صباحكم معطر بذكر الله 😍😍😍
اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين.
اللهم أشفي مرضانا ومرضى المسلمين.
اللهم أرحم أبي وأغفر له وأسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضة من رياض الجنة
اللهم أرحم موتانا وأغفر لهم.
الفصل الثالث
تجلس مروة تشاهد التلفاز بضجر بينما والدتها تقوم بتجهيز الغداء لتنهض مروة وتتجه لوالدتها وتتحدث بضجر: أيه يا ماما العمل معملش حاجة ليه؟
لتنظر لها فوزية بإستنكار:هو أيه إلي العمل معملش حاجة أنتي عميتي يا روح أمك ! مش شايفة البت ملك بقت عاملة ازاي بقت عاملة زي الهيكل العظمى والمخفية نور حالها وقف وكل لما يجي ليها حد يطفش وحسان بعد ما كان مركب الوش الخشب بقي لين معاكي.
لتزفر مروة بملل:بس أنا تعبت يا ماما إمتي هيطلقها ويتجوزني.
فوزية بمكر:قريب اوي يا قلب أمك متقلقيش هتتجوزي وهيط.لقها الست ملك وترجع في الشارع تاني.
لتضغط مروة علي شفتيها بغ.ل:أمتي اليوم ده يجي وأرتاح منها بقي.
فوزية بلهفة:أصبري شوية وهنخلص منها للأبد وتبقي أنتي ست البيت ده كله لتكمل بشر أه إمتي ده يحصل بدل ما قاعدة أنا وجوزي ضيوف نبقي صحاب ملك ياه إمتي.
مروة بحماس:أه يا ماما نفسي أشوف العقر بة مرات عمي ساعتها لما اتجوز حسان.
فوزية بغ.ل:ماهي السبب أنه ميخطبكيش أنا عارفها ولية صفراء مبتحبنيش.
مروة بغي.ظ:ولا الست نور شايفة نفسها علينا بس الصبر حلو قريب أوي هجيب مناخيرها إلي رفعاها للسما دي الأرض.
فوزية بت.شفي:يا إمتي ده يحصل……
★★★★★
تفترش نور سجادة الصلاة وتجلس فوقها تقرأها وردها اليومي بإبتهال لتنتهي من وردها وتضع مصحفها جانباً نو ركعتي شكر لله تشكره علي إبتلائه لها وبعدها تطبق المصلية وتضعها في مكانها وتخلع إسدال الصلاة وتنظر للحبوب السواداء التي أنتشرت بثائر جسدها لتردد برضا: الحمد لله على ما أبتليتني به يارب لتتنهد براحة وتتجه للمطبخ تعد الغداء ليفتح الباب بعد فترة وتدخل والدتها ووجها غير مبشر بالخير.
لتنظر لها بتعجب:مالك يا ماما في ايه؟
صفاء بحز ن:تعبت يا نور خلاص كده مش طبيعي أنتي والي بيحصلك ومرات أخوكي والي فيها غير أخوكي كمان مبقاش طايق مراتي إلي روحه فيها ده مش طبيعي.
لتبتسم نور بهدوء :إهدي بس يا ماما مفيش حاجة تستدعي كل ده.
لتنظر لها صفاء بإستنكار وتضع يدها بخصرها:مافيش حاجة تستدعي ده كله ! يا بت أنا خلاص هتج.نن أحنا نروح لشيخ يشوف لينا حل.
لتتحدث نور بهدوء:طيب لو إفترضنا أن في حسد آو سحر أيه إلي هيحصل ؟
صفاء بلهفة:الشيخ هيفكه.
نور بتصحيح:الشيخ هيبقي سبب يا أمي لكن ربنا إلي جاب وربنا إلي هيحل.
صفاء بتأييد:ونعم بالله بس ربنا قال أسعي يا عبد وأنا أسعي معاك.
نور بإبتسامة: بصي يا أمي كل الي احنا فيه ده إختبار من ربنا وأحنا علينا الصبر وزي ما ربنا جابه هيرفعه عنا بإذن الله بس محتاجين نصبر وبس ونسيبها علي الله.
صفاء بقلة حيلة:ماشي يا حبيبتي ربنا قادر علي كل شئ..
★★★★★
يقف أسفل أشعة الشمس يراقب العمال وجبينه يتصبب عرقا ليقترب منه صديقه بقلق ويتحدث بتساؤل:مالك يا حسان وشك عرفان كده ليه ؟
حسان بو هن:مش عارف الجو حر اوي.
ليضم محمد حاجبيه بحيرة :هو حر بس مش للدرجة دي يا أبني أنت وشك أحمر زي الد م روح أرتاح شوية ولا أقولك تعالي أقيس ليك الحرارة.
حسان بضعف :ماشي ليتجهوا سويا الاستراحة ويجذب محمد علبة الإسعافات الأولية وقام بإخراج الترمومتر ويقيس له الحرارة لينظر لصديقه بصد مة فحرارته٤١درجة.
ليردد بلهفة:لازم نروح المستشفى حرارتك ٤١ قوم معايا قوم ليسانده صديقه ويتجه به للمستشفي وقاموا بإغطائه خافض للحرارة علي الفور ويجلس في غرفة للملاحظة برفقة صديقه.
……
يجلس محمد علي الكرسي وهو ينظر لصديقه الراقد علي الفراش بلا حول ولا قوة ليردد بأ سي:ازاي تسيب نفسك كده يا حسان؟
ليبتلع حسان ريقه بو هن:مش عارف يا محمد أنا مالي بس بقالي فترة جسمي دافي وصداع متواصل.
لينظر له محمد بإستنكار:طيب ما كشفتش ليه ؟دي حاجات يتسكت عليها !
ليبتسم حسان بته.كم: والله إلي انا عايش فيه يخليني أنسي نفسي.
ليضم محمد حاجبيه بحيرة:هو أيه بس إلي أنت عايش فيه قولي يمكن أساعدك.
حسان بتهر ب:بعدين يا محمد مش وقته دلوقتي أنا تعادلات.
محمد بتفهم:ماشي يا حسان المهم إنك تكون بخير يا صاحبي.
★★★★★
في المساء عاد حسان وجلس يتناول الغداء مع عائلته باستثناء زوجته التي مازالت نائمة في الأعلي فمنذ فترة أصبحت لا تتناول الطعام برفقتهم بحجة عدم الشهية لينهي طعامه وينهض بتثاقل متجها لأعلي وفور وصوله لشقته شعر كان جبل فوق قلبه ليفتح الباب بتثاقل وهو يشعر بالاختناق ويتجه لغرفة النوم ليجد زوجته تجلس على الفراش وتضم قدميها لصدرها وتدفن وجهها بينهما.
ليتحمحم بهدوء ليلتفت نظرها لترفع رأسها وينظر له هو بإشمئ.زاز من مظهرها ليتحدث بإقتضاب :سلام عليكم.
ملك بو هن:وعليكم السلام.
ليتجه للخزانة ويأخذ ملابسه متجهاً لغرفة الاطفال لتتحدث بتوسل:أنت رايح فين ؟ خيلك معايا.
ليتنهد بض.يق:معلشي يا ملك تعبان.
لتبتسم ملك بحسرة : تعبان ولا شكلي مبقاش عجبك ومش طايق تشوفني حتي ؟
ليبتلع غصة بفمه ويردد بأ سف وهو يتحاشي النظر بعيونها:مش قادر يا ملك أقرب منك شكلك ريحتك مش قادر غصب عني عايزة تطلقي وتشوفي حالك يا بنت الناس معنديش مانع .
لتشهق بعدم تصديق:أطلق قدرت تنطقها يا حسان هونت عليك هان عليك حبنا ! دلوقتي مش قادر تقرب مني !وقرفان مني ؟ نسيت من كام شهر كنت بتعمل ؟ كنت بتتحايل عليا عشان تقرب مني.
ليزفر حسان بض.يق:عارف يا ستي بس خلاص مبقتش قادر بصي لنفسك في المرايا أنتي شكل المومياء المتحللة وبصراحة بقي أنا هتجوز.
تفتح عيونها وتغلقهم أكثر من مرة وتردد بذ هول أنا بحلم صح ؟قولي أني أنا بحلم يا حسان راح فين حبنا إلي ناس كانت بتحسدنا عليه ؟
ليحرك رأسه بيأس ويتنهد بأ سي:أكتشفت أن الحب مجبش ليا غير تعب القلب وبس.
