رواية تضحية ألم الفصل الثلاثون


 اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.

اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.


                 الفصل الثلاثون


ليفتح باسل الباب ليتفاجئ بزياد ليردد بترحاب: أهلاً يا دكتور أتفضل.


زياد بإبتسامة: الله يسلمك يا باسل أخبارك ؟


باسل بحنق: الحمد لله.


ليتجه زياد للداخل وخلفه باسل الذي أغلق الباب ويتجه خلفه بتعجب ليسلم زياد علي جاد ويجلسون.


ليقترب باسل ويجلس وهو يتبادل النظرات مع جاد.


ليتحدث زياد بإبتسامة:عارف طبعا إنكم مستغربين وجودي.


باسل بلهفة: لا طبعا بيتك تنور في أي وقت.


زياد بغرور:شكرا يا باسل حلا هي الي طلبت مني أجل أكون جنبكم قدام الناس أحنا بقينا أهل خلاص.


باسل بإبتسامة متكلفة:أه طبعاً بتفهم حلا الصراحة.


جاد بإبتسامة:ربنا يديم المحبة بينكم يا أبني .


زياد بغرور: يارب .


باسل بإبتسامة متكلفة:طيب هروح أبلغ حلا إنك موجود.


زياد بإبتسامة:أتفضل……


…….


يطرق باسل الباب ويدخل الغرفة بغيظ شديد لتردد بتول بتساؤل:مالك يا باسل في أيه ؟


باسل بغيظ وهو ينظر لحلا:ليه قولتي لخطيبك يجي.


لتنهض حلا مرددة: هو زياد جه؟


باسل. بضيق:اه جه ممكن أعرف بقي قولتي ليه يجي ليه أن شاء الله ؟


حلا بغيظ:ودي فيها أيه زياد يبقي واحد مننا خلاص.


هنا بضيق:منك أنتي و ليه خلتيه يجي يعني الموضوع ميخصكيش أصلاً.


حلا بإستنكار: ليه ميخصنيش مش حضرتك أختي الصغيرة ولا أنا بيتهئ ليا ؟ 


هنا بغيظ : مع الاسف اه بس ده بردوا ده ميدكيش مبرر إنك تخلي خطيبك يجي.


حلا ببرود:والله براحتي.


رن جرس الباب قطع المشاحنة ليتحدث باسل بلهفة: خلاص خلاص أسكتوا العريس باين أنه وصل ليتحرك سريعاً للخارج لفتح الباب ليتفاجئ بزياد يفتح الباب ليمتعض وجه وينظر لجاد بضيق ليرفع الآخر كتفيه بقلة حيلة.


يفتح زياد الباب ليكون جاسر في مقابلته وهو يحمل باقة ورد احمر إنمحت إبتسامته عند رؤية زياد.


ليردد زياد بإبتسامة:أهلا أهلا أتفضلوا أتفضل يا عريس.


ليدخل جاسر ووالديه وخلفهم بيجاد وهو يقوم بإسناد جده.


ليقابلهم جاد وباسل بترحاب شديد بالداخل.


ويجلس الجميع ليجلس زياد بغرور واضعاً قدم فوق آخري ويردد بترحاب زائف:نورتنا يا جاسر.


لينظر له جاسر مستنكرا ويردد بتحذير:ده نورك يا دكتور زياد.


زياد مستنكراً:يا راجل بقي أنا برفع الألقاب ما بينا وأنت تحطها أحنا خلاص بقينا أهل ولا أيه رأيك يا دكتور بيجاد.


بيجاد ببرود: والله ده حاجة تخصكم انتم تشليوا الالقاب أو لأ.


جاد بإبتسامة مخففا الأجواء:خلاص يا جماعة صلوا علي النبي مش وقت الكلام ده .


ليردد الجميع:عليه الصلاة والسلام.


لينهض باسل بإستئذان: بعد إذنكم هنادي العروسة واجي.


عبد الرحمن بهدوء: أتفضل يا أبني.


زياد بفضول:هو أنت ناوي تتجوز أمتي يا جاسر هتتجوز علي طول زي ولا هتستني شويا مش تقريباً هنا لسه قاصر.


جاسر بنفاذ صبر:والله الموضوع ده هتناقش فيه أنا وهنا ونقرر.


زياد بإستفزاز: بس أنت مش شايف إنك كبير اوي علي هنا كنت شوف ليك عروسة قريبة من سنك أفضل.


ليردد جاسر ببرود:والله دي حاجة تخصني أنا ولا هنا مش موافقة عليا أو شايفة مشكلة في فرق السن مكناش هتبقي موجودين هنا النهاردة ولا أيه ؟


زياد بضيق:أنا كنت بقول راي بس.


جاسر بإبتسامة صفراء: شكراً.


يخرج باسل من الغرفة وبرفقته حلا التي إتجهت لزياد تسلم عليه بترحاب شديد وبعدها إتجهت تسلم علي الجميع بالحديث فقط إنما أتجهت لبيجاد تمد يدها وتتحدث برقة: منور يا دكتور رغم اني زعلانة من حضرتك.


لينظر ليدها بإشمئزاز ويردد ببرود: أهلا.


لتسحب يدها بإحراج وتتجه تجلس جوار زياد بغيظ شديد.


بعد قليل.


تأتي بتول وخلفها هنا التي تحمل كاسات العصير لترحب بتول بهم بإبتسامة وتقترب من جيهان تضمها بحب وتكتفي بإيماءة رأسها للجميع.


بينما تبدأ هنا بتوزيع العصير ليكون نصيب جاسر آخر شخص لتعطيه المأس وتفر من أمامه  وتجلس جوار بتول وتتمسك بيد بتول السليمة..


ليردد جاسر بمزاح: والله ما بعض يا بنتي متخافي خدي الورد بس لينهض من مكانه ويمد يده لها بالباقة.


لتنظر هنا لبتول بتساؤل لتضغط بتول علي يدها بحنان لتاخذ منه الباقة وتردد بخجل: شكرا.


جاسر بإبتسامة: العفو.


ليجلس جاسر مرة أخري .


لتردد جيهان بأسف:الف سلامه عليكي يا بتول.


بتول بإبتسامة: الله يسلمك يا طنط تسلمي.


عبد الرحمن بأسف:الف لا باس عليكي يا بنتي كنت حابب أشوفك زينة.


بتول بإبتسامة: الحمد لله أنا بخير اهو يا حاج .


ويردد مصطفى بإبتسامة: الحمد لله يا بنتي  طبعاً يا حاج جاد احنا جايين النهاردة نطمئن الاول علي بنتنا بتول و نطلب ايد هنا لجاسر أبني.


جاد بإبتسامة:والله ده يشرفنا يا حاج للأمانة حاسر بيه أو دكتور بيجاد الاتنين مينخسروش عن بعض يتقالوا الدهب.


بيجاد بإبتسامة:الله يخليك يا حج.


جاسر بإبتسامة: تسلم يا راجل يا طيب بس بلاش بيه دي احنا خلاص بقينا أهل.


لتشتغل عين زياد بغيظ .


ليردد جاد لدبابتسامة: تعيش يا أبني.


مصطفى بإبتسامة : طلبات حضراتكم أيه ؟.


لينظر جاد لبتول بتساؤل لتردد بتول بإبتسامة: ملناش طلبات يا عمي طلب الوحيد من أستاذ جاسر أنه يحط هنا في عينه وبس.


ليردد جاسر بإمتنان:هي في قلبي يا بتول أطمني.


مصطفى بإصرار:بس يا بنتي ده حقها ولازم تقولوا طلباتكم.


جاد بحيرة: والله يا حاج العروسة قاعدة وأختها الكبيرة قاعدة يقولوا هما طلباتهم أيه.


بتول بهدوء:زي ما قولت لحضرتك يا عمي واحد.


جيهان بخيرة : بس ده حقها يا بنتي.


بتول بعتاب: احنا أهل يا طنط وانا هامنكم علي حته مني مش هيفرق معانا حاجة الفلوس بتروح وتيجي بس أحنا بتشتري راجل.


مصطفى بإعجاب:ماشي يا بنتي أنا هقول الي متعارف عليه ولا عايزة تضيفي حاجة عنينا.


جاد بإبتسامة: الله ينور عليك يا حاج.


مصطفى بإبتسامة:شوفي يا ستي الشبكة ١٠٠الف المؤخر١٠٠ زيهم الشقة تجهيزها زي ما تحب وتنفي القش الي هي عايزاه.


بتول بحيرة:طيب وكده احنا علينا أيه ؟ لما العريس عليه كل ده ؟


مصطفى بإبتسامة:عليكم تسلمونا عروستنا الحلوة دي بشنطة هدمها وبس ها نقرأ الفاتحة ؟


جاد بإبتسامة:علي خير الله.


جاسر بلهفة:لا طبعاً ليلتفت الجيمع له مستنكرا ما عدا خلا التي لمعت عيونها من الفرحة ليردد بلهفة نحدد معاد الفرح الاول.


ليتنهد الجميع براحة لتردد بتول بإبتسامة:يا سيدي عبد ميلاد هنا الشهر الجاي هتم ١٨ سنة.


جاسر بتساؤل: والامتحان الشهر الجاي بردوا صح.


بتول بتأكيد : أيوة بس ليه مش عارفه هنا هتدخل الامتحانات ولا لا.


هنا بتردد:همتحن.

لتنظر لها  بتول بفرحة: بجد.


هنا بتردد : أيوة بلاش اضيع سنة من عمري.


جاسر براحة: أيوة كده هو ده عين العقل تمام يبقي الجواز بعد الامتحانات ليكمل بتردد بس الفرح هيكون في الصعيد.


باسل بتساؤل: ليه ؟


جاسر بتوضيح:عشان أهلي كلهم هناك .


باسل بحيرة:طيب صحيح انتوا هتعيشوا فين ؟ في القاهره ولا الصعيد ؟


جاسر بتأكيد:هنا طبعاً أنا شغلي هنا وحياتي هنا وكمان دراسة هنا بس هنسافر كله فترة لاهلي. 


باسل بتفهم: تمام.


مصطفى بتساؤل: نقرأ الفاتحة ولا فيه حاجة تاني حابه تعرفيها يا بنتي ؟


لتردد هنا بخجل: مافيش.


جاد بإبتسامة:يبقي على خيرة الله نقرأ الفاتحة .


ليرفع الجميع يده ويقراو الفاتحة وجاسر يخطف النظرات لهنا من حين لآخر وانقضت الأمسية وغادر جاسر وعائلته بعد أن قاموا بتحديد موعد شراء الشبكة وارتداءها بالغد قبل سفر عائلته لينهض جاد هو الآخر مستئذنا…..


……


أما زياد وحلا.


فتقف برفقته في الشرفة وهي تستشيظ غضبا ليردد بملل:خير عايزة ايه عايز اروح ارتاح.


حلا بغيظ: ممكن افهم هنحدد معاد الفرح أمتي ؟


زياد بهدوء:وقت ما تحبي.


حلا بعدم فهم:هو أيه الي وقت ما احب هتجيب أهلك وتيجي ٱمتي تتفقوا.


زياد بملل: بصراحة ماما مش هترضي تيجي هنا بعد الي حصلت من أختك شوفي الميعاد الي يناسبكم.


حلا بتفكير: كمان أسبوعين.


زياد مستنكراً:كمان أسبوعين إزاي وامتحاناتك ؟


حلا بضيق: بعد شهر ونصف لسه.


زياد بتساؤل:طيب ما نخليها بعد الامتحانات ليه الاستعجال ده ؟


حلا بغيظ:عشان أنا الي لازم أتجوز قبل الست هنا ويتعملي فرح متعملش حد خليها هي و الفلاح الي هتتجوزه.


زياد بتفكير:موافق.


حلا بفرحة:تمام زاعماك حسابك نشتري بكره الدبل معاهم.


زياد بملل : حاضر اي طلبات تانية ؟


حلا بغيظ:هو انا بشحت منك ولا ايه ما تتكلم كويس.


زياد بنفاذ صبر:حلا أنا تعبان وعايز انام أنا جيت بعد ما اصريتي عليا وكنت قاعد زي شوال البطاطا .


حلا بغيظ:والله ومين  سمعك الكلام كان مع بتول هانم.


زياد بملل: خلاص موقف وعدا يلا أنا همشي تصبحي علي خير .


حلا بشرود:وانت من أهله…..


……


في شقة جاد.


يجلس مع زوجته أمام التلفاز لتردد زوجته بحماس: ماشاء الله شكلهم ناس طيبين يعني الشبكة بكره ؟


جاد بإبتسامة:أيوة بأمر الله بكره تاخدي بنتك من بدري تباركوا ليها عشان ميزعلوش.


سماح بتوتر:بس بكره هند عندها محاضرات مش هينفع تيجي هروح أنا وأنت وخلاص.


جاد بقلة حيلة: ماشي بس المهم تروح تبارك للبنت.


سماح بتفهم : بإذن الله متقلقش…..



في سيارة جاسر يقود سيارته بحنق ليردد بيجاد الذي يجلس جواره بتساؤل:مالك بطلع دخان كده ليه ده أنت المفروض أسعد انسان النهاردة.


جاسر بتأكيد:أنا كده فعلاً بس المشكلة في زياد ده مش بالعه خالص.


بيجاد بإبتسامة:عندك حق في دي والله كائن مش طبيعي كده.


جاسر بتأكيد:فعلا ليكمل بتساؤل ها أنت هتخطب فعلاً ولا بتثبت ماما ؟


بيجاد بمزاح:هي امك دي حد بيثبتها ؟


جاسر بعدم تصديق:يعني هتخطب بجد ؟ طيب هي مين ؟


بيجاد بشرود:سيبها لوقتها……


……..


في اليوم التالي.


في إحدي المحلات الكبري لبيع المشغولات الذهبية تقف هنا جوار جاسر يتنقون الشبكة.


