اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل الثالث والعشرون
يفتح باسل الباب ليتفاجئ بهند ليردد ببرود: أهلا يا هند اتفضلي.
لتنظر له بحسرة وتردد بكبرياء: شكرا يا بشمهندس لتتجه للداخل وينظر هو للباب بضيق ويغلق الباب ويتجه للداخل ويردد ببرود:هما في الأوضة.
لتتجه هند للغرفة بصمت تام دون أن تعيره إهتمام لينظر لها شذرا ويتجه التلفاز يكمل المشاهدة.
……
في الداخل.
تجلس هنا أمام المرأة وجسدها ينتفض بشدة من كثرة الخوف والتوتر بينما تقوم بتول بلف حجابها وهي تردد بحنان:مالك بس يا هنا بترتعشي ليه ؟
هنا بتوتر:أنا خايفة.
حلا بضيق:خايفة من إيه ده واحد جاي ينتقدم ليكي واحمدي ربنا أن حد عبرك أصلا بعد قضيتك السوده.
لتدمع عين هنا لتردد بتول بنفاذ صبر:اطلعي بره يا حلا لو سمحتي.
لتنظر لهم حلا بغيظ وتتجه خارج الغرفة وفور أن فتحت باب الغرفة تفاجأت بهند أمامها لتنظر لها باشمئزاز وتزيحها جانباً وتمر لتدخل هنا وتغلق الباب مرددة بتساؤل:في ايه وهنا بتعيط ليه ؟
سماح بمزاح:يا ستي خايفة من ايه مش عارفة.
بتول بحنان:هنا أنا جنبك يا حبيبتي متخافيش.
هند بإبتسامة:وبعدين ايه القمر ده الدرس هياخد منك حتة اصلا ممكن اخدوا لفة ؟
هنا بحزن:ميغلاش عليكي يا هند.
هند بإبتسامة:تسلمي يا روحي .
……..
في الخارج.
تخرج حلا من الغرفة بغيظ وتجلس جوار باسل الذي نظر لها بتشكك : مالك يا حلا شايطة كده ليه ؟
لتزفر حلا بضيق: مافيش.
باسل بعدم تصديق: وطالما مافيش أنتي بطلعي دخان كده ليه ؟
حلا بضيق:بقولك إيه انت كمان خليك في حالك انا الي فيا مكفيني هانت يجي يوم الخميس بس.
باسل بتهكم:وايه المهم في الخميس أن شاء الله ؟
حلا بغرور: زياد هيجي يتقدملي وهنتجوز وامشي من المكان ده.
باسل بتهكم:هتتجوزي ؟ هو أنتي فاكرة الجواز سهل ده مش قبل سنة ولا سنين كمان يا قطتي مش فيه جهاز ؟ ولا ناسية دي ؟
حلا بانتباه وهي تردد بكبرياء:لا أكيد زياد جاهز ومش هيطلب مني حاجة.
ليبتسم بتسلية:لما نشوف.
طرقات علي الباب تقطع حديثهم لينهض باسل سريعاً ويردد بلهفة:ادخلي جوه انتي ليكون الناس جم .
حلا بعند:لا مش هقوم.
لينظر لها شذرا ويفتح الباب ليجد جارهم جاد ليرحب به ويدخله للداخل ويلقي التحية علي حلا التي بادلته التحية بإقتضاب شديد.
ليجلسوا سويا وبرفقتهم سالي وما هي دقائق إلا وارتفع جرس الباب مرة آخري لينهض باسل بلهفة ويفتح الباب ليتفاجئ بجاسر أمامه ولم ينتبه إلى والديه ليردد بإرتباك:جاسر باشا أهلا بحضرتك أي خدمة ؟
جاسر بعدم فهم:هو أنسة بتول مقالتش ليكم ولا ايه ؟
باسل بعدم فهم:علي أيه ؟
جاسر بحيرة: أنا جاي أخطب هنا !
باسل بعدم تصديق:اه طبعا عارفين ومنتظرينكم بس هي مقالتش مين العريس.
جاسر براحة:تمام.
ليفسح باسل المجال ويردد بلهفة:اتفضل أتفضل ليتنحي جاسر للخلف ويشير لوالديه بالدخول أولا ليدخل والده اولا ويسلم علي باسل بينما چيهان اكتفت بإيماءة بسيطة ليدخل خلفهم جاسر و هو يحمل باقة زهور وعلبة من الشوكولاه ليغلق باسل الباب ويتجه خلفهم.
لينهض جاد ويرحب بهم بشدة ويعرفهم بنفسه أما حلا فهي تنظر لجاسر وعائلته بصدمة وذهول ليقترب منها باسل هامسا سلمي عليهم وادخلي نادي لبتول .
حلا بغيظ :طيب.
لتقترب من جيهان وتمد يدها بإستعلاء :أنا دكتورة حلا أخت هنا الكبيرة.
لتنظر لها جيهان بضيق وتمد يدها ببطئ وتردد ببرود: أهلا وتسحب يدها سريعاً.
لتمد حلا يدها لمصطفي للسلام عليه ليرد بدون مد يده: أهلا يا بنتي.
لتسشيظ غضبا وتتجه لجاسر الذي فعل مثل والده للتحرك من أمامهم بغيظ شديد.
…….
في الداخل.
تدخل حلا الغرفة وتتحدث بغيظ: عريس الغفلة وصل ممكن أعرف مقولتيش أنه وكيل النيابة ليه ؟
بتول بهدوء:هنا عارفة.
حلا بغيظ:طيب وأنا و باسل.
لتردد بتول متهكمة :أنتوا مسالتوش فأنا مقولتش.
حلا بغيظ: والله طيب اتفضلي أخرجي للناس.
لتنظر لها ببرود :تمام يلا خالتي..
…….
في الخارج…
تنظر جيهان للشقة بتقييم شديد وهي مستاءة من هذه الحلا وتردد في عقلها بنفي قاطع إذا كانت شقيقتها مثلها سترفض هذه الزيجة التي غير راضية عنها من الأساس.
لتفيق من شرودها علي صوت تلك السيدة التي جاءت وترحب بهم ببشاشة ليلفت نظرها الفتاة الجميلة التي تتبعها بخجل لتنظر لها بشرود لم تفيق منه غير علي يد زوجها الذي يهزها كي تنبه لتلك السيدة التي تمد يدها.
لتنهض جيهان وتسلم عليه بإحترام لتعرف سماح بإسمها وبعدها تتحرك لتقترب بتول من جيهان وتردد بإبتسامة :اهلا بحضرتك يا هانم نورتي أنا بتول أخت هنا الكبيرة.
لتبتسم جيهان براحة وتضم بتول بحنان وسط تعجب للجميع من فعلتها حتي هي نفسها تشعر بالراحة والألفة تجاه تلك الفتاة .
لترحب بجاسر ووالده بالكلام فقط وبعدها تستأذن منهم لتتجه للمطبخ تعد لهم العصائر والحلوة وبعدها تتجه لغرفة النوم وتتجه لهنا المتوترة وتردد بحنان:يلا بقي يا هنون الناس مستنيانا.
هنا بتوتر:بلاش يا بتول عشان خاطري أنا خايفة.
بتول بحنان:هنا الناس باين عليهم أنهم كويسين يلا بقي وأنا معاكي.
هند بتشجيع:يلا بقي يا هنا.
لتمسك بتول يدها وتحسها علي الخروج لتأخذها معها الي المطبخ وتردد بتساؤل:تشيلي العصير يا هنا ولا الحلويات ؟
لتردد هنا بتوتر: هيقعوا مني.
بتول بحنان:لا مش هيقعوا أطمني هشيل أنا العصير وأنتي شيلي صنية الحلويات يلا بينا.
لتنظر لها هنا بتردد وبعدها تحمل الصينية بيد مرتعشة وتتحرك خلفها باليه وهي تنظر أرضاً.
لينهض جاسر بلهفة فور رؤيته لخروج هنا تباعاً لبتول لتتجه لهم بتول تقوم بتقديم العصير لجاد اولا يتبعه والد جاسر ووالدته يتبعهم سماح وباسل بينما وضعت هنا ما بيدها علي الطاولة الصغيرة ووقفت تفرك بيدها لتمسك بتول يدها بحنان وتضمها باحضانها وتقدمها لوالدة جاسر:دي بقي هنا أختي الصغيرة وبنوتي الحلوة.
لتنظر لها جيهان بتقيم وتردد بهدوء: أهلا يا بنتي.
لتقترب منها هنا وتسلم عليها بإستحياء وخوف لتقترب منها جيهان وتضمها بحنان وهي تشعر بانتفاضة جسدها لتردد بمزاح: خايفة من ايه بس أنا مش بعض والله.
ليبتسم الجميع علي مزحتها حتي بسمة التي تبسمت بخجل لتبتعد عنها جيهان وبعدها تنظر لوالد جاسر وتهز رأسها بإيماءة خفيفة وبعدها جلست الي حوار بتول ويجلس الجميع ويظل جاسر واقفاً وهو يحمل باقة الزهور ويردد بتساؤل:هو أنا شفاف ولا أيه ؟
ليضحك الجميع عليه.
لينظر لهم باستنكار ويقترب هو من هنا ويمد يده بباقة الزهور ويردد بمرح: أتفضلي بس بعد كده تبصي كويس لتكوني نسيتي حد.
ليجلس مكانه مرة أخري وتبدأ الأحاديث الجانبية وأعين جيهان مسلطة علي هنا وأفعالها لتردد بتساؤل: أنتي في كلية أيه يا هنا ؟
هنا بتوتر: إعلام.
جيهان بإعجاب: ما شاء الله طيب أخبار الدراسة معاكي ايه ؟
هنا بتوتر:أنا هاجل السنة دي.
جيهان باستنكار: تأجلي السنة دي ؟ ليه كده الامتحانات علي الابواب!
هنا بتوتر : النصيب كده.
جيهان باستنكار: نصيب لتنظر لبتول بتساؤل وأنتي موافقة علي الهبل ده ؟
بتول بقلة حيلة : هي حابة كده مقدرش أضغط عليها تعمل الي يريحها.
