الرواية حصري ممنوع نسخ الرواية بتاتا أو نشرها في جوربات أو مدونة هعمل ريبورت الرواية مسجلة حصري بإسمي.
اللهم أجعل قبر أبي روضة من رياض الجنة.
اللهم اعذه من عذاب القبر وجفاف الأرض عن جبينها.
الفصل العشرون
السيده بإشمئزاز:أتفق معاك أنت في أيه ؟
مرعي بتهكم :لا أظبطي كده يا هانم عايزة تروحي أنا بس إلي هوديكي ليهم.
السيدة بغيظ:عايز أيه مني أخلص ؟
مرعي بمكر:عايزاهم ليه ؟
السيدة بنفاذ صبر:ميخصكش.
مرعي ببرود:يخص رحمة ؟
السيدة بتساؤل : وأنت تعرف رحمة منين ؟
مرعي بغل: كانت مرات أخويا وكنت هتجوزها.
السيدة بصدمة:كانت متجوزة ؟ وجوزها راح فين ؟
مرعي ببرود:طلقها.
السيده بعدم تصديق:مطلقة ؟! أبني أنا يتجوز مطلقة ؟!
مرعي بصدمة :نعم يا أختي بقي أنتي ام الواد إلي أتجوزهت ؟
السيدة بغيظ :الواد ايه يا بتاع أنت أبني دكتور أد الدنيا .
مرعي بغل:بقي أنا المعلم مرعي علي سن ورمح أتحبس ٣ شهور بسبب المحروس ويتعملي محضرين بعدم التعرض.
السيده بحيرة:ليه ده كله ؟
مرعي بتهرب:عشان روحت لرحمة عشان اتجوزها.
السيده بتفكير:يعني أنت عايز تتجوز البنت دي ؟
مرعي بلهفة: أيوة.
السيده بمكر :يبقي كده نتفق.
مرعي بلهفة:معاكي في أي حاجة.
السيدة بخبث :شوف يا سيدي……………….
مرعي بلهفة:مرافق طبعاً بس امتي ؟
السيده بمكر:مش وقته هات ليا عنوان الزفت سيد وانا هبقي أجيلك.
مرعي بمكر:وأنا علي أتم إستعداد…….
………….
يفتح باب الشقة وهو يدندن بسعادة ليجد والده يجلس ويظهر علي وجهه إمارات التعب ليتجه له بلهفة:مالك يا بابا في أيه ؟
شريف بوهن : مصدع شوية يا حبيبي متشغلش بالك.
ياسين بقلق :تحب نروح للدكتور ؟
شريف برفض:لا يا أبني أنا بخير الموضوع مش مستاهل.
ياسين بعدم تصديق:ماشي لينظر حوله ويكمل بتساؤل ماما فين ؟
شريف بضيق :خرجت.
ياسين بحماس: كويس لاني عايز اخد راي حضرتك في موضوع مهم.
شريف بتساؤل:خير يا أبني ؟
ليجلس ياسين جواره ويسرد له أمر بسمة ومدي تعلقه بها.
ليردد شريف بإبتسامة:حبيتها ؟
ياسين بشرود:مش عارف بس مش قادر أبعد عنها أو مفكرش فيها عارف كل لما أشوفها قلبي يدق بفرح لما أشوفها بتضحك وبضايق لما تكون زعلانة وقلبي بيولع نار لما تتكلم عن خطيبها الله يرحمه ولا لما ابن عمها جه وكنت فاكره يتجوزها ساعتها بعدت عنها كنت حاسس أن روحي بتنسحب مني.
شريف بتهكم :ما هو ده الحب يا ياسين قلب دق ليها وشكلها حبيتها بجد ولقيت نصف التاني عارف يعني أيه نصف التاني ؟ يعني قلب واحد في روحين بتفرح لفرحها وبتزعل لزعلها بيبقي كل أملك تشوف ضحكتها وبس حتي لو حزن العالم كله جواك "الحب ترياق القلوب يا بني فإذا أحببت شخص تمسك به جيداً فإذا تركك فستحيا بآلم القلب وتعض يدك ندما علي تركه ،لكن إحذر أن تحب قلبا لغيرك فلا مجال لفوزك به فالحب معركة بين قلبين للفوز بتملكه والمنتصر فقط هو من يعلم معني الحياة إنما من يخسر فسيغلق قلبه علي الآمه ولا يعلم معني الحياة فقط يحيي في عتمة لا نور لها " فهمت يا أبني أنت دلوقتي حبيتها لازم تكسب قلبها هي دلوقتي قلبها مسجون مع واحد ميت كل الي عليك تخرجها منه وتكسب قلبها وأوعي تتخلي عن حبك لو سيبته هتفضل عايش في جحيم وهنتدم في الوقت الي مينفعش فيه الندم فهمت يا أبني.
ياسين بحب:فهمت يا بابا مش عارف كلامك ده فرق معايا أد أيه ربنا يخليك ليا يا حبيبي.
شريف بحنان:ويخليك ليا ليضمه بحب داخل أحضانه ويردد بشرود عايزك أنت وأخواتك أيد واحدة يا ياسين بعد ما اموت متخليش حد يدخل بينكم ولا يفرق بينكم مهما كان الحد ده مين.
ياسين بحيرة:ربنا يطول في عمرك يا حبيبي ليه بتقول كده بس.
شريف بشرود: محدش عارف عمره يا أبني يلا هخرج أتمشي شوية بالعربية.
ياسين بقلق:بس أنت تعبان أجي معاك ؟
شريف بحنان:اطمئن يا أبني أنا بخير بس حابب أبقي لوحدي شوية.
ياسين بقلق:زي ما تحب……
………
يجلس شريف في سيارته ويتحدث في هاتفه مع يمني بحنان:يعني مبسوطة يا حبيبتي طيب الحمد لله سلمي علي جوزك وخدي بالك من نفسك ماشي يا حبيبتي أسيبك تروحي لجوزك ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك مع السلامة ليغلق الهاتف معه ويحادث يحيي ليرد بعد فترة ليرد بلهفة:أيوة يا يحيي أنت كنت نايم ؟ رحمة عاملة أية ؟ يعني بخير ؟ طيب الحمد لله ربنا يطمئن قلبك خد بالك منها يا أبني دي يتيمة وملهاش غيرك حاول تعوضها يا يحيي دي أمنتي ليك وخظ بالك من يمني خليك فاكر انك دايما مكاني ماشي يا حبيبي لا أنا اتكلمت مع أمك متشغلش بالك أنت ماشي يا حبيبي أه خرجت تتمشي شوية مع السلامة ليغلق الهاتف ويتنهد براحة وبعدها يطلب رقم رحمة :ألو أيوة يا رحمة عاملة أيه يا حبيبتي حقك عليا أطمني مش هتفرق منك تاني خدي بالك من نفسك وعايزك تسامحيني يا بنتي ربنا يبارك فيكي يلا تصبحي على خير مع السلامة ليردد براحة الحمد لله ليقود سيارته متجهاً لوجهته…..
………….
يجلس سيف مع نهلة في المطعم يتناولوا الغداء في إنتظار مجئ يمني بعد إنتهاء مكالمتها لتأتي وتتحدث بإعتذرا:أسفة خليتكم تنتظروني.
سيف بحنان:ولا يهمك يا حبيبتى بابا عامل أيه ؟
يمني بإبتسامة: الحمد لله بيسلم عليك.
سيف بهدوء:الله يسلمه.
ليبداو في تناول الطعام بصمت تام لتتحدث يمني بتساؤل:أيه أخبار الكلية يا نهلة ؟
نهلة ببرود:مروحتش.
سيف بتساؤل: مروحتيش ليه ؟
نهلة ببساطة:عادي يعني قولت أريح كام يوم بعد الفرح.
سيف بعتاب:لا والله تغيبي أسبوع كمان ده ينفع يا نهلة أنتي ناسية إن كليتك عملي ولا أيه ؟
نهلة بضيق:ما يمني كمان مش بتروح.
يمني بهدوء:أنا واحدة أجازة ومبلغة الدكاترة يا نهلة.
نهلة بنفاذ صبر: مش مهم لما أرجع نبقي أستأذن منهم.
سيف بتساؤل:وترجعي إمتي أن شاء الله ؟
نهلة ببساطة:معاكم.
سيف بتهكم:يعني مش هتروحي الكلية أسبوع كمان ؟
نهلة بنفاذ صبر:سيف لو مضايق مني أخرجوا براحتك وسيببوني لوحدي.
سيف بحزم:هما يومين وهاترجعي لجامعتك يا نهلة فاهمة ولا لا ؟
نهلة بضيق:فاهمة….
…………..
يصل شقته ليجد زوجته تجلس أمام التلفاز وتتناول بيتزا ليجلس جوارها ويتحدث بسخرية:أيه ده يا قلبي عملتي بيتزا مرة واحدة ؟
سلمي ببرود:أه تصدق تاكل معايا ؟
يحيي بهدوء:بالهنا سابقتك.
سلمي بتذمر :ممكن أفهم أيه إلي بتعمله ده كل يوم تاكل بره وسايبني لوحدي ؟
يحيي بهدوء:طيب وفيها ايه كده كده هنطلب أكل من بره يا حياتي الكلام ده لو انتي إلي طابخة وقاعدة مستنياني .
سلمي بضيق :أظن أتكلمن في الموضوع ده كتير.
يحيي بتأكيد: فعلاً بس مفيش حاجة أتغيرت الشقة مش بتتنضف هدومي بوديها الدراي كلين أيه إلي اتغير بقي سؤال مقلب الز بآلة إلي أنتي عايشة فيه ده عجبك.
سلمي ببرود: قولتلك نجيب خدامة.
يحيي بنفاذ صبر:وأنا قولت ميت مرة لأ.
سلمي بتحدي:خلاص لو مش قادر علي مرتبها هخلي بابي يدفع لها.
يحيي بعصبية: أنتي بتقولي ايه بالظبط أنتي بتلوي دراعي يا سلمي.
سلمي ببساطة:لا أنا بدور علي راحتنا لو جبنا خدامة كل مشاكلنا هتتحل.
يحيي بتهكم:أنتي رأيك كده ؟
سلمي بتاكيد: أيوة.
يحيي ببرود:موافق أجيب خدامة بس بشرط.
سلمي بتساؤل:شرط أيه ؟
يحيي بتحدي: الخدامة تنضف البيت والغسيل بس الطبخ مسؤليتك أنتي.
سلمي بغيظ:يعني أيه مسؤليتي أنت عارف أني مش بعرف اطبخ.
يحيي ببساطة: أتعلمي برامج الطبخ مليا اليوتيوب.
سلمي بتفكير:ماشي بس مترجعش تقول أكلك وحش.
يحيي بهدوء:أطمني مش هقول يلا هقوم أنام تصبحي علي خير.
سلمي ببرود:وأنت من أهله…….
……………
يجلس سيد يشاهد التلفاز ويشرب الأرجيلة وأمامه طبق كبير من الفاكهة وطبق تسالي وكأس شاي بينما تجلس نحمدو تنظر له بغيظ.
نحمدو بتهكم:أنت هتفضل اكل ليل ونهار أيه مش بتشبع.
سيد بضيق :أعوذ بالله منك ولية بتعدي عليا الطفح وأما أقول نفسي مسدودة ليه.
نحمدو بتهكم:أه عندك حق نفسك مسدودة يادوب بتأكد عشر مرات في اليوم لو مفتوحة بقي كنت كلتني أنا.
سيد بحسرة:يا ساتر من عينك يا شيخة ليكمل بخفوت يعني الواحد بدل ما يبقي قاعد مع موزة في القاعدة الحلوة دي يقعد مع البومة دي.
طرقات عالية علي الباب لينظروا الإثنين لبعض بتعجب لتردد نحمدو بتساؤل:مين هيجي لينا دلوقتي ؟
سيد بتهكم:أحنا محدش بيجي لينا أصلا قومي افتحي.
