اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل التاسع
في المساء تجلس بتول تذاكر ما دونته بينما حلا هائمة في احلامها الوردية التي بلشت في نسجها مع فريد .
وكذلك هنا الي تسرح في ملوكتها في نزهتها الي مع فريد.
بعد فترة ترفع بتول رأسها عن الورق الذي بيدها وتنظر لهم بتعجب:انتوا قاعدين كده ليه ؟
حلا ببرود:قاعدين عادي المفروض نعمل إيه ؟
بتول متهكمة:المفروض تذاكري يا دكتورة هو انا الي هقولك! وأنتي يا هنا لغاية دلوقتي مش فاهمه ازاي نسيتي المفتاح.
هنا بتهرب:نسيت احطه في الشنطة يا بتول وده اول يوم ليا في المدرسة الجديدة وكنت متلخبطة.
بتول بتفهم:ماشي يا هنا ركزي بعد كده وربنا يوفقك يا حبيبتي انتي أدها علي فكرة في خبر هقولكم عليه.
حلا بفضول:خبر إيه ؟
بتول بترقب:أنا هروح أتدرب في مستشفي جديدة لسه فاتحة.
حلا بتهكم:وايه فايدة التدريب طالما مش هتشتغلي!
بتول بهدوء:ممكن لو اثبت جدارتي أشتغل في المستشف عقبال ما اتخرج.
حلا بتهكم:اه يعني صبي ممرضة.
هنا بعصبية:ايه الي بتقوليه ده يا حلا الملافظ السعد
.
حلا بمكابرة:مش بفهمها.
بتول بإبتسامة:وايه يعني صبي ممرضة كام سنة واضمن مكان ليا في مستشفي كبيرة زي دي.
حلا بفضول:ليه هي مستشفى كويسة للدراجادي ؟
بتول بتأكيد: أيوة صاحبها لسه متخرج جديد وبيكمل دراسة بره مصر ده الي عرفته.
حلا بضيق:أكيد معاه فلوس عشان يفتح مستشفى زي دي.
بتول بنفاذ صبر:اه معاه فلوس وده رزقه حلا يا حبيبتي عايزة افهمك حاجة كل حاجة في الدنيا دي رزق الصحة رزق الفلوس رزق حب الناس رزق لو دورتي كويس هتلاقي كل الناس واخدة رزقها ٢٤قيراط الفرق في التقسيمة وبعدين مين قالك أن الي معاه فلوس مبسوط وفرحان ؟ انتي تعرفي ربنا خد منه أيه ؟ عشان يديله الفلوس دي ! انتي بتبقي ماشية في الشارع علي رجلك جنبك الي ماشي بعربيته والي ماشي علي عكاز قبل ما تبصي علي الي راكب عربية بصي للي ماشي علي عكاز واحمدي ربنا.
هنا بحزن:عندك حق يا بتول الصحة نعمة كبيرة أوي.
لتزفر حلا بملل : المثالية هتشتغل أنا عارفة أنا هنام تصبحوا علي خير.
بتول بحزن:وانتي من اهل الخير وانتي يا هنا تاني انتي كمان يلا وراكي مدرسة الصبح وشغلك لازم تبقي فايقة.
هنا بإبتسامة:ماشي يا حبيبتي تصبحي علي جنة.
بتول بحب:وانتي من أهلها يا حبيبتي………
……….
في اليوم التالي في التاسعة صباحاً تقف أما صرح كبير مبني علي اعلي مستوي لتقرأ الاسم المدون خوفا من أن تكون أخطأت بالعنوان نعم هو ذات الاسم مستشفي العهد التخصصي.
لتبتلع ريقها بتوجس وتتجه للداخل فكيف لفتاة مثلها أن تتدرب بهذا الصرح العظيم لتتجه للإستقبال وتتحدث بتوتر: صباح الخير.
موظفة الاستقبال بإبتسامة:مساء النور اي خدمة يا فندم.
لتمد بتول يدها بالكارت وتتحدث بتوتر:أنا من البنات الي اترشحت من كلية التمريض للتدريب.
لتأخذ الفتاة الكارت وتتحدث بإبتسامة:تمام أتفضلي أطلعي الدور التاني مكتب دكتور عادل.
بتول بتوتر:تمام.
لتتجه بتول الدرج وتصعد عليه فهي لم تركب الاسانسير بحياتها وحتي لو ركبته فهي ليست بالحؤاءة التي تجعلها تركبه بمفردها.
لتصل للطابق الثالث بعد عناء وتسأل عن دكتور عادل وبالتأكيد وجدت من يدخلها علي مكتبه التطرق الباب بخجل وتنتظر إستماع الإذن وبعدها تدخل وتقف علي إستيحاء.
ليرفع الرجل عويناته الطبية ويردد بوقار:اتفضلي اقعدي يا بنتي.
لتجلس بتول بتوتر.
ليتحدث بإبتسامة وقورة: خايفة كده ليه ؟ في مجال الطب مينفعش يبقي فيه رهبة.
بتول بتوتر:لا مش خايفة بس انصدمت من المبني ومكنتش متوقعة أنه بالضخامة دي.
عادل بإبتسامة وقورة: الضخامة دي شكلك مشفتيش مستشفيات لسه.
بتول بتوتر:لا انا لسه في فرقة تانية تمريض.
عادل بتساؤل:انتي الي الأولي علي الدفعة صح ؟
بتول بتأكيد:أيوة يا دكتور.
عادل بتفهم:شوفي بقي يا ستي الفكرة دي كانت فكرة صاحب المستشفى أنه عايز كاي الي يشتغل فيها دماء جديدة بمعني انهم يبنوا نفسهم مع المستشفي أنتي هتدربي معانا ٣شهور وبفلوس متقلقيش لو بعد ٣شهور اثبتي جدرانك هتتعيني مساعده تمريض ولما تتخرجي تتعيني بشهادتك ايه رأيك ؟
بتول بلهفة:موافقة طبعاً.
عادل بإبتسامة:ماشي يا ستي ليضغط علي زر الجرس وتدخل امرأة كبيرة في السن نوعاً ما وتردد باحترام:أوامرك يا دكتور.
عادل بهدوء:تعالي يا مس عايدة مهمتك الجديدة قولتي اسمك إيه يا بنتي ؟
بتول بلهفة:اسمي بتول.
عادل بإعجاب:اسم جميل وفريد من نوعه تمام هتروحي مع مس عايدة هتفهمك المطلوب منك.
بتول باحترام:حاضر يا دكتور بعد إذن حضرتك.
لتنهض بتول وتتجه للخارج برفقة عايدة.
لتردد عايدة بحزم:الشغل هنا ليه قواعد وانضباط أكيد دكتور عادل عرفك كده.
بتول بتوتر:أيوة.
عايدة بحزم:انتي معاكي ٣شهور هتدربي علي كل حاجة علي أساس مساعده يعني مثلاً اسامي ادوات الجراحة الحقن الحاجات الخفيفة دي الباقي لما تدريبه في الكلية ولما نشوف هتتعلمي ولا جاية تدلعي.
لتبتلع بتول الكلمة وتردد باحترام:لا أنا جاية أشتغل متقلقيش حضرتك أنا شغالة في عيادة اطفال من سنة.
عايدة بإعجاب مستتر:تمام هنشوف ده في شغلك.
…….
في كلية الطب.
تغادر حلا المدرج هو تنظر حولها تاكل أن تري فريد لكن خاب أملها عندما لم تجده لتنفض بخوف عندما تستمع لصوت خلفها يردد بمزاح: بتدوري علي مين ؟
لتضع يدها علي قبلها بخوف:خضيتني يا فريد.
فريد بغزل:سلامتك يا قلب فريد من جوه.
حلا بخجل:عيب كده علي فكرة.
فريد بضحك:ماشي يا ستي سكت المهم أنتي خلصتي محاضرتك ؟
حلا بتأكيد: أيوة.
فريد بإبتسامة:حلو أوي تعالي بقي نفطر سوا أنا عزمك علي الفطار.
حلا بخجل: لا مش هينفع لو حد شافنا هيقول إيه ؟
فريد بتهكم:حلا انتي في كلية يا ماما انتي لو نزلتي تحت هتلاقي كل شاب قاعدين سوا يلا يا بنتي يلا.
حلا بتوتر:يلا.
……
في الكافيتريا.
تلتفت حلا ببصرخا بعدم تصديق فكلام فريد صحيح ليردد بمزاح:صدقتي كلامي ؟
حلا بتوتر: أيوة.
فريد بتساؤل:ها يا ستي حابة تفطري ايه ؟
حلا بحيرة:مش هتفرق اي حاجة.
فريد بإبتسامة:خلاص هجبلك علي ذوقي ثواني وراجع لينهض بالفعل ويعود بعد دقائق وهو يحمل عبوتين من المياة الغازية والطعام.
ليجلس ويمد يده بالطعام الخاص بها وزجاجة المياه الغازية ويردد بمرح:بصي أنا بحب الشورما جدا اتمني تكوني بتحبيها زي.
لتبتسم ساخرة فهي لا تعلم مذاقها من الأساس لتبتسم بهدوء:أيوة بحبها طبعاً.
ليردد بإبتسامة:يبقي يلا بقي ناكل.
ليبدأ في تناول طعامه وهو ينظر لها وهي تتناول طعامها بتلذذ دليلا علي عدم تناولها ايه من قبل.
ليردد بتسلية:عجبتك صح .
حلا بتلذذ : تحفة.
فريد بإبتسامة:طيب كويس ليكمل بتساؤل والدك بيشتغل إيه ؟
ليتوقف الطعام بفمها وتسعل بعنف لينهض سريعاً ويمد يده لها بكأس الماء.