جيهان بتهكم:بس ده يضرها تخيلي لما تتخرج وتدور علي شغل ويعرفوا أنها كانت عايدة سنة تفتكري هيشغلوها ؟
بتول بحيرة: بصراحة مفكرتش في الموضوع ده قبل كده .
جاسر مغيرا الموضوع: أن شاء الله هتدخل الامتحانات علي خير ينفع اتكلم مع أنسة هنا شوية بعد إذنكم ؟
جاد بتأكيد: طبعاً يا أبني حقك قومي يا هنا يا بنتي أقفوا شوية في البلكونة.
لتنظر هنا لبتول برفض لتحثها بتول أن تنهض لتنهض بتوتر وتتحرك معه بإستحياء….
……
في الشرفة.
تقف هنا تنظر للمارة بالطريق بشرود بينما يقف جاسر يتأملها بحب ليردد بحنان:عاملة ايه يا هنا ؟
هنا بخفوت: الحمد لله.
جاسر بإبتسامة:يستاهل الحمد بصي يا هنا عايزك تعرفي حاجة واحدة وبس أني بحبك ومستعد أعمل اي حاجة عشانك وهكون أسعد واحد لو وافقتي عليا الماضي عدة وانتهي يا هنا أما بنتعلم منه أو نعيش فيه أنسي الي فات وخلينا نبدأ من جديد مش هسمع رأيك دلوقتي هسيبك تفكري براحتك يا هنا وتأكدي انك مش هتلاقي حد يحبك أدي خلينا ندخل ليهم بقي عشان أنتي خلاص وشك بقي فراولة خالص يا هنايا…
ليتجه للداخل وهي تتبعه بخجل لتنقضي الأمسية علي خير في إنتظار الرد عليهم…….
……..
بعد مغادرة جاسر وعائلته يلتف الجميع حول هنا يعطوها إطباعهم الإيجابي عن جاسر وعائلته باستثناء حلا التي تجلس وتتاكل غيظاً فلم يأتي بخاطرها هنا يوما أن تتزوج هنا مثل هذا الشخص بالمرة…..
…..
في شقة جاسر بالقاهرة.
يجلس جاسر مع والديه وشقيقه ينتظر رايهم بترقب فمنذ مغادرتهم لمنزل عائلة بتول لم يتحدثوا لينظر لشقيقه بتوتر.
ليتفهم بيجاد نظرته ويردد بتساؤل:خير يا جماعة أية رأيكم ؟
مصطفى بهدوء: بصراحة البنت كويسة جدااااا.
جاسر بتوجس:وانتي رايك إيه يا ماما ؟
جيهان بهدوء:هنا فعلاً كويسة وكذلك بتول دخلوا قلبي الاتنين.
بيجاد براحة:طيب الحمد لله يعني كده تمام ؟
مصطفى بإبتسامة:علي خيرة الله.
لينهض جاسر بلهفة ويضم والده ووالدته وهو يصيح بفرح الحمد لله الحمد لله……
……
مر اليومين التاليين بسرعة البرق ولم تبدي هنا رأسها حتي الآن وتركتها بتول علي راحتها لياتي الموعد المنتظر يوم الخميس وفعلت بتول مع حلا كما فعلت بالمثل وحضر زياد وعائلته المكونة من والدته ووالده وشقيقه التي لم ترتاح لهم بتول مطلقاً…..
يتبع……
بقلم زينب سعيد القاضي.
روووووعة تسلم ايدك
ردحذفجميل يا زوزو تسلم ايديكي البارت روعة
ردحذفجميل جداً كملي بسرعه متتاخريش علينا بتشوقينا دايما كملى روعه بالتوفيق والنجاح الدائم
ردحذفهنا جميلة و طيبة تستاهل كل خير وان جاسر وعيلته يحبوها ويوافق عليها وحلا تستاهل زياد وعيلته ده احسن عقاب ليها على انانيتها وطعمها في إنتظار القادم بشوق كبير دومت مبدعة ورائعة
ردحذفياترى ايه الموضوع مبدعه
ردحذفتسلم ايدك
ردحذفتعيشي وتكتبي حبيبتي
ردحذفجميله ومشوقه
ردحذفتحفة روعة تسلم ايدك يا زوزو
ردحذفتم
ردحذفتم
ردحذفتم
ردحذفياروعاتك يازوزو تسلم ايدك ياحبيبتي
ردحذفيااه انا طرت من الفرحة لما جيهان قبلت بهنا ويااا يا سعدها اذا كانت بتول من نصيب بيجاد (ده لي حنا عايزينو كلنا طبعا 😌)
ردحذفكملي بسرعة مستنيينك😍
روعة
ردحذفرائع يازوزو
ردحذفجميل اووووي
ردحذفرائع كالعاده يازوزو
ردحذفالبارت جميل بس صغير قوي
ردحذفجميلة أوى أوى
ردحذفجميله جدا جدا
ردحذفالبارت تحفة
ردحذفالبارت روروروروروروعه روروروروروروعه روروروروروروعه تسلم ايدك
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا