رواية تضحية ألم الفصل التاسع عشر

اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.

اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.


                 الفصل التاسع عشر 




لم تدوم صدمته كثيرا وسرعان ما تبدلت بسعادة وهو يضم شقيقه باشتياق.


ليصيح الآخر بإمتعاض:يا ابني ندخل طيب .


ليبتعد عنه ويتحدث بمرح:من فرحتي بيك يا دوك ادخل ادخل.


ليدخل بيجاد والذي كان يختلف عن جاسر في الشكل بشعره البني الغزير ووجهه الأبيض وعيونه الخضراء فهو صورة طبق الأصل من والدته بينما حاسر هو الأكثر شبها لوالده وخلفه جاسر وهو يحمل حقيبته ليجلسوا سويا ويردد بيجاد بفضول:ممكن اعرف ايه الي يخلي الباشا ينزلني علي ملئ وشي؟


جاسر بأسف:هحكيلك ليبدأ في سرد كل شئ منذ معرفته لهنا حتي ما حدث أمس.


ليردد بيجاد بتفهم:هي عندها حق.


ليضم جاسر حاجبيه باستنكار:نعم يا أخويا ؟ عندها حق في أيه ؟ انت هتجنني ؟


بيجاد بحزم: أسمع الكلام الاول هي وجهة نظرها صح انت هتواجه مشاكل كتير بارتباطك بيها.


جاسر بنفاذ صبر:كل ده ميهمنيش أنا بحبها.


بيجاد بهدوء:حلو اثبت ليها ده.


جاسر بتهكم:علي الأساس الي كنت بعمله الفترة الي فاتت إيه مش اثبات ؟ وكلامي معاها.


بيجاد بتصحيح:كلام مش فعل .


جاسر بعدم فهم:يعني ايه ؟


بيجاد بتوضيح:يعني تاخد خطوة إيجابية في علاقتهم اولا تعرف اختها ثانياً تروح لبابا وماما وتعرفهم الحكاية كاملة وتستعد للمواجهة يا بطل.


جاسر بإصرار:ادها اطمئن وربنا معايا.


بيجاد بتشجيع :أيوة كده خليك اسد وأنا معاك وفي ضهرك.


جاسر بإمتنان:ربنا يخليك ليا.


بيجاد بحزم:من بكره تبدأ في الجد.


جاسر بحيرة:طيب اقول لأختها إيه ؟ وليه مش لما أقنعها الأول ؟


ليزفر بيجاد بضيق: افهم يا غبي أنت هي من حقها تخاف وتقول انك زيك زي شادي مخلي حبك ليها في الضلمة.


جاسر بعدم تصديق:تفتكر ؟


بيجاد بتأكيد:افتكر جداً.


جاسر بإصرار:خلاص بكره هكلم اختها وبعدها اروح ليها اعرفها بده.


بيجاد بإبتسامة:كده يبقي انت ماشي صح أنا بكره هسافر البلد.


جاسر بتساؤل:مش هتروح المستشفى ؟


بيجاد برفض:لا هشوف بابا وماما الاول وبعدين ابقي اعمل كبسة علي المستشفي اوعي خالك يعرف.


جاسر بضحك:ماشي يا سيدي.


……..


في شقة بتول.


في الصباح  تستيقظ بتول من نومها وتقوم بتحضير الافطار ريثما يستيقظ باسل وحلا ليحضروا بعد فترة ويجلسون يتناولوا الافطار بصمت تام.


لتردد بتول بهدوء:هنا هتخرج بكره.


باسل بعدم تصديق:بكره ؟


بتول بتأكيد: أيوة.


حلا بتساؤل:يعني هي خلاص خفت ؟


لتنتهد بتول بألم:مش بالظبط.


باسل بعدم فهم:يعني ايه ؟


بتول بتوضيح:يعني هنا محتاجة وقت عشان ترجع لطبيعتها تاني.


حلا بضيق:خلاص بلاش تخرج تفضل هناك لغاية ما تتحسن.


بتول بهدوء:لا الدكتور بيقول الافضل تخرج تأتي وتبدأ تتعامل مع الناس تاني.


باسل بهدوء:تمام……


…….


في شقة جاسر.


يستيقظ من نومه بكسل ليتفاجئ ببيجاد مستيقظ ويجلس يحتسي فنجان من القهوة ليتجه له بتساؤل:صاحي بدري ليه ؟ انت لحقت نمت !


بيجاد بهدوء: أنا منمتش اصلا.


جاسر بعدم تصديق:ليه يا أبني ده انا لو مكانك كنت شبعت نوم.