لتتجرعه علي دفعة واحدة وتنهج بشدة ليجلس وينتظر حتي تهدأ ويردد متسائلا: أحسن ؟
حلا بوهن: أحسن الحمد لله.
فريد بإصرار:طيب كويس والدك شغالي ايه بقي ؟
لتأخذ حلا نفس وتردد بهدوء:والدي متوفي من وانا طفلة صغيرة.
فريد بتهكم:الله يرحمه طيب ومامتك؟
حلا بحزن:متوفية هي كمان.
ليرفع إحدي حاجبيه بعدم تصديق:امال أنتي عايشة مع مين ؟
حلا بهدوء:عايشة مع أخواتي.
ليردد فريد بحزم:حلا أنا عارف إنك مش عايشة في المعادي أيه رايك تقولي الصراحة أفضل ليا وليكي .
حلا بتهرب:لا طبعاً عايشة في المعادي وانت بنفسك وصلتني.
فريد بإبتسامة:ماشي يا حلا مصدقك………
....
بعد مرور عدة أشهر تم تعين بتول في المستشفى لإثبات جدارتها بالفعل في العمل وتركت العمل بالمشغل بصورة نهائية فهي أصبحت تعمل بالمستشفى وبأجر مجزي فلا داعي للمشغل وأصرت علي هنا ترك العمل لكن هنا رفضت معللة أنها تحب العمل ولا تود تركه ولكن في الحقيقة كي تقابل شادي الذي وقعت في براثن حبه الكاذب......
.......
أما عن باسل وهند فعادت علاقتهم من جديد لكن بحذر من الطرفين باسل يذاكر بجد ويعمل قصاري جهده من أجل أن يكون جدير بها...
أما عن هند فهي لا تود أن تكسر ثقة والديها بها فعلاقتهم سطحية..........
....
أما هنا فهي تحادث شادي كل يوم علي الهاتف الذي أعطاها أياه وكذلك يأتي يأخذها من المدرسة أو بعد المشغل.......
أما حلا فتوطدت علاقتها مع فريد فدائماً ما يخرجوا سويا حتي أنها تترك المحاضرات وتخرج برفقته.
.....
وهكذا مر عام يليه أعوام أخري حدث فيهم الكثير بتول فتخرجت من كلية التمريض بتقدير امتياز مع مرتبه الشرف ولكن لم تعين فالواسطة هي من تحكم ولكن تم تعينها بالفعل في المستشفى .
أما عن حلا فاصبحت في السنة الخامسة من كلية الطب.
والتحق باسل بكلية هندسة البترول وأصبح في العام الثالث بها.
أما هنا فالتحقت بكلية الإعلام لكن هل ستدوم سعادتهم طويلا أم سيكون للقدر رأي آخر.....
.....
في قاعة المحكمة.
تقف بتول خلف القضبان بعباءة بيضاء وحجاب ابيض ودموعها تتساقط على وجنتيها بحسرة....
بينما علي الجانب الآخر تجلس حلا وباسل ينظروا لها باشفاق....
.....
يتبع.......
بقلم زينب سعيد القاضي
روووووعة ايه الجمال ده تسلم إيدك
ردحذفايه اللي حصل خير يارب. تسلم ايدك يا قلبي
ردحذفرؤعه
ردحذفبجد سلمت يداكى يازوزااااااااااا القمر
ردحذفجميله قوى
ردحذفجميل جدا احسنتي
ردحذفجميله جدا
ردحذفاحسنتي
ردحذفروعه بس ايه المفاجأة اللى فى اخر البارت دى
ردحذفالبارت تحفة روعة تسلم ايدك يا زوزو
ردحذفروعة
ردحذفتحفه بس كيف انقلبت الموازين
ردحذفجميله اوى
ردحذفهنا اكيد حصلها حاجة وبتول هى إللى هاتنقذها وتضحى علشانهأ أتمنى توقعى يبقى غير صحيح لأنها شخصية جميلة ملاك وانت كاتبة رائعة ومبدعة فى انتظار القادم بشوق كبير دومت مبدعة ورائعة
ردحذفايه الي حصل بس هنا يكون حصلها شي
ردحذفجميلة جدا يازوزو تسلم ايدك
ردحذفجميلة قوي برافو يازوزة لكن مصرة توجعي قلوبنا
ردحذفاللهم امين يارب العالمين ربنا يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته ويجعله من أهل الفردوس الأعلى من الجنة بجوار نبينا محمد مع الصديقين والشهداء والصالحين وحسن أولئك رفيقا ويرحم امواتنا واموات المسلمين اجمعين يارب العالمين
ردحذفالروايه اكثر من رائعة مممتااااازه
❣️❣️❣️❣️❣️🙊🙊🙊🙊🙊
ردحذف🙊🙊🙊🙊🙊🙊🙊❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
ردحذفتم
ردحذففصل إمبارح ده
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا