رواية تضحية ألم الفصل التاسع والعشرون

 




اللهم ارحم ابي واغفر له واجعل قبره روضه من رياض الجنه.

اللهم أعذه من عذاب القبر وجفاف الأرض عن جبينها.


               الفصل التاسع والعشرون 


هند بصدمة: حبيبك مين ومين ده الي هيخطبك ؟


شهد بغرور:باسل يا هند ما تقولها يا حبيبي .


ليردد باسل بشماتة :أيوة يا هند أنا وشهد هنتخطب.


هند بصدمة: هتتخطبوا يعني مش حضرتك كنت بتحبني أنا ولا جنابك كنت بتتسلي بينا أحنا الأتنين.


شهد بتحذير:ايه يتسلي بينا أحنا الأتنين دي هو بس فاق لنفسه وعرف أن إختياره كان غلط .


لتبتسم هند ساخرة: وانتي بقي إختياره صح ؟ وبعدين شهد بنت الحسب هتتخطب لده.


باسل بتهكم: ليه مالي ناقص إيد ولا رجل ؟


لتردد هند بغل:ليه هو حضرتك لاقي تأكل اصلا عشان تتجوزها ده أنت عايش علي شقي أختك ده لولا بابا واقف جمبكم كان زمانكم عايشين في الشارع كمان بيتي إلي أويكم وجنابك عايش علي عرق الستات أخواتك البنات يشتغلوا ويصرفوا علي جنابك ولا ناوي تتجوز شهد عشان تصرف عليك من أنت متعود تعيش علي عرق الستات .


لم يكن رد باسل سوي صفعة مدوية جعلت من بالكافتيريا ينظر لهم بانتباه.


لتضع هند يدها علي وجهها بصدمة من فعلته.


ليردد بندم:أنا ندمان اني عرفتك أو في يوم من الأيام حبيت واحدة زيك أنا عملت الفيلم ده كله عشان أتأكد اذا كنتي بتحبيني ولا زي ما صاحبتك قالت بس مع الاسف أنتي مش بس مبتحبنيش أنتي دبحتيني يا خسارة يا ألف خسارة أني حبيت واحدة زيك ليلتفت لشهد المنصدمة ويردد باشمئزاز:كنتي فاكرة اني ممكن أحب واحدة زيك واحدة خانت الصحوبية والعيش والملح بس متشكر ليكي انك فتحتي عيني على حاجات كتير..


ليتحرك سريعاً وهو يجاهد في حبس دموعه كي لا تسقط الأن فيكفي ما بلغه حتي الآن من قهر الرجال فهند قامت بذبحه وجلده بقسوة حتي هذه اللحظة كان يتمني أن تكون شهد كاذبة لكن تحطم قلبه وأصبح كاب قوسين أو أدنى من الألم……


….......


أما عند هند فمازالت علي وضعها ونظرات الجميع مصوبة تجاهها وسرعان ما أخذت حقيبتها وغادرت سريعاً محاولة الفرار من النظرات التي تلاحقها.


وخلفها صديقاتها الأخري التي نظرت لشهد باستحقار وأخذت حقيبتها هي الاخري وغادرت ولم يبقي سوي سقطت باقة الزهور من يدها وسقطت علي المقعد بانهيار……


……..


عند جاسر يردد بعدم تصديق:نعم حضرتك بتقولي ايه ؟


جيهان بهدوء: إلي سمعتوه.


مصطفى بعدم فهم: أيه الهبل ده يا جيهان قصدك أيه ؟


جيهان بحزم: يعني الجوازة دي مش هتم إلا لما بيجاد يتجوز قبل كده.


جاسر بصدمة:يعني أيه والناس الي راحين ليهم بكره ؟


جيهان ببرود: مش مشكلتي.


عبد الرحمن بتعجب:أيه الكلام الفاضي الي بتقوليه ده يا جيهان.


جيهان بتهكم: كلام فاضي ايه بابا البيه ده هيفضل طول عمره من غير جواز ده يرضي مين.


مصطفى بعتاب:طيب وجاسر ذنبه أيه نصغره مع الناس قدام البنت إلي بيحبها.


جيهان بهدوء: أنا قولت إلي عندي.


جاسر بحزن: لو يرضيكي يا أمي تصغريني قدام الناس مفيش مشكلة بس تأكدي إني لو متجوزتش هنا فمش هتجوز خالص.


مصطفى بغيظ: عجبك كده ؟ عايزة تدمري حياة التاني كمان ؟


جيهان بحزن:أدمر حياته مرة واحدة قدر لسانك يطوعك تقولها ده مني عيني أني أفرح بيهم وأشوف عيالهم أخص عليك يا مصطفى.