نحمدو بغيظ:أقوم أفتح وأنت بزمتك أيه يا عرة الرجال قوم فز أفتح يا راجل أنت أكل ومرعي وقلة صنعة صحيح.
لينهض سيد بتذمر وهو يبرطم بكلام غير مسموع ليفتح الباب ويجد آخر شخص توقعت زيارته ليردد بصدمة:ست إلهام.
إلهام بغل :أه إلهام كنت فاكر مش هوصل ليكم وسع كده لتذيحه جانباً وتدخل تقف في مواجهة نحمدو.
نحمدو ببرود: أهلا وسهلا معقولة افتكرني أن ليكي بنت خالة وجاية تسألي عنها.
إلهام بغل:لا فكك من البوقين دول بتتفقي مع شريف عليا بعد ما نضفتك أنتي وجوزك ولمتكوا من الشارع.
نحمدو بتحذير:احترمي نفسك يا إلهام وألزمي حدودك.
ليترك سيد الباب مفتحوح ويتجه لهم ويتحدث بزمجرة:عيب كده يا ست إلهام.
إلهام بغل: العيب عليكم أنتك بقي تبعوني واتفقوا مع شريف.
نحمدو ببرود:بعناكي في أيه أن شاء الله يا إلهام أطلعي من الشوية دول أحنا مشفتكيش من ١٦سنة فاكرة ولا نسيتي لما جيتي تديني البت أربيها.
إلهام بتهكم:كله بتمنه ولا نسيتي.
نحمدو بصدق:أنا أخدت البت عشان تعوضني حرماني من الخلفة مش عشان الفلوس.
إلهام بتهكم:طيب يا ست الشريفة أيه إلى حصل وسبتيها ليه ؟
نحمدو ببرود:جوزك إلي ضميره صحي ورجع بعد لما عرف انها أتجوزت وأطلقت .
إلهام بحيرة:يعني شريف إلي جه ليكم ؟
نحمدو ببرود: أيوة هو جه لينا لما تجاوزت وكان عايز يعرفها أنه عمها وليها أهل وعرف أنها أطلقت ساعتها قال أنه هيجوزها لإبنك.
إلهام بغل:ومبلغتنيش ليه ؟
نحمدو بتهكم:هو أنا أعرفلك طريق جوزك حتي كان بيبعت لينا الفلوس مع واحد بيشتغل عنده لغاية لما ظهر لينا.
إلهام بتوعد:طيب أسمعي بقي البت دي تطلب الطلاق من أبني لا وربي ما أعبد لهندمكم علي اليوم إلى اتولدتوا فيه.
نحمدو بكيد:لا مش هنخليها تطلق وأعلي ما في خيلك أركبيه دي رحمة مش ليلي.
إلهام بشر :أديكي قولتيها بنت ليلي وأنتي عارفة أمها أكنت بالنسبة ليا أيه تيجي هي كمان تاخد أبني.
نحمدو بتهكم:أنتي هتدبكي الكدبة وتصدقيها أنتي عارفة كويس أن شهاب حب ليلي من ساعة شافها في الكلية معاه وبعدين مش دي ليلي صاحبتك الروح بالروح وبنت عمك كمان يعني عمك الله رباكي وأنتي عملتي ايه في حفيدته رمتيها في الشارع ؟ وبعدين أنتي هتضحكي علي مين أنتي عمرك ما حبيتي شهاب أصلاً أنتي كل الي أنتي عايزاه تتجوزي واحد معاه فلوس وبعدين متلعطيش خسرانة أتجوزتي أخو كبير وفرقتي بين الأخين لما أنتي خلفتي وليلي أتأخرت في الخلفة وأنتي بقي معاكي تلاتة وهي مرزقهاش رغم ده كله كنتي حاقدة عليها ولما ربنا كرمها هي وجوزها ماتوا وسابوا البيت لحمة حمرا بدل ما تربيها أنتي وجوزك لأ تلعبي ودماغك جوزك وتدوهالي أربيها ولكنها من لحمكم ودمكم وتاخدوا ورث أبوها وحقه حتي الكلية مدخلتهاش عشان مفيش فلوس وكسرنا بخاطرها وتتجوز بلطجي عشان مش عارفين نحميها منه عايزة أيه تاني ؟ مستكترة أنها أتجوزت إبنك ؟ أرحميها بقي سبيها تعيش أنتي عندك بنت.
صقفات عالية من سيد وهو يتحدث بدموع :شاطرة يا نحمدو أديها حرام عليكوا الدمعة فرت من عيني.
لتنظر له نحمدو بغل:سيد أخفي من وشي السعادي روح أطفح ولا شوفلك حاجة اعملها.
سيد بغيظ:أنا رايح أتخمد تتكم نيلة.
إلهام ببرود:خلصتي العرض بتاعك ؟ طيب أسمعي بقي البنت تطلب الطلاق لأنها هتطلق هتطلق فخيلها بشياكة وتاخدلها أرشين لا إلا هتطلق بفضيحة .
نحمدو بتحدي:مش هتطلق وفكري تأذيها بس دي بنتي إلي طلعت بيها في السما لو فكرتي تلعبي معايا هعرف شريف بيه عملتي ده كله نعرفه لما روحتي لشهاب عشان يتجوزك حتي لو في السر نعرفه لما روحتي تعرضي علي شهاب أنك تطلقي ويتجوزك عشان بحجة الخلفة هعرفه كدلك عليه لما تهمتي شهاب أنه هيتهجم عليكي لما شهاب هددك أنه هيحكي لشريف.
أنتي بتقولي ايه قالها شريف الذي يقف علي باب الشقة وعلي وجهه علامات الص دمة ليقترب منهم ويتحدث بحسرة وهي يهز إلهام بعنف :أتكلمي قولي ده حصل أنطقي.
لتحرك رأسها بلهفة:دي كدابة متصدقهاش يا شريف عايزة توقع ما بينا.
نحمدو بنفي:لا والله يا شريف بيه كل كلمة قولتها حصلت فعلا.
ليبتعد عنها ويجلس علي الكرسي بإهمال وهو يردد بحسرة:يعني كنت بعمل كده مع رحمة عشان أكفر ذنبي أني أتخليت عنها ؟ شهاب كان بيجي في المنام مش زعلان عشان سيبت بنته وكلت حقها لأ كمان مات وأنا ظلمه يا شيخة منك لله سودتي عيشتي من يوم ما أتجوزتك.
لتربع إلهام ساعدها وتردد ببرود:وأت كنت عيل صغير لما سمعت كلامي مرفضتش ليه مش انت إلي طمعت في الفلوس عشان تكبر المكتب بتاعك فوق يا شريف قبل ما تحاسبني حاسب نفسك.
لينهض شريف بضعف ويردد بكسرة:عندك حق أنا إلي غلط وهخرج من هنا علي المأذون أطلقك وكمان هكتب لرحمة نصيبها.
إلهام بتحدي:فكر تعملها وأنا هفضحك قدام عيالك كل الي حصل ده أنا مسجلاه.
شريف بتعب وهو يضع يده على قلبه بضعف:مسجلة ليا ؟
إلهام ببرود:أه يا حبيبي عشان يوم ما تفكر تغلط فيا متكونش أنت الحمل الوديع وفوق كده وأنسي الهبل بتاعك ده وابنك يطلق البت دي وتراضيها بقرشين وخلاص.
ليحرك رأسه بعدم تصديق ويضع يده علي قلبه بقوة ويردد بضعف:حسبي الله ونعم الوكيل فيكي أنا مش مساحمك وأعملي إلي انتي عايزه ليتحرك بضعف متجهاً للخارج وما كاد يخطئ خطوة واحدة إلي سقط أرضاً وهو يضع يده على قلبه وسط صراخ نحمدو وجمود إلهام……
يتبع……..
بقلم زينب سعيد القاضي.
إرسال تعليق
أترك تعليقا