صباحكم معطر بذكر الله 😍😍😍
اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين.
اللهم أرحم أبي وأغفر له
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة
اللهم أشفي مرضانا ومرضى المسلمين.
اللهم أرحم موتانا وأغفر لهم.
الفصل الآول
عندما ينعدم الضمير من البشر وتجد شرور العالم أجمع تجتمع حولك فلا تبتأس منها وكن علي يقين أن شرورهم والمكر السئ الذي يحكونه لك بداخله خيرك فما من سحراً أو حسدا يخترق جسدك إلا بإذن الله الواحد الأحد فلن يستطعوا أن يأذوك الا بما كتبه الله لك والله خير حافظا وأعلم أنها كلما ضاقت بك وأستحكمت حلقاتها ستفرج وكانها لم تكن.
عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما قال : كنت خلف النبي صلى الله عليه وسلم يوما ، فقال : ( يا غلام ، إني أُعلمك كلمات : احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سأَلت فاسأَل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأُمة لو اجتمعت على أَن ينفعـوك بشيء ، لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء ، لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك، رفعت الأقلام وجفت الصحف ) رواه الترمذي وقال : حديث حسن صحيح .
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
ترتفع أصوات تكبيرات العيد في المكان والرجال والنساء يستعدون للذهاب لصلاة العيد بينما الأطفال يلهوا في الطرقات .
بينما في أحد البيوت المصرية التي يرتفع بها إذاعة القرآن الكريم وروائح البخور.
تقف شابة في مقتبل العمر أمام المرأة مرتدية عباءة سوداء واسعة بعض الشئ تداري تفاصيل جسدها الأنوثي وتلف حجابها الأسود علي شعرها الأسود الحريري بإحكام حتي لا ينسدل عن شعرها ليظهر الحجاب الاسود جمال وجهها المستدير وجنتيها الممتلئة المطعمة بالحمرة الطبيعية وعيونها العسلية التي تحاوطها رموش كثيفة.
لسه مخلصتيش يا ملك ؟هتفت بها إمرأة مسنة
لتلتفت ملك لخالتها المسنة بإبتسامة:خلصت يا خالتو خلاص.
خالتها بإبتسامة: ماشاء الله عليكي يا بنتي تبارك الخلاق هتروحي تصلي وترجعي ولا هتخرجي شوية ؟
لتغمض ملك عيونها بحز ن : لا هروح المقابر أقرأ الفاتحة لابويا وأمي وبعدين هاجي عشان معاد الكوافير.
خالتها بتساؤل:مين إلي هيروح معاكي الكوافير ؟
ملك ببرأة:مروة ونور.
لتلوي خالتها شفتيها بت.هكم:مروة ! بصراحة مش برتاح ليها.
لتضم ملك حاجبيها بحيرة:ليه بس يا خالتي ما أحنا صحاب وجيران من زمان ؟
خالتها بتأكيد:أه كنتوا صحاب وجيران من زمان بس قبل ما إلي حطه عينها عليه يختارك أنتي.
ملك بعتاب:لا يا خالتي مروة كويسة وبتحبني.
خالتها بقلة حيلة:كل الي أقدر أقوله ليكي حرصي يا بنتي أنا خلاص هسافر السعودية كمان كام يوم وأقعد مع ابني هناك خدي بالك من نفسك.
لتقترب منها ملك وتضم بحب: متقلقيش يا خالتي محتاجة دعواتك بس.
لتشدد خالتها من ضمها وتردد بحب:دعيالك يا بنت قلبي ربنا يحميكي يارب ويسعدك دنيا وآخرة.
ملك بد موع:يارب يا خالتي ويخليكي ليا يا ست الكل…….
★★★★★
أما في مكان آخر تزرع غرفتها ذهاباً وإياباً بعص.بية شديدة تحت نظرات والدتها المستنكرة:ممكن بقي تهمدي خيلتيني.
لتقف بعص.بية شديدة: أهدي أيه وز فت أيه الفرح النهاردة !
والدتها بمكر:أتقلي يا بت يتجوزا ونبدأ أحنا شغلنا.
لتنظر لها إبنتها بغ.يظ:شغل أيه ما كله هيبقي خلص ؟
لتزفر والدتها بملل:طيب لو الجوازة باظت دلوقتي تفتكري الحيزبونة مرات عمك هتوافق أنه يتجوزك انتي دي تطيق العمي ولا تطقنيش يا مروة.
لتضم مروة حاجبيها بته.كم:أمال هنعمل أيه ؟
لتبتسم والدتها بمكر:أحنا نسيبه يتجوزها وبعدين نشتغل أحنا شغلنا إلي يخليه هو وأمه يجوا يطلبوكي كمان.
لتردد مروة بحماس:ازاي!
والدتها بمكر: هقولك……….
لتصقف مروة بسعادة:أيوة كده يا فوزية يا جامدة.
فوزية بخبث:هو أنا اي حد المهم بقي لازم نبدأ من النهاردة.
مروة بحماس : موافقة طبعاً.
لتبتسم فوزية بظفر وتضع يدها في صدرعباءتها وتقوم بإخراج زجاجة صغيرة وتعطيها لمروة .
لتأخذها مروة بتساؤل: أيه دي ؟
فورزة بمكر:إلي في الأزازة ده تحطيه ليها في العصير لازم تشربه النهاردة فاهمة.
مروة بحماس: فاهمة طبعاً…..
★★★★★
بينما في الطابق الأسفل يجلس أمام والدته التي تقوم بتلاوة آيات الذكر الحكيم علي رأسه خو فاً عليه من العين لتنتهي أخيراً وتقبل رأسه لينهض هو الآخر ويقبل يدها بحب:ربنا يخليكي ليا يا ست الكل.
والدته بحب:ويخليك ليا يا عريس.
والده بمزاح:أيه يا صفاء سيبي العريس بقي عايزين نلحق صلاة العيد.
لتنظر له زوجته بإستنكار:مش برقيه لياخد عين مش شايف ماشاء الله طول بعرض وزي القمر يا احمد.
أحمد بغزل:زي القمر لأمه .
صفاء بخجل:أختشي يا راجل الواد واقف.
أحمد بضحك:ما خلاص يا أختي فرحه النهاردة وعروسته تدلعه وانا مليش نفس بقي ولا أيه ياض !
حسان بضحك:لا تدلعي يا حج براحتك يلا بس نلحق صلاة العيد .
أحمد بضحك: يلا بينا ليكمل بتساؤل نور فين؟
صفاء بإبتسامة:خرجت من شوية .
أحمد بإيجاب:ماشي يلا يا أبني…..
★★★★★
بعد فترة تقف ملك أمام قبر والديها وبرفقته نور شقيقة زوجها ومروة إبنة عمه وصديقاتها تقرأ الفاتحة وتدعوا لهم.
لتتحدث مروة بضجر:يلا بقي أحنا أتاخرنا.
ملك بد موع: حاضر.
نور بض.يق وهي ترمق مروة شزرا:براحتك يا ملك.
ملك بحز ن:لا كفاية كده عشان منتأخرش .
ليغادروا الثلاثة ويقابلوا حسان الذي يقف برفقة أصدقائه ليقترب منهم بلهفة: صباح الخير كل سنه وانتم طيبين.
ليردد البنات:وأنت طيب.
لينظر لملك بحب:عاملة أيه يا عروستي ؟
ملك بخجل: الحمد لله.
مروة بضجر:معلش يا حسان لازم نمشي عشان متأخرش علي الكوافير.
نور بنفاذ صبر:مش متأخرين ولا حاجة وبعدين أنتي مستعجلة كده ليه أكنك العروسة.
مروة بض.يق مستتر:الحق عليا خايفة نتأخر.
ملك بتهدئة: خلاص يا جماعة حصل خير.
حسان بهدوء:طيب يلا عشان متتأخروش محتاجين حاجة ؟
ملك برفض:لا شكراً…..
★★★★★
في شقة والد حسان.
يجلس أحمد برفقة شقيقه الأصغر محمود يتحدثوا سويا بينما في المطبخ تقف فوزية تعد الإفطار برفقة صفاء رغم أنهم ليسوا على وفاق لكن هذا يوم عيد ويجب إظهار السعادة به فرغم أن محمود وفوزية يسكنوا فوقهم بنفس العمارة التي تعد ملك لأحمد لكن أعطي شقة لشقيقه الأصغر ليبقي بالقرب منه إلا أنهم لا يجتمعوا إلا في المناسبات فصفاء لا ترتاح نهائياً لفوزية لعلمها بحقد ها عليها هي وأولادها فهي لم ترزق هي غير بفتاة واحدة وهي مروة ولم توفق في التعليم ودخلت معهد خاص بعد الثانوية العامة بينما أولادها هي تخرجوا الآثنين من كلية الهندسة وكانت علي يقين برغبة فوزية بتزويج حسان لابنتها لكن حسان حسم الأمر بخطبته لفتاة آخرة طيب القلب رغم أن تعليمها ومستواها أقل منهم لكنها تملك من الأخلاق والجمال ما يفوق الكثير من الفتيات……..
★★★★★
في البيوتي سنتر….
تجلس ملك بفستان زفافها بسعادة بالغة في إنتظار مجئ عريسها لتقترب منها مروة وهي تحمل علبة عصير مفتوحة بعد أن وضعت بها الشفاط وتقدمها لها.
لتر فض ملك: برفق معلشي يا مروة مش قادرة.
مروة بإصرار:لا هتشربيها ولا هتكسقفي ايدي وبعدين دي أتفتحت خلاص يلا.
ملك برفض:والله ما قادرة.
لتحسم نور الأمر عندما تقترب وتاخذ العلبة من مروة وتبدأ في إرتشافها وهي تردد بمزاح: كويس جت في وقتها كنت عطشانه.
لتردد ملك بضحك:رزقك
لتبتعد مروة بسرعة وتحادث والدتها وتسرد لها ما حدث لتطمئنها والدتها أنه لا مشكلة فهذا عمل بالمر ض فسيصيب نور المر ض ووهذا من دواعي سرورهم ….
★★★★★
في حفل الزفاف يرقص العريس والعروس بفرحة عارمة ولما لا فهو تحدي الظروف وتزوجها فهي حب طفولته ومراهقته وصباه فهي جارتهم الصغيرة التي توفي والديها ومكثت عند خالتها ليعشقها هو من آول لحظة تسقط عيناه عليها وتقدم لخطبتها وقام هو بتجهيز كل شئ وأكتفي بها هي لتكون ملكة متوجة رغم إعتراض والديه في البداية فهي تعليم متوسط وهو مهندس كبير لكن رضخوا لرغبته عندما رأوا إصراره عليها وأحبوها وصارت إبنة ثالثة لهم فكانت جميلة القلب والخلق…….
★★★★★
بعد عدة أيام …..
يبدأ الأهل في زيارة العروسين والمباركة لهم وحضرت مروة وفوزية أيضاً ويجلسوا سويا مع العروسين.
لتنهض مروة بمرح:أيه يا عروسة مش هتفرجي ماما علي الشقة ولا أيه ؟
لتنهض ملك بلهفة:لا ازاي طبعاً يا طنط أتفضلي..
لتذهب ملك وتقوم بتفريجهم الشقة لتتحدث فوزية بخجل مصطنع:معلشي يا ملك يا بنتي هدخل الحمام عندك مش قادرة أنزل تحت.
ملك بلهفة:أتفضلي طبعاً يا طنط.
لتدخل فوزية المرحاض وتغلق الباب خلفها وتنظر في أرجائه حتي تجد ضالتها سبت الغسيل لتتجه له سريعاً وتخرج كيس
صغير من حقيبتها وتقوم بآخذ غيار داخلي خاص بملك وكذلك غيار خاص بحسان وتضعهم في الكيس وتغلقه جيدا
وتضعه في حقيبتها التي أحضرتها معللة أنها ستخرج بعد زيارة العروسين وهذا بالتأكيد ما ستفعله لتغلق سبت الغسيل مرة آخرى وتشغل المياه وتغسل يدها وتخرج من المرحاض وتجلس معهم سويا وتنهض مععللة بأن عندها مشوار هام.