ليردد بيجاد بثبات: عادي يعني لسه مش متعود علي جو مصر.


جاسر بتردد: ناوي ترجع تاني ؟


بيجاد بشرود: أيوة.


جاسر بحزن:ليه كده يا بيجاد كفاية غربة لحد كده.


بيجاد بشرود:لسه مانش الوقت.


جاسر بقلة حيلة:ربنا معاك .


…….


في المستشفى.


تجلس هنا منذ الصباح بترقب شديد في إنتظار مجيئه لها لكن علي ما يبدوا أنه استمع لحديثها.


لتبتسم لحالها بتهكم: كنتي فاكرة ايه هيرجع ليكي بعد كل الي قولتيه ده خلاص  هو فاق لنفسه لتتنهد بحزن وتكمل بأسي وهي تضع يدها علي قلبها بتدق ليه خلاص مش هيجي انت الي ضعفت في الآول ووصلتنا لهنا الحمد لله عسي أن تكرهوا شئ وهو خيرا لكم……


………


في المستشفى.


يجلس جاسر في مكتب عادل ليردد عادل بغيظ:هو انت كل شوية تنط ليا ؟


جاسر بملل:مش خالو حبيبي .


عادل بتهكم:لا والله ده من أمتي ده اخلص عايز أيه ؟


جاسر بتردد:عيز بتول أتكلم معاها شوية ينفع ؟


عادل بعصبية:نعم يا أخويا فاكر نفسك في كازينو غرامي دي مستشفى محترمة.


ليتزمر جاسر بغيظ:يا خالو اهدي بقي واسمعني لو سمحت عايز أتكلم معاها شوية لو سمحت موضوع مهم.


عادل بضيق:مينفعش قابلها بره.


جاسر بغيظ:ما هي لو هتوافق ماشي لكن أنا واثق أنها مش هتوافق.


عادل بنفاذ صبر:ماشي يا جاسر لما نشوف اخرتها هبعتلها.


جاسر بسماجة:وهتسيبنا لوحدنا.


عادل بتهكم:نعم ! اهو ده الي ناقص يا أبن چيهان أنسي.


جاسر برجاء:عشان خاطري بقي.


عادل بغيظ:مينفعش قدر حد شافكم لوحدكم هيقول ايه عنها وعن سيادتك.


جاسر بقلة حيلة:تمام بس حضرتك هتبقي مستمع وبس.


عادل بقلة حيلة:ماشي يا أبن اختي لما اشوف اخرتها معاك ليقوم بطلب بتول بالفعل وتحضر بعد دقائق.


ليرحب بها عادل وتسلم علي جاسر برسمية.


ليردد عادل بضيق :أتفضلي أقعدي يا بنتي جاسر عايز يتكلم معاكي شوية.


بتول بتوتر:حاجة بخصوص القضية.


جاسر بضحك:يا بنتي انسي بقي انتي طلعتي براءة خلاص ممكن تقعدي شوية مش هاخد من وقتك كتير.


لتجلس بتول بقلة حيلة.


ليردد جاسر بثبات :أنا عايز اطلب ايد هنا يا أنسة بتول.


لينظر لها عادل بصدمة لكن يظل علي صمته حتي ينتهي هذا الحوار العقيم من وجهة نظره.


لتردد بتول بعدم تصديق :هنا مين ؟


جاسر بثبات:هنا أختك.


لتردد بتول بحيرة:حضرتك عارفة خالتها وكمان وضعها الصحي مينفعش في الوقت الحالي أنها ترتبط.


جاسر بإصرار:عارف ده كله بس حابب أفضل جمبها لغاية ما تعدي الأزمة دي علي فكرة طول الفترة الي فاتت كنت بروح ازورها وأطمئن عليها وهي نائمة لكن امبارح فاقت وشافتني وعرفتها اني بحبها وعايز ارتبط بيها.


بتول بعدم تصديق:بس هي مقالتش ليا حاجة ؟


جاسر بثبات:لأنها بعد الي قتلته ليها كانت فاكرة اني كده هبعد عنها وانسي حبي ليها بس ده مش هيحصل لاني بحبها بجد هي فكراني بتسلي بيها زي شادي.


بتول بتردد : حالتها مش طبيعية يا جاسر باشا زي ما حضرتك عارف محتاجة وقت تتخطي الأزمة دي.


جاسر بإصرار:وانا هبقي جنبها .


بتول بتردد :طيب ازاي واهلك ؟


جاسر بهدوء: ملكيش دعوة بأهلي أنا كفيل بيهم.