مصطفى بهدوء :عارف ده يا جيهان بس منكسرش فرحة واحد عشان خاطر التاني .


لينطق بيجاد أخيراً بهدوء:أنا موافق..


جيهان بانتباه:موافق علي أيه ؟


ليأخذ نفس عميق مرددا بضيق:مش أنتي عايزاني أتجوز هتجوز.


جيهان بفرحة: بجد يا بيجاد ؟


بيجاد بهدوء: أكيد مش ههزر في حاجة زي دي.


جاسر برفض:أنت بتهزر صح بيجاد أنسي بيجاد بلاش تعمل حاجة أنت مش عايزها.


بيجاد بهدوء:ماما عندها حق وأنا خلاص بقي عندي ٣٠ سنة وجه الوقت الي لازم أتجوز وأبني أسرة فيه أن الأوان لده.


جيهان بلهفة:أدورلك علي عروسة يا حبيبي من بكره باذن الله.


بيجاد بحزم:نخلص موضوع جاسر الأول وبعدين نشوف موضوعي.


مصطفى براحة:ربنا يريح بالك يا أبني.


لينظر جاسر لبيجاد بإمتنان وسرعان ما يتجه له يضمه بحب: ربنا يخليك ليا يا حبيبي وميحرمنيش منك يا رب.


بيجاد بإبتسامة:ولا يحرمني منك يا حبيبي…….


……...


يصل باسل الشقة وعيونه حمراء من كثرة البكاء ليجد شقيقتيه يجلسوا  وسرعان ما تنتفض هنا من جلستها عند رؤية حالة باسل لتلتفت له بتول وتردد بصدمة: باسل مالك يا حبيبي.


لم يتحدث باسل إنما ألقي نفسه بداخل أحضان بتول وسط ذهولها هي وهنا من فعلته.


لتملس بتول بحنان علي شعره وتردد بحنان:مالك يا باسل في أيه ؟

ليردد باسل من بين دموعه:بتول هو انا مش راجل ؟ كان المفروض أني أنا الي أشتغل وأصرف علي البيت صح.


بتول بحيرة:مالك بس يا باسل وليه بتقول الكلام ده دلوقتي ؟


باسل بإصرار:ردي عليا.


بتول بتوتر: الأول كنت صغير يا باسل مكنش ينفع تشتغل وأنا كنت الكبيرة وكان واجبي اني أصرف عليكم لغاية ما أكبركم لكن لما أنت كبرت ودخلت الجامعة كان المفروض إنك تشتغل يا حبيبي.


باسل بدموع:مكنتش حابب أن حاجة تعطلني عن حلمي ودراستي لكن خلاص هدور علي شغل إن شاء الله زبال حتي.


هنا بحيرة: طيب ممكن تفهمنا مالك يا باسل الي حصل وصلك لكده ؟ 


بتول بحيرة:أيوة حد من زمايلك ضايقك ولا حاجة ؟ 


باسل بألم وهو يبتعد عنها مرددا بوجع: لأ بس تقدري تقولي فوقت من الغيبوبة إلي كنت عايش فيها.


بتول بحنان: ربنا يصلح حالك يا حبيبي ويراضيك.


باسل بحب:ويخليكي لينا يا غالية.


بتول بحب:يارب يا حبيبي.


هنا بإبتسامة: بصراحة سعيدة بتغيرك أوي يا باسل

.

باسل بشرود:تقدري تقولي كنت في وهم بس خلاص فوقت منه.


بتول برضا:طيب الحمد لله لتكمل بتذكر صحيح جاسر وأهله هيجوا بكره.


باسل بحيرة:ليه ؟


بتول بإبتسامة:عشان يخطبوا هنا رسمي.


لينظر باسل لهنا بلهفة :انتي وافقتي ؟


لتومئ له بخجل لينهض بلهفة ويضمها بفرحة:مبروك يا حبيبتي ربنا يتمملك بخير.


هنا بخجل:عقبالك أنت وبتول يا رب.


باسل بحزن: تسلمي يا حبيبتي.


…......


في المساء.


تجلس حلا في غرفتها تتحدث مع زياد بعصبية شديدة: ممكن أفهم حضرتك متصلتش بيا من وقت الي حصل ليه ؟ هو أنا كان ذنبي وأنا الي قولت ليهم يتكلموا عنا بردوا مصمم أني أنا الي غلطانة علي فكرة أنا الي انضربت هي الي اتهجمت عليا ماشي يا زياد براحتك المهم هنحجز قاعة الفرح أمتي والفستان والدبل وأوضة النوم هنشتريها أمتي تمام شوف ظروفك عشان نلحق مع السلامه لتغلق الهاتف وتتنهد بضيق وتردد بحزن الجوازة دي لازم تتم بأسرع وقت......


.......


في الشقة المجاورة.


منذ عودتها من الجامعة وهي تجلس حبيسة غرفتها ودموعها تتساقط بصمت.


ليطرق الباب وتدخل والدتها بقلق:لسه بردوا بتعيطي يا هند فهميني بس أيه الي حصل ده كله عشان نقصتي كام درجة في الامتحان ؟


هند بدموع:خلاص يا أمي خلاص ضيعت.


لتضم حاجبيها بحيرة وتقترب تجلس الي جوارها: ضيعتي يعني ايه ؟ فهميني يا بنتي بس فيكي ايه ؟ أيه الي حصلك بس انا امك يا بنتي محدش هيحبك ولا هيخاف عليكي قدي قولي يا بنتي قولي ريحي قلبي.


لتنظر لها هند بتوتر وسرعان ما تبدأ تسرد لها كل شئ بحذر شديد الا أن انتهت وتفاجأت بصفعة مدوية من والدتها.


لتشهق هند بصدمة وتضع يدها علي وجنتيها.


لتردد سماح بكسرة:كده يا بنت بطني تعملي في نفسك وفينا كده وصل بيكي الحال تخوني ثقتي أنا وأبوكي فيكي وتعملي كده ؟ يطلع مين ده يا بنت بطني أنطقي.


لتنظر لها هند بتوتر:باسل.


لتردد سماح بعدك تصديق: باسل ؟ لتردد بتهكم يعني مش كفاية أنه مصنش العشرة لا ضحك عليكي وسابك وراح لصاحبتك لا الموضوع أيه بالظبط انطقي لأسود عيشتك يا بنت بطني.


لتنظر لها هند بتردد وتسرد لها كل ما حدث منذ خلافها مع باسل حتي الآن.


لتردد سماح بتساؤل:أنني كنتي بتحكي لأصحابك حاجة فعلا ؟


هند بخزي: أيوة وشهد راحت لباسل وحكت ليه.


سماح بحسرة:عشان تكسبه هي وأنتي في داهية وهو كان باقي عليكي وجارها وفي الاخر أنتي كسرتيه.


هند بحسرة:مع الأسف يا أمي لكن والله غصب عني أنا لسه بحبه.


سماح بحسرة:خلاص يا بنت بطني الكلام ده فات أوانه بعد الي عملتيه فيه وقوليته ليه أنتي خلاص بقيتي صفحة من حياته وانطوت.


هند بصدمة:يعني أية خلاص مش هيرجع ليا ؟


سما بأسف:أنتي كسرتيه يا بنت بطني وعايرتيه قدام الناس وذليتي رجولته خلاص يا بنتي ربنا يعوضك باحسن منه بس اتمني تفوقي لنفسك بقي ومتفكريش تكسري ثقتي أنا وأبوكي فيكي تاني ابوكي لو سمع الي حصل ده مش بعيد يروح فيها .


هند بحزن:عندك حق يا أمي كل الي حصل ده غلطي وأنا الي لازم أتحمل نتيجته.


......


في اليوم التالي .


تنظف هنا البيت بنشاط ومعها بتول التي تساعدها بحذر فهي لم تتحسن بعد وذراعها مازال مجبر لتستيقظ حلا من نومها وتخرج من غرفتها لتجدهم يعملوا لتنظر لهنا وتردد بتساؤل:في أيه يا هنا ؟ صاحيين بدري ليه وايه سر جولة النظافة علي الصبح دي ؟


لتردد هنا بإقتضاب:جاسر وأهله جايين النهاردة.


لتردد حلا بإستنكار:جاين النهاردة يعملوا أيه أن شاء الله ؟


لتزفر هنا بضيق:جايين يزوروا بتول وكمان عشان يخطبوني رسمي.


لتردد حلا مستنكرة:والله طيب مبروك.


هنا ببرود:الله يبارك فيكي.


حلا بملل:طيب الفطار جهز ولا عشان ألحق محاضراتي.


هنا بتهكم: الفطار! معلشي كل اي حاجة أصل الخدامة الفلبينية مجاتش النهاردة.


حلا بغيظ:لا والله أيه خفة الدم دي يا حبيبتي.


هنا بإبتسامة سمجة:من بعض ما عندكم.


لتضغط حلا علي شفتيها بغيظ وتدخل الغرفة غالقة الباب خلفها بعنف.


لتردد بتول بعتاب:كده عيب يا هنا هفضل أقولك لأمتي أنها أختك الكبيرة ولازم تحترميها.