لتنظر له بحسر ة:تعب القلب ! أتجوز يا حسان وشوف حالك وأنا ليا رب كريم مش هيسبني……
ليحاول أن يتحدث بأي كلمة يطيب بها خاطرها لكن لسانه شل ولا يستطيع النطق بأي شئ ليتنهد بو هن ويغادر الغرفة صافعا الباب خلفه.
لتنتفض هي من صوت الباب وتترك العنان بدمو عها تسيل فوق وجنتيها بصمت ثواني وشعرت بأنفاس قريبة منها لتنهض بفز ع من علي الفراش وتجذب المصحف الشريف وتضمه لأحضانها وهي تردد أية الكرسي وتعود للفراش مرة آخري وهي تضم المصحف حتي تسقط في نوما عميق لا يوجد به كوابيس أو أشباح فكتاب الله بين يديها كافي أن ترفع جميع الاسحار……
★★★★★
في الصباح يجلس حسان مع عائلته يتناولوا الإفطار لتنظر له والدته بعتاب:فين مراتك ؟
ليبتلع ما بفمه ويردد بهدوء:نايمة فوق.
لتنظر له بعتاب:يا أبني مراتك مبقاش فيها خلاص دبلت يا عيني.
ليقلب عيناه بملل:قولي ليا أعمل أيه بس وأنا أعمله ؟
صفاء بحيرة : هو الي تعمل ايه البرود بتاعك ده متقول حاجة يا حج.
ليتحدث أحمد بهدوء:أقزل أيه هو أنا عارف إبنك أيه إلي حصله أصلاً أنا بصراحة مش مصدق أن دي ملك إلي قولت لو متجوزتهاش مش هتجوز غيرها أيه إلي غيرك كده.
ليتنهد حسان بض يق:تعبت يا بابا خلاص يا بابا ومش قادر استحمل.
أحمد بعدم فهم:يعني أيه ؟
ليأخذ حسان نفس عميق ويردد بتريث:أنا عايز أتجوز.
صمت مطبق يرتفع فيه صوت أنفاسهم فقط لتقطع نور هذا الصمت أخيرا وتردد بعدم تصديق:أنت عايز تتجوز!علي ملك ؟
حسان ببرود:ودي فيها أيه ؟ من حقي أتجوز.
أحمد بتردد:أنت بتتكلم جد ؟
حسان بتاكيد:أيوة.
صفاء بته.كم:ودي مين إلي عليها العين إن شاء الله.
ليصمت قليلا بتردد وبعدها يلقيها دفعة واحدة:مروة.
لتبربش صفاء عينها وتردد بصد مة:مروة مين ؟ بنت عمك !
حسان بتاكيد: أيوة.
لتشهق بصد مة:يبقي أنت أتجن.نت يا أبن بطني والجوازة دي مش هتم.
أحمد بتهدئة:أستني يا صفاء أيه خلاك تفكر فيها دلوقتي وكانت قدامك من زمان !
حسان بهدوء: النصيب.
صفاء بعويل :نصيب أسود ومنيل علي دماغك ملقتش غير بنت فوزية دي تطيق العمي ومطقناش! وبعدين مراتك مالها دي ست البنات كلهم.
أحمد بتساؤل:تفتكر لو أنت إلي تعبت ملك كانت سبيتك ؟
حسان بتبرير:براحتها مكنتش هغصب عليها تفضل معايا.
صفاء بتحدي:الجوازة دي علي جثتي أن تمت.
بس أنا موافقة يا ماما قالتها ملك الذي دخلت للتو من باب الشقة المفتوح.
لتنهض صفاء بلهفة وتضمها لأحضانها وتتحدث بتحدي : لا يا قلب أمك الجوازة دي مش هتم.
لتهمس ملك في أذنها:أنا موافقة يا ماما خليه يشوف حاله لو ليا معزة عندكم وافقوا.
صفاء بحز ن:لا يا بنتي زي مرضاش لبنتي كسر ة القلب مرضهاش ليكي.
ملك برجاء:بالله عليكي لتوافقي يا ماما وأنت يا بابا لو ليا معزة عندك وافق.
صفاء بقلة حيلة: لله الامر من قبل وبعد براحته يعمل إلي هو عايزه لكن أنا مش هدخل في حاجة.
أحمد بهدوء: أعمل إلي أنت عايزه يا حسان بس أنا زي أمك مش هدخل.
حسان بإستنكار:يعني أيه هتسبوني لوحدي!
أحمد بته.كم:أنت راجل دلوقتي وعارف مصلحة نفسك.
حسان بض.يق:يعني أنت عايز تصغرني قدام عمي أنت عارف أنه مش هيوافق من غيرك.
لتضحك صفاء بته كم:لا والله لا يا حبيبي فوزية مش بعيد تبل الشربات متقلقش.
حسان بنفاذ صبر:براحتكم:أنا رايح شغلي….
ليغادر حسان وتأخذ صفاء ملك وتجلسها علي الأريكة وتضمها بحنان لتقترب منها نور وتجلس الجهة الآخري يحاولوا تهدئتها من نوبة الب كاء التي أصابتها.
ليقترب أحمد ويقف أمامها بخزي من تصرفات إبنه المبهمة ويردد بأ سف:حقك عليا أنا يا بنتي أنا إلي معرفتش اربي لو حابة الجوازة دي متمش أنا هوقفها.
ملك من بين دمو عها:لا خليه يعمل إلي هو عايزه لتكمل برجاء بس أنا هجيب هدومي وأقعد هنا معاكم بعد إذنكم طبعاً.
صفاء بلهفة:ده أن مشلتكيش الأرص أشيلك فوق دماغي يا بنتي.
ملك بحز ن: ربنا ما يحرمني منكم يارب…..
★★★★★
هتتجوو ! قالها محمد بذ هول.
ليقلب حسان عينه بملل: أيوة.
ليحرك محمد رأسه بعدم تصديق:أنت بتتكلم جد .
ليزفر حسان بضيق:أه هتجوز يا سيدي أيه مشكلتك أو مشكلتكم كلكم.
محمد بته.كم:مشكلتنا إنك بتحب مراتك أزاي هتتجوز عليها!
حسان بنفاذ صبر:عشان قرفت محدش حاسس بيا وأنت واحد كنت شايف حالتي كانت ازاي.
محمد بتعقل:البيوت يامي فيها لكن مش معني كده إنك تروح تتجوز ده كده يبقي بيوت مصر كلها أتخربت طيب ورد فعل مراتك أيه.
حسان ببرود:وافقت أهلي إلي رافضين.
محمد بتفهم:أنت عارف هي وافقت ليه ؟ لأنها ملهاش غيرك أنت وبس ؟ وبتدور علي ساعدتك وواضح إنها بتحبك أو تفتكر لو هي إلي مكانك كانت هتسيبك! فكر يا صاحبي قبل ما تندم سلام.
ليغادر محمد تاركاً حسان يفكر في كلامه مليا فهو معه كل الحق فيما قاله وهو يحب ملك بل يعشقها لكن لا يدري لما يتحرك قلبه بإتجاه آخر…..
★★★★★
في المساء..
يجلس حسان مع عمه في الأعلي ليتحدث محمود بإبتسامة:نورت يا حسان يا أبني.
حسان بتوتر:نورك يا عمي.
ليأخذ حسان نفس عميق ويردد بتريث: بصراحة يا عمي من غير لف ولا دوران أنا جاي أطلب إيد مروة.
ليردد محمود بعدم تصديق: تخطب مروة!
حسان بإيجاب:أيوة.
محمود بحيرة:أنا مش فاهم حاجة أنت متجوز يا أبني .
حسان بض.يق:أنا مش هخبي عليك يا عمي بصراحة أن مش مرتاح في جوازتي والشرع محلل أربعة.
محمود بتساؤل:ابوك وامك عارفين بالموضوع ده ؟
حسان بهدوء:أيوة وملك كمان عارفة وموافقة .
محمود بحيرة:طيب أبوك مجاش معاك ليه ؟
حسان بإقت.ضاب:هو معندوش مانع بس سابني أنا أعمل إلي أنا عايزه.
محمود بهدوء:بس يا أبني أنت راجل متجوز وأنا بنتي مدخلتش دنيا عايزها تدخل علي ضرة؟
حسان بهدوء:عداك العيب يا عمي بس أنا مش هقدر أط.لق مراتي يا عمي دي ملهاش غيري شاور نفسك وشاور مروة ومرات عمي والي حضرتك شايفه أنا تحت أمرك فيه سواء قبلت أو رفضت فأحنا أهل وهنفضل طول عمرنا أهل بعد إذنك يا عمي.
محمود بقلة حيلة:أتفضل يا أبني…
……..
تقفز في غرفتها بسعادة بعد أن استمعت لحديث حسان مع والدها لتتجه لوالدتها تضمها بحب وهي تصيح بحبك بحبك يا فوز يا جامد.
فوزية بضحك:بطلي بكش يا بكاشة أنتي.
لتبتعد مروة وتتحدث بضجر:بس أنا خائفة بابا ميوافقش .
فوزية بإستنكار:ميواقفش لا أطمني هيوافق ملكيش أنتي دعوة.
مروة بحماس:نفسي أشوف وش ملك لما تعرف أوي .
فوزية بضحك:هي بقي ليها وش من ضهر أهي خالتها قاعدة في السعودية وهي هتروح تقعد لوحدها بين أربع حيطان لغاية ما ربنا يفتكرها.
مروة بغ.ل:تستاهل حد قالها تتجوزه.
★★★★★
يفتح باب شقته ويدخل بخنقة كالمعتاد ليجد الشقة مظلمة ليضي النور ويتفاجئ بزوجته تجلس أرضاً وتنظر له ليغلق باب الشقة ويتنهد بثقل ويأخذ نفس عميق ويتحدث بنبرة هادئة قدر الإمكان: قاعدة كده ليه يا ملك ؟
لترفع بصرها وتنظر له بخز ي :روحت طلبت إيدها !
ليضغط حسان علي شفتيه بقوة ويردد بهدوء:مش أتكلمنا في الموضوع ده ووافقتي ؟
ملك بحز ن:وأنت مصدقت .
ليزفر حسان بملل :طالما وافقتي يبقي ليه نأجل.
لتضحك بهم:عندك حق لتنهض من علي الأرض وتحمل الحقيبة التي جوارها.
لا يعلم لما غص قلبه في هذه اللحظة ليردد بتوتر:أنتي راحة فين ؟
لتبتسم بمرارة:هنزل أقعد تحت مع ماما وبابا وهنا ليا مين غيرهم شقة خالتي كانت ايجار وسابتها لتكمل بأ سي كده كده أنت إلي كنت مجهز الشقة بدل ما تجهز تاني تتجوز فيها بعد إذنك لتتحرك للأسفل أسفل نظراته يود أن يوقفها لكن شي ما يشل حركته و لسانه…….
★★★★★
أنتوا بتواقولوا أيه انتم سامعين نفسكم موافقين علي أيه تتجوز واحد متجوز ! طيب بلاش دي ذ نبها ايه البنية إلي متجوزها في ده كله ؟
لتزفر فوزية بضي.ق:وفيها أيه أن شاء الله لما تتجوز علي ضرة وإذا كان هو مهتمش بأمر مراته أحنا نهتم !
ليحرك رأسه بعدم تصديق:أنتي بتقولي أيه يا ست أنتي لينظر لابنته بتساؤل أنتي رأيك أيه يا مروة في الكلام ده ؟
مروة ببرود:كلام ماما صح وأنا موافقة.
ليضر ب محمود كف بكف بعدم تصديق: أنا والله مصد وم من كلامك لكن أنا مش موافق.
فوزية بتحدي :بس أنا موافقة والبت موافقة يا راجل عايز العز ده كله يروح لواحدة غريبة ما بنتك آولي.
محمود بته.كم: أه قولي انك باصة الفلوس وانا مش موافق.
مروة بد موع:ليه بس يا بابا أنت عارف أني بحبه من زمان كده برده تك.سر قلبي مش أنا بنتك الوحيدة.
محمود بإشفاق :يا بنتي أنتي ست البنات كلهم وبكره تتجوزي إلي أحسن من حسان .