بتول بحيرة:طيب والمطلوب مني ؟


جاسر بهدوء: المطلوب منك تعرفيها انك عارفة اني يزورها تديها الامان وفي اقرب وقت هتقدم ليها رسمي ونتجوز علي طول.


بتول بعدم تصديق:تتجوزا بالسرعة دي حضرتك عارف حالتها كويس.


جاسر بتأكيد:وهنا مش هتتخطي الأزمة دي غير وأنا جنبها.


بتول بتردد :هحاول أتكلم معاها وربنا يقدم الي فيه الخير.


جاسر بإبتسامة:مستني رأيك قريب.


بتول بحيرة:تمام بعد اذنكم .


جاسر بإبتسامة: اتفضلي.


لتنهض بتول وتغادر تاركة جاسر وعادل وفور اغلاق الباب صاح عادل بعصبية: أنت أتجننت صح ؟


جاسر بهدوء:لا لسه ممكن تهدي ونتكلم براحة.


عادل بغيظ: يخرب بيت برودك يا شيخ .


جاسر بضحك:فهمني بس ايه مشكلة حضرتك ممكن تفهمني ؟


عادل بنفاذ صبر:البنت لسه حالتها صعبة وحضرتك عايز تتجوزها وكمان أبوك وامك انت لسه اتكلمت معاهم أصلا ؟


جاسر بهدوء: أولا أنا حابب أفضل جنبها لغاية ما هي تقوم بالسلامة ثانيا لسه مقولتش لابويا وأمي وهتكلم معاهم لما أرجع.


عادل بتهكم:قصدك هتحطهم قدام الامر الواقع .


جاسر بإصرار:هقنعهم.


عادل بقلة حيلة:ربنا يستر…..


……..


في سوهاج.


أمام قصر عريق يقف بسيارته وينظر للقصر بإشتياق ليترجل من السيارة وعلي وجهه إبتسامة حنين ينظر حوله بإشتياق وبعدها يتجه للباب ويقوم بطرقه وثوان وفتحت الخادمة الباب والتي ما أن رأته سرعان ما أطلقت الزغاريد.


ليردد بإبتسامة:بس بس يا سعدية كفاية.


سعدية بفرحة:اسكت ايه بس ده النهاردة فرح يا دكتور ده الحاج والحاجة هيفرحوا اوي يا ست الحاجة لتغادر سريعاً وهي تنادي.


ليحرك هو رأسه بيأس ويتحرك للداخل ليتفاجئ بوالدته التي تترجل سريعاً من علي الدرج ليركض سريعاً لها يتلقفها داخل أحضانه ويضمها بحب.


وهي تشدد علي أحضانه بقوة وهي تردد بإشتياق ودموعها تسيل بغزارة:وحشتني اوي يا قلب أمك.


ليردد بلهفة:وحشتني يا ست الكل .


جيهان بدموع عاتبة:أخص عليك يا بيجاد سنتين بحالهم ؟


بيجاد بأسف:حقك عليا يا ست الكل.


لتردد جيهان بغيظ وهي تبتعد عنه : أسمع مافيش سفر تاني فاهم ولا لأ ؟


بيجاد بضحك:طيب اهدي بس سبيها لوقتها بابا فين ؟ 


انا هو يا سي بيجاد قالها والده الذي حضر للتو من مكتبه ليلتفت له بلهفة ويضمه بإشتياق.


بعد فترة.


يجلس بيجاد مع والديه وجده يتحدثون سويا ليرن جرس الباب لتذهب الخادمة تفتح الباب وتدخل امرأة كبيرة بالسن تلتحي بالسواد وتردد بحزن :اعرف من الغرب انك جيت يا بيجاد 

لينهض بيجاد باحترام ويتجه لها يرحب بها وتجلس الي جواره وتردد بعتاب:كده متفكرش تتصل بيا ؟ ده انا امك التانية يا واد ؟


بيجاد بأسف:معلش حقك عليا يا عمتي .


عمته ظهيرة بغيظ:حقك عليا والله مقاطعها و.


بيجاد بمقاطعة:خلاص يا عمتي الموضوع ده اتقفل للابد ربنا يهنيها في حياتها.


الجد عبد الرحمن بثبات:ربنا يسعد بنتك مع الي اخترته وربنا هيرزقك يا  بيجاد بالي تستهلك بإذن الله.


جيهان بتمني: يشاور بس يا بابا.


والد بيجاد بمزاح:امك وجدك اتحدوا عليك.


بيجاد بإبتسامة باهتة: بإذن الله ……


……


في المستشفى.


طرق علي باب غرفة هنا يتبعه دخول جاسر لتنظر له بعدم تصديق ليردد بتهكم:ايه فاكرة أن عشان كلامك الاهبل ده مش هاجي تاني ؟ هبلة بصحيح.


ليجلس علي المقعد ويردد بمرح:هتفضلي فاتحة بوقك للدبان كده ؟


ليردد بتوتر:ايه الي جابك ؟


جاسر ببرود:أنا جاي لخطيبتي.


هنا بعدم فهم:خطيبتك مين ؟


جاسر ببراءة:حضرتك علي اعتبار ما سيكون علي فكرة أنا خطبتك من بتول.


هنا بصدمة:بتول ؟ أنت بتقول إيه ؟ بتهزر صح ؟


جاسر بتأكيد:لا بتكلم جد ليسرد ما حدث وبعدها ينهض بإستئذان أنا هامشي اتمني تفكري في كلامي كويس بعد إذنك ليغادر تاركاً إياها تتخبط في أفكارها…


……..


تخرج بتول من غرفة أحدي المرضي ليسترق سمعها أصوات ضحك تعمل صاحبتها بالفعل لتلفت لها لتجد حلا تقف مع زياد ويتضاحكون علي شئ ما لتنظر لهم بعدم رضا وتغادر وهي تجر أذيال الخيبة…..


……


أمام كلية التجارة تقف هند تنظر في ساعتها بضيق فالوقت تأخر ولم يأتي باسل حتي الآن لتزفر بضيق وتتحرك متحهها لمنزلها فهاته مغلق والوقت تأخر كثيراً.


أم علي الجانب الآخر يقف علي بعد ويراقب رحيلها بضيق ليبتسم ساخرا وهو يقسم أن يذيقها مرارة الحب التي أذاقته إياه ليتحرك هو الآخر للمنزل……


……


في المساء.


تجلس بتول برفقة هنا يتحادثوا في أمر جاسر لتردد بتول بحزم:هنا فكري كويس واضح أنه بيحبك.


هنا بحزم:لا يا بتول فكرت واخدت قراري خلاص بكره هخرج من هنا وهو هينساني.


بتول بشرود:لو بيحبك فعلاً يبقي مش هينساكي….


يتبع …….


بقلم زينب سعيد القاضي….





27 تعليقات

أترك تعليقا

  1. البارت حلو اوي تعيشي وتكتبي حبيبتي 💖

    ردحذف
  2. جامده يازوزو تحفه

    ردحذف
  3. جميلة جدا

    ردحذف
  4. البارت جميل فعلا

    ردحذف
  5. جميل جدا اعتقد كده زياد بعد ما يتقدم لحلا وجاسر يقنع هنا .. ربنا حيعوض صبر بتول خير وحيكون بيجاد الدكتور صاحب مستشفى العهد هو بطل الروايه المنتظر من نصيب بتول بعد كل التضحيات دي

    ردحذف
  6. روعة يازوزو

    ردحذف
  7. جميل جدااا

    ردحذف
  8. تسلمي بجد روووووعه

    ردحذف
  9. جميل جدا

    ردحذف
  10. صفاء عبد المنعم21 فبراير 2023 في 9:53 م

    جميلة ورائعة دومت مبدعة ورائعة فى انتظار القادم بشوق كبير

    ردحذف
  11. جميل جدا

    ردحذف
  12. يااه متحمسة جدا للتكملة ومتوقعة انو بيجاد هيكون ثمرة صبر بتول

    ردحذف
  13. جميلة جدا احسنتي

    ردحذف
  14. روووووعة كالعادة تسلم ايدك

    ردحذف
  15. جميله جدا جدا

    ردحذف
  16. حلو كثير يا زوزو

    ردحذف
  17. تحفة روعة تسلم ايدك يا زوزو إذا بيجاد هو البطل المنتظر

    ردحذف
  18. روعه روعه روعه جميل جداً تسلم ايدك ♥️♥️🌹

    ردحذف
  19. روعة جدا

    ردحذف
  20. تسلم ايدك وقلمك

    ردحذف
  21. اتمنى بتول تفوق بقى من تصرفاتها الغلط دى

    ردحذف
  22. ❤️❤️❤️جميل اوي تسلم ايدك

    ردحذف
  23. تحفة بجد بس حلا انانية واتمنى بجد تتعلم درس عمرها علشان هى متستحقش اللى بتول بتعمله علشانها

    ردحذف
  24. الرواية ابداااع روروروروروروعه روروروروروروعه روروروروروروعه روروروروروروعه تسلم ايدك احسنتي يا قمر

    ردحذف

إرسال تعليق

أترك تعليقا

أحدث أقدم