هنا بمرح: لغاية ما حضرتك تقتنعي يا بتول أن الكبير كبير بعقله يا حبيبتي مش بسنه.


لتحرك بتول رأسها بيأس:غلباوية ربنا يعين جاسر عليكي والله أنا خايفة يرجعك ليا من طوبة لسانه بس أنا النهاردة هاخد عليه شرط البضاعة لا ترد ولا تستبدل.


هنا بحزن:مش قادرة اتخيل اني هبعد عنك يا بتول.


لتترك بتول ما بيدها وتضمها بحنان:دي سنة الحياة يا حبيبتي وهفضل دايما جنبك يا حبيبتي .


.........


في المساء.

في شقة جاد.


يقف ينظر لزوجته وإبنته بحيرة مرددا بعدم تصديق:

يعني ايه مش هتيجوا معايا الناس علي وصول.


سماح بهدوء:ملهاش لازمة أننا نروح نسيبهم يتفقوا زي ما هما عايزين كفاية الي حصل المرة إلي فاتت.


جاد بحيرة:المرة الي فاتت وسببها حلا وانتوا عارفين طبعها لكن هنا ذنبها أيه ؟ متقفوش جنبها!

سماح بتهرب: كفاية أنت يا حج ولما الموضوع يتم هيبقي أروح أنا وهند نبارك ليها.


جاد بقلة حيلة: لله الامر من قبل وبعد براحتكم ليتحرك الي خارج الشقة ويغلق الباب خلفه.


لتنظر سماح لهند بعتاب:مش عايزة أروح هناك مش عارفه لو شوفت باسل هعمل فيه ايه وصعبان عليا اليتيمة دي كان نفسي أبقي جنبها.


هند بحزن :خلاص بقي يا أمي أرحميني كفاية كده أنا الي فيا مكفيني.


سماح بحسرة: إلي فيكي أنتي إلي حطيتي نفسك فيه يا بنت بطني ربما يسامحك.....


.......


في شقة بتول.


تجلس هنا أمام المرأة ترتدي درس من اللون الكريمي وحجاب من نفس اللون أظهر جمال بشرتها حليبية.


بينما تقف بتول جوارها تضع يدها علي رأسها تحصنها بآيات الذكر الحكيم تخشي أن يصبها عين من كثرة جمالها..


بينما تجلس حلا الفراش وعيونها تقطر حقدا من هنا وبتول وهي تسبهم وتلعنهم.


في الخارج 


يجلس جاسر مع جاد وعيونه تتهرب منه يخشي أن يكون علم بشئ مما حدث.


ليردد جاد بتساؤل:مالك يا باسل شكلك متوتر كده ليه ؟


باسل بتوتر:ها لا مفيش حاجة.


جاد بحيرة:ماشي يا أبني عقبالك أنت كمان يا أبني ونفرح بيك انت وبتول.


باسل بتوتر:إن شاء الله صحيح فين خالتي سماح.


جاد بهدوء:قالت لما نتفق هتبقي تيجي تبارك هي وهند.


ليمتعض وجه باسل ويردد بهدوء:ينوروا.


ليقطع حديثهم جرس الباب لينهض باسل يفتح الباب ليتفاجئ ب ......


يتبع........


بقلم زينب سعيد القاضي.




23 تعليقات

أترك تعليقا

  1. جميلة جدا

    ردحذف
  2. جميلة جدا تسلم ايديك

    ردحذف
  3. روووووعة ايه الجمال ده تسلم إيدك

    ردحذف
  4. ، جميل تسلم ايدك

    ردحذف
  5. رائعه جدا جدا ❤️❤️❤️

    ردحذف
  6. تحفة روعة تسلم ايدك يا زوزو

    ردحذف
  7. تحفه تسلم ايدك حبيبتي

    ردحذف
  8. روعة يازوزو

    ردحذف
  9. تسلم ايديكي جميل لكن قصيرباسل تفاجئ بيمين

    ردحذف
  10. تحفه تحفه

    ردحذف
  11. روعة يا زوزو

    ردحذف
  12. رؤؤؤعه

    ردحذف
  13. حسه ان بيجاد هو الى على الباب و يطلب بتول

    ردحذف
  14. جميله جدا جدا

    ردحذف
  15. تسلم ايدك البارت روروروروروروعه روروروروروروعه روروروروروروعه احسنتي

    ردحذف
  16. هو باسل علطول يتفاجئ؟! تفاجأ بمين ياا ترى يااه حمستينا🔥🔥🔥

    ردحذف
  17. روووووووعه يازوزو

    ردحذف
  18. تسلم ايدك روعة

    ردحذف

إرسال تعليق

أترك تعليقا

أحدث أقدم