وعلي جانب آخر تقف حلا جوار زياد يتنقون الدبل وهي تنظر لهنا وجاسر وما يتنقوه بحقد .


أما بتول وباسل وسماح يجلسوا بعيداً مع عائلة جاسر بينما بيجاد يقف خارج المحل يتابعهم من الخارج..


عند جاسر وهنا


يردد جاسر بعتاب:يا بنتي نقي بقي انتي هتفضلي تلعبي في إيدك كتير ؟


هنا بخجل:قولتلك نقي الي يعجبك.


جاسر برفض:لا واتفضلي نقي علي ذوقك يلا.


هنا بتوتر:طيب ممكن بتول تختار معايا ؟


جاسر بتأكيد :أكيد طبعاً ليلتفت للخلف وينادي بتول لتنهض وتقترب منهم بتساؤل:نعم محتاجين حاجة ؟


جاسر بتأكيد:اه هنا مش راضية تختار لو سمحتي تعالي ساعديها.


بتول بإحراج:حاضر.


لتقترب بتول من هنا وتساعدها في الاختيار ووقع إختيارهم علي طقم من الذهب المكون من سلسلة وأسورة وخاتم ودبلة.


ليردد جاسر بحيرة:دول بس لسه فاضل فلوس نقي الي يعجبك.


هنا بخجل:لا شكراً كفاية دول .


جاسر برفض: لأ طبعاً مينفعش ده حقك.


بتول بهدوء:خلاص بقي يا جاسر بيه كفاية كده فعلاً.


جاسر برفض:لا مش هينفع لينادي باسل ووالده ويشركهم في الأمر.


ليردد باسل بهدوء:خلاص كفاية كده فعلاً.


مصطفى باستنكار:لا طبعاً مينفعش ده حقها .


هنا بتوتر:بس انا مش عايزة حاجة تاني وكفاية دول أوي.


مصطفى بقلة حيلة:خلاص يا بنتي زي ما تحبي وباقي الفلوس وتكتب في القايمة.


ليزفر جاسر بضيق:أمري لله.


لتتجه هنا للجلوس هي ومصطفى وباسل بينما جاسر يذهب لدفع سعر الشبكة.


بينما بتول تقف تتأمل إحدي السلاسل الرقيقة عبارة عن قلب صغير بداخلة فصول بيضاء لتفيق من شرودها علي نداء هنا لتتجه لها غير منتبه لمن يقف يتابع ما تأملته فقد لفت السلسال إنتباهه هو الآخر .


أما عند حلا وزياد.



تلمع عين حلا علي أسوارة ذهبية لتردد بلهفة:دي حلوة أوي يا زياد.


ليردد بملل:حلوة فعلاً بس نقي الدبلة يلا.


حلا بلهفة:طيب ما تجيبها ليا مع الدبلة ؟ شكلها مش غالي أوي.


زياد بخفوت:لا أنا مش عامل حسابي غير علي دبلة وبس خلاص يلا عشان نمشي.


لتنظر له بضيق وتنتقي دبلة ذهبية حرصت أن تكون ذات وزن عالي..


لينقضي اليوم ويذهبوا جميعاً لاحدي المطاعم لتناول الغداء بعد إصرار بيجاد علي هذه العزيمة كهدية لشقيقه…


يتبع…….


بقلم زينب سعيد القاضي.



22 تعليقات

أترك تعليقا

  1. رائعة ومبدعة

    ردحذف
  2. تحفة تسلم ايدك يا زوزو

    ردحذف
  3. جميلة جدا

    ردحذف
  4. جميل جداً كملي تحفه تسلم ايدك حبيبتي

    ردحذف
  5. حقيقي شخصيه هنا وبتول جميله جدا وقناعتهم سبب لاحترام جاسر واهله

    ردحذف
  6. كل سنه وانتي طيبه يارب يعطيكي ماتتنمني ويزيدك من موهبه

    ردحذف
  7. روووووعة تسلم ايدك

    ردحذف
  8. رووووعة

    ردحذف
  9. احسنتي

    ردحذف
  10. ،🌹🌹🌹🌹

    ردحذف
  11. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    ردحذف
  12. تحفه بس لو البارت طويل شويه

    ردحذف
  13. جميلة جدا

    ردحذف
  14. يااه هو السلسال ده هيكون رابط بين بتول وبيجاد ولا ايه😁😍

    ردحذف
  15. جميله جدا جدا

    ردحذف
  16. رؤعاتك

    ردحذف
  17. 🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰

    ردحذف
  18. لكل امريء ما نوى سبحان الله فرق كبير بين جاسر و زياد زى حلا و هنا

    ردحذف
  19. نفسي حلا تتغير للا احسن

    ردحذف
  20. جميله جدا جدا

    ردحذف

إرسال تعليق

أترك تعليقا

أحدث أقدم