★★★★★
لتتجه بخطي سريعة لإحدي الدجالين لتتفاجئ بسفرها لتعود بخيبة الأمل وتستخدم المياه التي أعطتها إليها منذ فترة وتبدأ برشها لهم والتي بدأت مفعولها بالظهور أصبحت تستمع لأصوات الخناق كثيرا بينهم وأيضاً صر اخ ملك كل ليلية في الليل.
بعد عدة أيام سافرت خالة ملك إلي السعودية مع إبنها الوحيد الذي عاد لحضور الزفاف وبعدها آخذ والدته معه فهي ليس معها أحد الان لملك تزوجت ووالدته مسنة تحتاج لمن يراعيها وهو آولي بها الأن وتبدأ حيات ملك بالتغير الجذري.
★★★★★
في أحد الأيام تنتفض من فراشها بفز ع وهي تنظر حولها بخو ف لينهض زوجها الآخر بنوم ويردد ساخر ا:خير يا وش الخير شوفتي أيه تاني ؟
زوجته بو هن:كابوس زي كل يوم.
لينظر لها زوجها بإشمئزاز وينهض من جوارها:أنا تعبت وقرفت منك يا شيخة مش عارف أيه الجوازة المني.لة دي لينظر لها بتحذ ير: لو فضلتي بالحالة دي أنا هتجوز ؟
لتردد بصد مة : تتجوز عليا بعد الحب ده كله ؟
ليردد سا خرا:حب أيه بلا نيل.ة ده من يوم ما أتجوزتك ما ما شفتش يوم عدل يا شيخة شوية كوابيس شوية الشقة مسكونة شوية متقربشي أنا تعبانة عايزة أنام أيه يا شيخة متجوز الآميرة إيزابل وفي الآخر مستغربة أني هتجوز حتي الشقة مش بتتنضف الآكل طعمه يق.رف أنا بقيت أشوفك كأن شوفت غوريلا مهملة في نفسك ريحتك تق.رف عيشة تسد النفس ليتركها ويغادر الغرفة صافعا الباب خلفه بع.نف.
لتنظر هي في آثره بذ هول وتب.كي بصمت فهي لا تدري ما بها منذ فترة وهي علي غير ما يرام تري خيالات وأشياء غريبة وأصبحت لا تطبق قربه أيضاً وأصبحت تهوي النوم كثيراً حتي أنها أصبحت لا تقوم بأعمالها المنزلية تعلم أنه علي حق لكن لا تدري ماذا حل بها ؟
★★★★★
علي باب الشقة تقف مروة وتقوم بإفراغ إزازة علي عتبة الشقة وهي تبتسم بظفر فهي إستمعت لأصواتهم عالية لتنتهي ماما تفعل وتردد بشر :بدأ العد التنازلي وهتكون ليا يا حسان لتكمل بمكر نهايتك قربت يا ست ملك .
يجلس في الشرفة يدخن بشراهة فهذه هي الفتاة التي أصر علي تزوجها وتحدي الصعاب ليعيش معها حياة وردية نعم هذا ما كان يحلم به ليتفاجئ بإنقلاب حياته معها لجحيم لا يدري لما أصبح يمقت وجودها ويريد النفور منها وطلاقها لكن كيف يطلقها ؟ ولم يمر علي زواج إلا شهرين عاش هو بهم في جحيم .
★★★★★
في الصباح.
تنهض من نومها بصعوبة فهي لم تنم من شدة ذعر ها من الكوابيس لتنهض من الفراش بو هن وتقف أمام المرأة تنظر لشحوب وجهها والسواد الذي يحيط بعينها بأ سي لا تدري ماذا يحدث لها فبعد زواجها بفترة قصيرة أصبحب تري كوابيس وأيضاً خيالات مر عبة أخبرت زوجها مراراً وتكراراً دون فائدة.
لتتجه للخارج لتجد زوجها أرتدي ملابسه وذهابا لعمله لتتحدث بتوتر:أنت رايح فين يا حسان أنت لسه مفطرتش ؟
لينظر لها زوجها بت.هكم:كفاية إلي كلته طول الليل يا ملك أنا ماشي ليغادر تاركاً أياها تنظر إليه في حسر ة لتجلس أرضاً تستند علي الحائط تتذكر قصة حبهم التي إنتهت وكأنها سراب لم تكن .
لتغمض عيناها بأ سي وهي تدعي الله أن يقف جاورها لتستمع لطرق علي الباب لتنهض بتثاقل تفتح الباب لتجد مروة تنظر لها بإبتسامة واسعة :صباح الخير ملوكة لسه صاحية ؟
ملك بو هن:لا يا مروة صحيت من شوية أدخلي تعالي.
لتدخل ملك وتتبعها مروة للداخل ويجلسوا سويا لتتحدث مروة بفضول: مالك يا ملك شكلك تعبان وكمان حسان نازل وواخد في وشه أيه إلي حصل ؟
ملك بض.يق:حلمت بكوابيس كالعادة وحسان مش متفهم كده يقولي بتمثلي أنا تعبت بجد يا مروة مش عارفه أعمل أيه !
مروة بحز ن مصطنع:أيه بقي إلي حصل ده انتوا لسه عرايس مكملتوش شهرين شكلكم اتحسد تم.
ملك بأ سي: الحمد لله على كل حال.
مروة بحماس:بقولك أيه قومي خدي حمام كده وانا هحضر ليكي الفطار ونفطر سوا.
ملك بإمتنان:تسلمي يا مروة ربنا ما يحرمني منك أنتي بتعمليني كأنك أختي مش بنت عم جوزي.
لتتحدث مروة بعتاب وهي تضمها:أخص عليكي أحنا أخوات يا ملك يلا قومي .
لتنهض ملك وتتجه للمرحاض بينما تعتلي إبتسامة ماكرة علي وجهة مروة وهي تجدها تدخل المرحاض وتغلق الباب لتتجه لغرفة النوم بخفوت وتفتح الباب وتجهه للداخل وتنظر لغرفة النوم بغ.ل شديد وتخرج علبة صغيرة من ثيابه وتبدأ في رش ما بها وتجد بعض الملابس الداخلية ملقية علي جانب الفراش لتأخذهم بلهفة ثم تخرج ببطئ شديد كما دخلت مغادرة الشقة تاركة الباب مفتوح وتتجه لوالدتها التي تنتظرها خارجاً وتتحدث بهمس:خدي الحاجة ووديها أنتي .
والدتها بهمس :ماشي وأنتي شوية وأمشي.
مروة بهمس مماثل:تمام متقلقيش.
لتدخل مروة مرة آخري وهي تتنهد براحة ثم تتجه للمطبخ بض.يق وتقوم بتحضير الإفطار.
★★★★★
علي الجانب الآخر تنتهي ملك من حماها وتغادر المرحاض بخطي وا هنة متجهة لغرفتها وفور أن خطتت العتبة وضعت يدها على قلبها الذي إنقبض فجأة وبدأت تتنفس بصعوبة وسرعان ما يحيطها الظلام وتسقط أرضاً مغشياً عليها
لتخرج مروة من المطبخ وتنظر لها بتشفي وسرعان ما تقترب منها وتتحدث بلهفة مصطنعة وهي تجلس جوارها تحاول ايفاقتها:ملك مالك يا حبيبتي فوقي…..
★★★★★
بعد فترة تفتح ملك عيناه لتجد نفسها علي الفراش وجوارها حماتها ومروة .
لتردد بخفوت:هو أيه إلي حصل؟
حماتها بقلق:أنتي مش فاكرة أيه إلي حصل يا بنتي مرة واحدة لقيت مروة جاية تقولي الحقي يا مرات عمي ملك أغمي عليها.
مروة بلهفة:كنت بعمل الفطار وخارجة لقتها واقعة في الأوضة.
ملك بو هن :كل الي فاكراه أني كنت خارجة الحمام وبعدها قلبي أتقبض جامد ومبقتش قادرة أفتح عيني ومش فاكرة حاجة تاني.
حماتها بض.يق:مش فاهمه أيه إلي بيحصلك ده بس يا بنتي !
مروة بتهدئة:إن شاء الله خير يا مرات عمي يمكن جالها هبوط عشان خدت حمام من غير ما تفطر.
لتحرك حماتها كتفيها بحيرة:يمكن لتنهض بتثاقل أنا هنزل وأنتي فوقي يا حبيبتي وتعالي قاعدة ولا نازلة يا مروة ؟
مرة بلهفة:لا هنزل معاكي يا مرات عمي سلام يا ملك.
لتردد ملك بشرود:مع السلامة.
لتحاول ملك النهوض بضعف وتتجه للمرأة لتمسك شعرها بشرود فهي لا تدري ما يحدث لها لتشعر بأحد يضع يده علي كتفها لتنتفض بفز ع وتنظر حولها لتجد خيالات سوداء لتردد بخوف أعوذب الله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم "الله لا إله إلا هو الحي القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السماوات وما في الأرض من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء وسع كرسيه السماوات والأرض ولا يئوده حفظهما وهو العلي العظيم ﴾ [ البقرة: 255]
لتختفي الخيالات وتتنهد براحة وتتجه للخزانة تجلب الحجاب وتضعه علي شعرها بإهمال متجه للأسفل لشقة حماتها هاربة من خيالاتها…….
★★★★★
تقف نور أمام المرأة تتطلع للحبوب الغريبة التي تملئ كامل جسدها ولا تدري مصدرها فهي ظهرت بعد حفل زفاف شقيقتها مباشرةً ورغم ذهابها للعديد من الأطباء وقامت بعمل كافة التحاليل والفحوصات لم تأتي بأية نتيجة رغم قيامها بأخذ أنواع عديدة من الأدوية وقام بعمل جلسات الليزر والكي دون فائدة فبدل أن تختفي الحبوب أو تقل تزيد بشكل أكبر ظلت علي هذا الوضع علي مدار شهر ونصف لتحسم أمرها وتتركها علي الله فكما وضع الداء قادر علي إيجاد الدواء.
لتفيق من شرودها علي صوت والدتها لتلفت لها بتساؤل:نعم يا ماما بتقولي حاجة ؟
الأم بأ سي:بقولك سرحانة في أية يا قلب أمك ؟
لترفع كتفيها بالامبالاة:ولا أي حاجة.
والدتها بحماس:خالتك بتقولي علي شيخة كويسة نروح ليها يا بنتي ها أيه رأيك يا نور نروح أمتي ؟
نور برفض قاطع :مش هروح لحد يا ماما ريحي نفسك.
الأم بأ سي:ليه بس يا بنتي دكاترة ومسبناش دكتور ليه منروحش لشيوخ دي عين وصابتك.
نور بتريث:بصي يا أمي أنا سايبها علي ربنا هو الي جاب وهو إلي هيرفع.
الأم بأ سي:ونعم بالله بس ربنا قال أسعي يا عبد وأنا أسعي معاك الناس مش بتسيب حد في حاله.
نور بهدوء:عـن عـبد الله بن عـباس رضي الله عـنهما، قــال: كـنت خـلـف النبي صلي الله عـليه وسلم يـوما، فـقـال: ( يـا غـلام! إني أعـلمك كــلمات: احـفـظ الله يـحـفـظـك، احـفـظ الله تجده تجاهـك، إذا سـألت فـاسأل الله.
وإذا اسـتعـنت فـاسـتـعـن بالله، واعـلم أن الأمـة لـو اجـتمـعـت عـلى أن يـنـفـعـوك بشيء لم يـنـفـعـوك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله لك، وإن اجتمعـوا عـلى أن يـضـروك بشيء لـم يـضـروك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله عـلـيـك، رفـعـت الأقــلام، وجـفـت الـصـحـف). رواه الترمذي وقال : حديث حسن صحيح. فأنتي عايزة أيه تاني يا ست الكل محدش هيأذيني غير بالي ربنا كاتبه.
الأم بأ سي :ماشي يا حبيبتي تعالي أفطري يلا.
نور بتساؤل:أنتي كنتي فين ؟
الأم بقلة حيلة:كنت عند ملك أغمي عليها ومروة جت ندهت ليا.
نور بامتعاض: بصراحة يا أمي مش عاجبني تقربها من مروة دي بتدخلها المطبخ وأوضة النوم وده مينفعش الحاجات دي خصوصية.
الأم بطيبة:يا بنتي دي بنتك عمك وكمان كانت صاحبة مرات أخوكي من زمان مفهاش حاجة.
نور بقلة حيلة:ما علينا طيب ملك عاملة أية ؟
الأم بهم:بتقول داخت ووقعت بس البت مش عارفه مالها وشها أصفر ودبلان وحتي أخوكي وشه مطفي كده إلي يشوفهم كده ميقولش متجوزين عن حب .
نور بهدوء: إن شاء الله خير سبيها علي ربنا.
الأم بهم : ونعمة بالله …..
★★★★★
يجلس أمام مكتبه بشرود تام غير عابئ بصديقه الذي يقف جواره ويقترح بعض التعديلات في المجسم الهندسي لإحدي العمارات السكنية لينتبه علي نداء صديقه.
أنت يا أبني فينك بقالي ساعة بنده عليك ؟
حسان بإنتباه:معلش مأخدتش بالي يا محمد بتقول ايه ؟
محمد بته.كم:لا والله هعيد تاني مالك سرحان في أيه ليكمل بخبث شكلك سرحان في العروسة يا عريس.
ليردد حسان ساخرا: عروسة !ما هو الي ميعرفش يقول عدس.
ليقطب محمد جبينه بحيرة:مش فاهم قصدك أيه ؟
ليبتسم حسان بحسر ة:يعني خليك احسن من غير جواز.
لينظر له محمد بصدمة ويردد بعدم تصديق:مش فاهمك بصراحة أيه إلي حصل راح حبك لمراتك فين ده انت أتحديت الكل عشان تتجوزها أيه إلي حصل ؟
ليغمض حسان عيونه بضعف:هتصدقني لو قولت ليك مش عارف.
محمد بحيرة:يعني أيه اتكلم يا حسان فيك أيه ؟
ليبتسم حسان بحز ن:ياريتني عارف كنت قولتلك بس كل الي اقدر اقوله اني ند مان على الجوازة دي.
ليتحدث محمد بتريث :ده شيطان يا حسان ودخل بنكم أستهدي بالله يا بشمهندس ويلا كمل شغلك.
ليحرك حسان رأيه بشرود ويعود لعمله من جديد تحت نظرات صديقه المشفقة….
★★★★★
تترجل من شقتها إلي شقة حماتها لترن الجرس وتفتح لها الباب نور شقيقة زوجها.
لتردد نور بترحاب:تعالي يا ملك أتفضلي.
لتردد ملك بإبتسامة:الله يسلمك يا حبيبتي عاملة أية ؟
لتبتسم نور بهدوء وتردد برضا: الحمد لله المهم أخبارك أنتي أيه دلوقتي ماما كانت بتقول انك أغمي عليكي ؟
ملك بحزن:والله ما عارفة يا نور تعبت كو ابيس وخيالات غريبة أنا بقيت اخاف أقعد في الشقة لوحدي.
لتضم نور حاجبيها بحيرة:ليه كده أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أقولك شغلي سورة البقرة.
لتبتسم ملك وتحرك رأسها بيأ س:بشغلها حل يوم ومفيش فايدة.
نور بحيرة:أن شاء الله خير يلا هروح احضر الغداء.
لتردد ملك بلهفة:هاجي أساعدك.
لتضحك نور بت.هكم:لا بلاش روحي روقي البيت انتي ماما لو صحيت من النوم ولقيتنا بنرغي في المطبخ هتعلقنا.
