:حاضر يا يا حج.
بعد فترة ينهض حسان بإستئذان ويصعد بشقته وفور دخوله يجد زوجته تقف في إنتظاره والد موع تسيل علي وجنتيها.
ليغلق الباب بشدة ويررد بنفاذ صبر:خير شوفتي عفريت المرادي أنا تعبت من العيشة دي.
ملك بد موع:لا مشوفتش حاجة كنت عند عمك ؟
حسان بضيق : أيوة.
لرتدد بملك بحز ن:حتي لو زعلا نين من بعض ميتبنش لأهلك وتكسفني قدامهم وكمان روحت عند عمك وأكلت عندهم.
ليقترب منها ويمسك دراعها بقوة :أنتي بتتصنتي عليا.
لتحرك رأسها بلا:لا بعد لما طلعت قومت من علي الغداء وراك وشوفت إلي حصل.
ليترك حسان يدها ويتحدث بنفاذ صبر:أنتي عايز أية دلوقتي لاني بجد تعبان ومش قادر.
ملك بحسر ة:مش عايزة حاجة منك بس فهمني أيه إلي غيرك معايا كده ؟
حسان بته.كم:أنا إلي اتغيرت يا شيخة اتقي الله ده أنا حياتي بقت جحيم من يوم ما أتجوزتك.
لتتسع عيونها بذ هول وتردد بعدم تصديق:جحيم ليه أنا عملتلك أيه ؟
ليردد حسان بعص.بية:قولي معملتش ايه أكل ميتلكلش الشقة مش بتتنضف حتي هدومي بتغسيلها من غير ضمير ومش نضيفه أنتي شخصيا ريحتك و حشة ومبقتش أطيق أقرب منك غير الجنا ن بتاعك كل شوية تصحي من النوم وتصر خي وشوية شفت خيال وشوية عفر يت لا كده مش هينفع يا بنت الناس أنا جبت آخري.
تستمع لكلامه وهي تشعر بنصل سكين حادة أخترقت قلبها لتردد بحسر ة:كل ده ؟ بيتي نضيف رغم تعبي بضغط علي نفسي وهدومك بتلمع عليك وأنا ريحيتي زي الفل وأكلي زي الفل أما الكو ابيس مش جنا ن ولا تمثيل دي حقيقة.
حسان بجنو ن:قصدك إني بتبلي عليكي ؟
لتومئ له ملك بحسر ة:مفيش تفسير غير ده لتبتلع غصة بفمها وتردد بحز ن شكلك محبتنيش يا حسان زي ما حبيتك يا خسارة لتتحرك من أمامه وتتجه لغرفة النوم.
بينما هو ينظر لآثرها بجنو ن ليغادر المنزل سريعاً صافعا الباب خلفه بعن.ف فلو ظل دقيقة واحدة فسيحدث ما لا يحسن عقباه……
★★★★★
تجلس ملك علي الفراش وجسدها ينتفض من البكا ء فلا تدري ماذا حدث لزوجها فقد تغيرت بين عيشة وضحاها أصبح يمقت قربها لا يتلذذ طعامها ولا تعجبه ملابسه ودائما ما يع.نفها علي عدم نظافة الشقة والان مظهرها ورائحتها كيف حدث هذا فليس أي مما ذكره حقيقي ليصل لعقلها نتيجة واحدة أن زوجها قد مل منها ويريد تركها لتغمض عيناها بحسر ة فكيف أن ينهار حبهم هكذا؟ فطالما كان فارسها المغوار وهي فاتنته المدللة قصت حب دامت ثمانية سنوات تحدو الصعاب وحافظوا علي حبهم وعفوه لتكون هذه هي النهاية لتمسح دمو عها بأطراف أصابعها وتتمد علي الفراش دقائق قليلة وتشعر بالغطاء يزال من علي جسدها وأنفاس تقترب منها لتنتفض من علي الفراش وتصر خ بصوت مرتفع وتحاول التحرك دون فائدة تشعر بثقل علي جسدها.
لتفتح عيونها بعد فترة علي هزة خفيفة لتفتح عيونها وهي تنهج بشدة وجهها متعر ق.
لينظر لها زوجها بتساؤل: مالك في أيه ؟كنتي بتصر خي ليه ؟
تعتدل في الفراش وتضم جسدها وتبك.ي بصمت.
ليتنهد بض.يق ويجلس جوارها ويتحدث بحنان:مالك بس يا ملك أيه إلي حصل أنا أسف يا ستي سمحيني بس مش عارف ايه إلي بيجري ليا.
لتتحدث ملك وجسدها ينتفض:أنا خايفة أوي.
حسان بحيرة: خايفة من ايه؟
ملك بخو ف:الشقة دي مسكونة.
ليحرك حسان رأسه بيأ س:يا بنت مسكونة اي بس ما انا عايش معاكي ومفيش حاجة أشمعني أنتي ؟
ملك بإنهيار:مش عارفة أنا خلاص تعبت هلاقيها من الي أنا فيه ولا من كر هك ليا ولا من أيه بالظبط ؟
حسان باستنكار:أنا بكر هك!
ملك بته.كم: امال تفسر معاملتك دي بأيه ؟
حسان بشرود:أنا نفسي مش عارف بس كل الي اقدر أقولوا ليكي أنا عمري ما حبيت ولا هحب غيرك يلا هقوم أنام.
ملك بإنك.سار:هتسبني لوحدي ؟
ليتنهد حسان بنفاذ صبر:أعمل أيه بتفضلي تصر خي طول الليل وانا عندي شغل يا بنت الناس.
ملك بترجي:مش هصر خ بس خليك معايا أنا خايفة.
حسان بقلة حيلة:حاضر ليتمدد جوارها لتعود هي إلي نومها وهي تدعي أن يمر اليوم مرور الكرام ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يحدث ففور أن سقطط عيناها في النوم أستيقظت بصر اخها المعتاد لينظر لها هو بته.كم بمعني أهذا ما أتفقنا عليه لينهض من علي الفراش متجه للغرفة الاخري.
لتتنهد هي بألم وتردد بدعاء:يارب مليش غيرك……
★★★★★
يجلس في غرفة الأطفال يفكر فيما يحدث معهم فهو يري أنهم وصلوا لطريق مسدود يحبها بل يعشقها لكن لا يدري ما يحدث فلو تغاضى عن كوابيسها فماذا يفعل في الباقي ليتنهد بض.يق ويفترش الفراش وينام……
★★★★★
تقف علي باب الشقة تسترق السمع لتتسع إبتسامتها بعد سماع أصواتهم العالية لتتجه لشقتهم وتفتح الباب بخفوت خو فاً من أن يستيقظ والدها لتتنهد براحة عندما تجد والدتها تجلس في إنتظارها لتغلق الباب بهمس وتتجه لها.
فوزية بلهفة:أيه الاخبار؟
مروة بظفر: هانت أوي يا أمي ويطلقها ويبقي ملكي أنا وبس.
فوزية بتمني:يارب يا بنتي أمتي اليوم دي يجي.
مروة بمكر:قرب أوي يا ماما مبقاش طايقها خالص فاضل العمل بتاعي يشتغل.
فوزية بلهفة:هيشتغل بإذن الله قولي يارب.
مروة بتمني :يااااارب.
فوزية بخفوت:هروح أنا بقي بدل ما أبوكي يحس بغيابي.
مروة بفرحة: ماشي يا ست الكل تصبحي على خير.
فوزية بحب: وأنتي من أهل الخير يا من عين امك لتتجه لغرفة النوم بينما تجلس مروة تشاهد التلفاز وعلي شفتيها إبتسامة عريضة من إقتراب مرادها….
★★★★★
بينما في شقة عائلة حسان تجلس نور في غرفتها تفكر في حالها لا تدري ما بها الأمرا ض التي أصبحت تستوطن جسدها لا تترك طبيب إلا أن تذهب له دون فائدة وهذا المر.ض اللعين الذي أصبح بكامل جسدها ذهبت لكافة الأطباء من أجل هذا الفيرس اللعين الذي انتشر بجسدها ولكن يا للأسف لم يختفي ولم يمت رغم انه يستقر بجسد سيموت لتحمد الله أنه لم يصيب وجهها لكانت الطامة الكبري فيكفي أن كل شخص يتقدم لها يرحل بدون سبب مقنع فقط كلمات مقتضبة كل شئ نصيب ولكن لما فهي جميلة الشكل بوجهها الأبيض المستدير وعيونها الخضراء لكن ماذا ؟ ليس الجمال كل شيء لتنهض من فراشها بتثاقل وتذهب للوضوء وصلاة ركعتي شكر آولا علي مما هي فيه فهي علي يقين أنه ابتلاء من ربها.
وعن عائشة ـ رضي الله عنها ـ قالت: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ: ( ما من مصيبة تصيب المسلم إلا كفر الله بها عنه حتى الشوكة يشاكها ) رواه البخاري، وقال ـ صلى الله عليه وسلم ـ للصحابية أم العلاء في مرضها: ( أبشري يا أم العلاء، فإن مرض المسلم يذهب الله به خطاياه كما تذهب النار خبث الذهب والفضة ) رواه أبو داود
قال النبي- صلى الله عليه وسلم-: (إنَّ اللَّهَ قالَ: إذا ابْتَلَيْتُ عَبْدِي بحَبِيبَتَيْهِ، فَصَبَرَ؛ عَوَّضْتُهُ منهما الجَنَّةَ. يُرِيدُ عَيْنَيْهِ).[١]
قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: (من رأى مبتلًى فقالَ الحمدُ للَّهِ الَّذي عافاني ممَّا ابتلاَكَ بِهِ وفضَّلني على كثيرٍ ممَّن خلقَ تفضيلاً لم يصبْهُ ذلِكَ البلاءُ).[٤] قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: (إنَّ العبدَ إذا مَرِضَ أوْحَى اللهُ إلى ملائكتِه: أنا قَيَّدْتُ عبدِي بِقَيْدٍ من قُيُودِي، فإِنْ أقْبِضُهُ أغْفِرْ له، وإنْ أُعافِيهِ فحِينَئِذٍ يَقْعُدُ لا ذَنْبَ لَهُ)
لتنتهي من صلاة ركعتين الشكر وبعدها تصلي ركعتين قضاء الحاجة .
صلاة الشُّكر ركعتان اثنتان، ويُسنُّ أداؤها نافلةً لله -تعالى- حمداً له على حدوث النِّعَم أو زوال النِّقم، قال -تعالى-: (وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ)،[١] وتجب الطَّهارة في صلاة الشُّكر؛ لأنَّها ليست مجرَّد سجود شكرٍ بل تتضمَّن الدُّعاء وقراءة من القرآن الكريم، وقد أخرج الإمام البخاري -رحمه الله- عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أنَّ النَّبيَّ -صلى الله عليه وسلم- قال: (لا يَقْبَلُ اللَّهُ صَلاةَ أحَدِكُمْ إذا أحْدَثَ حتَّى يَتَوَضَّأَ)
صلاة الحاجة تؤدى ركعتين بتسليمة واحدة، ثم التوجه إلى الله تعالى والثناء عليه والصلاة على النبي محمد صلى الله عليه وعلى آله وسلم، ثم يسأل العبد حاجته من الله تعالى. وورد في الحديث الشريف قول النبي صلى الله عليه وسلم: “من توضأ فأسبغ الوضوء ثم صلى ركعتين بتمامهما أعطاه الله ما سأل معجلا ومؤخرًا”
الدعاء " اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين يا ذو الجلال والاكرام أني أتوجه إليك بنبيك وحبيبك المصطفى أن تقضي حاجتي(سمي حاجتك)يا رسول الله إني اتشفع بك عند ربك أن تقضي حاجتي(سمي الحاجة)"
لتنهي أداء صلاتها وتجلس علي سجادة الصلاة تقرأ وردها اليومي لتنهي بعد فترة وتنهض اتمام وهي علي يقين أن بعض الصبر جبر……
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم جباً لأمر المؤمن، إن أمره كله خير، وليس ذاك لأحدٍ إلا للمؤمن، إن أصابته سراء شكر فكان خيراً له، وإن أصابته ضراء صبر، فكان خيراً له. رواه مسلم. يقول صلى الله عليه وسلم: إن عِظَم الجزاء من عِظَم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط.
★★★★★
في الصباح يستيقظ حسان علي صوت طرقات علي الباب لينهض بتثاقل ويفتح الباب ليتفاجئ بمروة إبنة عمه هي الكارثة وتحمل بين يدها صينية كبيرة مغطاة.
لتتحدث بمرح:صباح الخير يا بشمهندس أوعي اكون صحيتك ؟
حسان بنوم:لا أنا كده كده كنت هصحي.
مروة بتساؤل:ملك فين؟
حسان بض.يق:نايمة.
مروة بخجل مصطنع:طيب أتفضل الصينية دي عليها شوية فطير مشلتت وجبنة قديمة وعسل أبيض إنما أيه هتاكل ايدك وراهم عمايل إيديا وحياة عنيا.
ليأخذ منها الصينية ويتحدث بإبتسامة: تسلم ٱيدك يا مرة تعبتي نفسك ليه.
مروة بلهفة:هو أنا عندي اغلي منك لتكمل بمكر ولا من مروة.
حسان بإبتسامة:تسلمي يا رب اتفضلي ادخلي طيب .
مروة بخجل :مش هينفع أبقي اطلع لما ملك تصحي سلام عليكم .
حسان بإبتسامة:وعليكم السلام ليغلق الباب ويضع الصينيه علي السفرة ويرفع الغطاء ويبتلع ريقه بنهم من رائحة الفطير الطازج.
ليجلس علي الكرسي ويبدا في تناوله بنهم ليشرد بعقله بحسر.ة:ماهي كانت قدامك بنت وزي القمر وشاطرة الشاطرين لكن زي القرع تمد لبره ووقعت علي بوزك…….
بعد مرور عدة أيام أستمرت علي نفس المنوال بثقل شديد علي الجميع فقد بدأ مفعول السحر في الظهور أكثر.
★★★★★
في أحد الأيام.
يجلس حسان ووالده ووالدته في إنتظار عريس نور المنتظر.
لتتحدث صفاء بلهفة:يارب المرادي يطلع من نصيبها أنا خائفة والله يا حصل زي كل مرة.
أحمد بهدوء:أستهدي بالله إن شاء الله خير.
حسان بتاكيد:كله نصيب يا أمي لسه نصيبها مجاش.
صفاء بته كم: عارفة انه نصيب بس بنتي زي القمر ليه بقي خل عريس يجي ميجيش تأتي ولا يسأل بزمتكوا ده طبيعي.
أحمد بهدوء:كل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا سبيها علي الله .
صفاء بدعاء:يارب مليش غيرك حالها من عندك أنت..
…….….
بينما في غرفة نور تجلس علي فراشها بتوتر شديد وجوارها ملك تهدائها.
نور بحز ن:مش قادرة يا ملك تعبت والله.
ملك بحنان:إن شاء الله خير يا حبيبتي بشروا ولا تنفروا.
نور بت.هكم:كل مرة بنقول كده والعريس بييجي ويبعت يقول مافيش نصيب أو ميسألش أصلاً.
ملك بتريث:يبقي النصيب لسه مجاش.
نور بحز ن:خلاص تعبت يا ملك ومبتقش تفرق معايا لولا ماما أصرت أن العريس ده يجي مكنتش قابلته أصلا .
ملك بحز ن: أن شاء الله خير لعله خير….
……..
بعد نصف ساعة يصل العريس وعائلته ويجلسوا سويا وكان هناك قبول واضح بين العائلتين لكن بعد مرور عدة أيام جائهم الرد بالرفض.
لتقرر نور عدم مقابلة عرسان مرة أخرى فهي لن تضع نفسها في هذا الوضع المخزي مرة آخري.
★★★★★
ترتفع ضحكات مروة وفوزية بسعادة بعد معرفتهم برفض العريس لنور هذه المرة أيضا.
لتردد مروة بضحك:أيوة بقي يا فوز هو كده ولا بلاش.
فوزية بشر:لسه هو أنا عملت فيهم حاجة الواد حسان يتجوزك بس وأنا أقلبه عليهم كمان.
مروة بتمني: إنتي ده يحصل بس يا ماما.
فوزية بتملك:قريب اوي اوي ………
★★★★★
بعد مرور عدة أيام أصبح جسد ملك ينحف بصورة كبيرة كام أنها أصبحت لا تأكل الا القليل القلة ودائما نائمة كما إزدادت كوابيسها وإبتعد عنها حسان بشكل مبالغ فيه وهذا واضح للعيان وأصبح تفكيره دائم بمروة إبنة عمه دائما وأصبح يمقت وجود زوجته كما أصبح الصداع والسخونية لا يفارقوا جسده….
أما نور فهي علي قرارها لم تقابل أي عريس مرة آخري كما بدأت الحبوب في الظهور في وجهها أيضاً وأصبحت ملازمة للمنزل حتي لا يراها احد ويشمئز من مظهرها فهي ذهبت للعديد من الأطباء وقامت بآخذ عدة كريمات وعمل جلسات الليزر والكي وتأتي بفمعول لكن تعود الحبوب في الانتشار مرة أخرى وبغزارة….
★★★★★
تقف ملك أمام المرأة تنظر لجسدها بحسر ة فوزنها قد إنخفض بمعدل غير طبيعي حتي وجهها باتت عظام وجهها هي الشئ البارز به كما إختفت جميع معالم الأنوثة من جسدها وشعرها يتساقط بغزارة فمظهرها أشبه بالمومياء المتحللة لتتنهد بحسر ة علي حالها لتغمض عيونها بضعف وتفتحها ببطء وسرعان ما تصر خ بفز ع وهي تري خيال مر عب في المرأة لتركض بسرعة من الشقة متجهة لشقة حماتها تتطرق الباب بخو ف.
لتفتح لها حماتها وتنظر لها بفز ع وتضر ب علي صدرها:في أيه يا بت يا ملك أيه إلي حصل إلي منزلك بقميص النوم كده؟
ملك بر عب:عفريت يا ماما فوق في أوضة النوم.
لتنظر لها صفاء بإستنكار:عفريت أيه بس يا بنتي أستعذي بالله بس ويلا أطلعي شقتك أستري نفسك قبل ما حد يشوفك.
ملك بخو ف:لا مش هطلع العفريت فوق.
لتنظر لها صفاء بنفاذ صبر:تعالي يا بنتي هطلع معاكي.
لتحرك ملك رأسها بخو ف:لا يا ماما بلاش عشان خاطري أنا خايفة.
لتضمها صفاء بحنان:أهدي يا بنتي وصلي علي النبي مافيش حاجة أنا طالعة معاكي أهو يلا.
لتتحرك معها ملك وجسدها ينتفض في أحضان صفاء…….
………..
تدخل صفاء الشقة وهي تسمي وتلقي السلام وهي تجر ملك بيدها وتدخل معها كل أنحاء الشقة وبعدها تجلس معها في غرفة النوم وتضمها بحنان:مالك بس يا ملك أيه إلي حصلك يا ضنايا ؟ أنا في مقام أمك الله يرحمها وعمك الحج في مقام أبوكي الله يرحمه أنتي عارفة معزتك عندنا أد أيه مالك بس ايه شقلب حالك يا نضري دبلتي خالص كده ليه ؟
لم ترد ملك بينما أزداد جسدها بالإنتفاض داخل أحضان صفاء حتي هدئت تماما ونامت داخل أحضانها لتمددها صفاء بحذ ر حتي لا تستيقظ وتخرج من الغرفة وتقوم بتشغيل سورة البقرة بالشقة وتتجه للمرحاض وتقوم بإحضار الممسحة وتقوم بمسح جميع أرجاء الشقة بالماء والملح وهي تسمي الله وتردد “بسم الله الذي لا يضرّ مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم”. تحصنت بالله العلي العظيم من همزات ونزغات الشياطين . تحصنت بالله العلي العظيم من تزيين الشياطين. تحصنت بالله العلي العظيم من خبث وخبائث الشياطين وتقرأ المعوذتين وأية الكرسي لتنتهي مما تفعله وتتجه لملك النائمة ووجها متعرق بشدة كأنها تصارع وحشا ضاري لتقترب منها بلهفة وتضع يدها علي جبينها وتقرأ لها آيات الذكر الحكيم ليستكين جسد ملك وتقل حبات العرق لتتنهد صفاء براحة الحمد لله…..
يتبع……..
إرسال تعليق
أترك تعليقا