مروة بإصرار:أنا مش عايزاه غير حسان ولو موافقتش مش هتجوز خالص يا يابا.
فوزية بحز ن:يعني عليكي يا بنتي أبوكي مستكترعليكي الفرحة.
ليشهق محمود باستنكار:بقي أنا هكر ه لبنتي الخير يا فوزية عشان عايز ليها الأحسن.
فوزية بمكر:وهي عايزة ده نكس.ر بخاطر البت الحيلة.
محمود بقلة حيلة:طيب أمري لله هشوف راي أحمد والي ربنا عايزة هيكون…….
غافية بين أحضان حماتها وفي الجهة الأخرى أخت زوجها تمسد علي ظهرها بحنان.
لتردد بأ سي:ليه بيحصل معايا كده يا ماما هو ربنا بيكر هني للدرجادي يعني في الاول آخد مني بابا وماما وبعدين أبتلاني في أنا فيه وجوزي كمان هيسبني.
لتردد صفاء بلهفة لا طبعا مين قالك أنه بيكر هك أستغفري ربنا يا بنتي ده بيحبك ربنا إذا أحب عبد أبتلاه .
نور بحنان: سبيها علي ربنا يا ملك قادر يحلها من عنده.
ملك بد موع :يارب يا نور يااارب……
★★★★★
في صباح اليوم التالي عزف حسان عن تناول الإفطار مع عائلته فهو غير راغب في مواجهتم الان فهو علي يقين أنهم علموا بخطبته لمروة فذهب لعمله دون أن يدري أحدا منهم.
★★★★★
ينهض بعدم تصديق لما تفوه صديقه به الأن ليردد بحيرة:أنت بتتكلم جد ؟
ليقلب حسان عينه بملل: أيوة خطبت مروة بنت عمي إمبارح.
محمد بحيرة:يا أبني فهمني بس أيه إلي وصل الأمور بينك وبين مراتك لكده ؟
حسان بتهر ب: شوية مشاكل.
ليرفع محمد إحدى حاجبيه بإستنكار: شوية مشاكل توصل إنك تتجوز علي مراتك إلي هي حب عمرك ده كلام ناس عاقلة يا بشمهندس أحكيلي يا حسان طلع إلي في قلبك أنا صاحبك وسرك وكون إنك نطلع سر بيتك دلوقتي ده عشان نصلحه مش عشان نخر به لقدر الله أحكي يا صاحبي.
ليأخذ حسان نفس عميق ويخرجه ببطئ ليهدأ حاله ويسرد له كل شيء وفور أن إنتهي لاحظ صمت محمد وجموده ليتحدث بحيرة ساكت ليه يا محمد ؟
صمت صمت يتبعه صوت صفعة مد وية علي وجنة حسان ليضع يده علي مكان الصفعة وينظر له بصد مة.
ليتحدث محمد بعصب.ية:أتمني الألم ده يفوقك يعني ده كله حصل لمراتك ورايح تتجوز عليها ياشيخ أقول فيك أيه أنت عديم النخوة والرجولة.
ليتنفض حسان ويردد بعص.بية:أنت أتج.ننت أزاي تمد إيدك عليا وتكلمني بالطريقة دي.
محمد بته.كم:بحاول أصحي ضميرك عشان تفوق قبل ما تضيع نفسك بزمتك أنت شايف إلي بيحصلك ده طبيعي ؟
حسان بحيرة:أنت قصدك أيه ؟
محمد بته.كم:قصدي أنه واضح أوي إنكم معمول ليكوا عمل.
ليرفع حسان حاجبه بتهك.م:عمل مش عيب علي واحد متعلم زيك يقول الكلام ده ؟
محمد بته.كم:السحر والحسد مذكورين في القرآن إذا كان الرسول صلى الله عليه وسلم كانوا بيسحروا ليه مش هيسحروا ليك أنت .
ليحرك حسان رأسه برفض :بطل الكلام الفارغ بتاعك ده أنا غلطان أصلاً اني قولت حاجة.
محمد بته.كم: براحتك يا حسان أغمل إلي أنت عايزه بس ما ترجعش تندم يا صاحبي……
يتبع.......
إرسال تعليق
أترك تعليقا