ملك بضحك : عندك حق بس خلينا أعمل أنا الاكل يلا بينا…….
نور ببساطة:تمام…..
★★★★★
في كوخ خشبي في مكان نائي نوعاً ما ترتفع منه الأبخرة ويوحي شعور الخو ف والإنقباض لكل ما يقترب منه من مظهره الخارجي المر عب بجماجم الحيو انات والد ماء التي تغرقه تجلس بداخله والدة مروة فوزية مع سيدة يشع الشر من وجهها ووسطهم النير ان.
فوزية بلهفة:جيتلك بعد الفرح ملقتكيش بس جبتلك القطر القديم والجديد.
الدجالة بتساؤل:اتغسلوا ؟
فوزية بلهفة:لا بعرقهم زي ما قولتي.
لتأخذهم منها الدجالة وتبدأ في كتابة الطلاسم وتتحدث بتساؤب: رشيتي المياه.
فوزية بلهفة:أيوة.
الدجال بتساؤل:وقطر البت إلي ماجوزتش فين والعصير إلي شربته أخباره ايه ؟
فوزية بإقتضاب:معرفتش أجيبوا لتكمل بلهفة بس جيبت صورتها أهها لتمد يدها لها بالصورة بس شكلها مش مظبوط ولمحت حبوب سوداء في جسمها.
لتأخذها الدجالة تردد بإعحاب:حلوة بس وقعت في ايد إلي مبيرحمش أنتي عايز ايه بالظبط المرة الي فاتت مر ض وجسمه كله محبب إلي يشوفها يقر ف من سحتنتها المرادي أيه .
فوزية بغ.ل:يقف حالها يجلها عرسان بس يرفضوها هما عشان تتك.سر وعايزها تدبل وتنشف واه بقي لو متنفعش للجواز خالص تنشل تشيل الرحم تتج.نن كده بقي أنتي وشطارتك.
لتبتسم الدجالة بتفهم:وتمسك الصورة وتبدأ في تدوين بعض الكلمات عليها وبعدها تجلب عروسة صغيرة وتبدأ في تمذ.يقها.
لتتحدث فوزية بحيرة:هو أيه إلي بتعمليه ده ؟
الدجالة بش.ر:اخرسي أنتي ليكي اكل ولا بحلقة لتكمل ما تفعله وبعده تضعهم في قماشة بيضاء ملوثة بالد ماء ونتركها جانبا وتردد بتساؤل:والواد ومراته ؟
فوزية بلهفة: الواد لا مش عايز يحصله حاجة خليكي في البت أنا عايزة يكر ها ويطلقعا وهي تتج.نن وتدبل ومفيش حد يفكر يتجوزها .
الدجالة بفهم:تمام لتسمك ملابسهم الداخلية وتبدأ بعمل بعض الأشياء بها وبعدها تعطي كل الأشياء لفوزية وتتحدث بأمر:تروحي تدفنهيم في ترب زي ما قولت ليكي.
فوزية بلهفة :حاضر ياشيخة.
الدجالة بأمر:وكل يوم الماية تترش علي الاعتاب ولما تخلص تيجي.
فوزية بلهفة:حاضر سلام عليكم………
حكم من يذهب الى المشعوذين؟
أما من سأل هؤلاء فصدّقهم فإنه يكفر بالله العظيم لقوله صلى الله عليه على آله وسلم : : من أتى كاهنا أو عرافا فصدقه بما يقول فقد كفر بما أنزل على محمد صلى الله عليه على وسلم . رواه الإمام أحمد وغيره ، وهو حديث صحيح .
"عذاب الساحر في الدنيا هو القتل ، وفي الآخرة عذابه يدخل النار ، أي إذا مات وهو لا يزال يمارس السحر ولم يتوب إلى الله تعالى ، والدليل على ذلك قول: قال الله عز وجل في سورة البقرة: إنهم يعلمون الناس السحر ، وما أنزل على ملوك بابل هاروت وماروت."
يتبع……..
يا لطيف
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا