اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل الخامس عشر
لينهض عادل يإبتسامة واسعة يضم إبن شقيقته بحب وبعدها يجلسوا سويا علي الأريكة الموجودة بالمكتب.
ليردد عادل بتساؤل: خير اي ريح عاتية أتت بك الي.
ليبتسم جاسر بمرح:ايه دوك هتكتبلي شعر ؟
عادل بتأكيد:أكيد طبعاً ومش اي شعر كمان هو انا بشوفكم اصلا .
ليبتسم جاسر ساخراً:ده انت شايل ومعبي بقي.
ليردد بتأكيد:اه وهقول لجيجي تشوف صرفة في عيالها والغبي أبني هو كمان .
ليضم حاجبيه بحيرة:طيب أحنا ماشي ابنك ماله ؟
ليزفر عادل بضيق:مش عارف والله بقاله فترة مش عاجبني ولقيته جاي يقولي شوفلي واحدة مناسبة اتجوزها .
ليردد جاسر باستنكار:غريبة ده مش بيعجبه العجب اصلا وخلاص ربنا هداه وهيتجوز ! مش كفاية مش راضي يشتغل هنا.
ليزفر عادل بضيق:بيقولي ده بتاعة ابن اختك وانت عارف ان هو واخوك اصلا مش بيركبوا على بعض وقالي هو مبسوط بالمستشفى الي شغال فيها طلع عيني في دراستي ومازال مش عارف هو عايز ايه تخيل بيفكر يتجوز ويسافر بره.
جاسر بتفهم:سيبه يا خالو يسافر يمكن لما يتعامل مع الغرب يتعلم.
ليحرك عادل رأسه بقلة حيلة :ربنا يسهل المهم انت كنت عايزني في أيه ؟
ليعدل جاسر من جلسته ويردد بمزاح: بصراحة جاي احقق معاك في قضية.
ليفرغ فاه عادل مرددا بتهكم:لا والله قضية ايه يا ظريف ؟
جاسر بحذر:قضية قتل.
ليغلق عادل عينه ويفتحها أكثر من مرة بعدم استيعاب: نعم يا أخويا ؟ قتل مين !
جاسر بضحك:اهدي بس في ممرضة هنا متهمة في جريمة قتل كنت عايز اعرف سلوكها ايه وتعرف عنها ايه خصوصا انها قديمة هنا.
ليضم عادل حاجبيه متسائلا:مين دي وقتلت مين ؟
ليردد جاسر بثبات:بتول احمد نصار.
ليردد عادل بعدك تصديق:بتول ؟ مستحيل!
جاسر بتركيز:انت تعرفها كويس ؟
ليحرك جاسر رأسه بتأكيد: أيوة طبعاً أعرفها دي شغالة معانا من حوالي ٥ سنين وشاطرة جدا في شغلها وكله بيحلف بأدبها وأخلاقها .
جاسر بتفهم:يعني سمعتها لا غبار عليها صح كده ؟
عادل بتأكيد: أيوة فهمني بقي قضية أيه ؟
ليسرد له جاسر كل شئ.
ليضرب عادل كف بكف بعدم تصديق:لا حول ولا قوه الا بالله البنت دي متمرمطة من زمان.
جاسر بضيق:أنا شاكك اصلا أنها مقتلتش أختها هي إلي قتلته وبقنع فيها أن اختها اصلا مش هتتسجن بس مافيش فايدة.
عادل بحزن :يعني هي هتتسجن ؟
جاسر بنفي:في الأغلب لا دي قضية دفاع عن النفس بس هتعرض نفسها لسجن ومحاكم وهتبقي سابقة ليها حتي لو بريئة.
عادل بأسف:ربنا يتولاها خليك معاها يا أبني وانا هديلها أجازة مفتوحة.
جاسر بتردد:تفتكر هيرضي بالوضع ده لما يعرف ؟
ليزفر عادل بضيق: أكيد لا بس طول ما أنا ماسك المستشفى أديرها زي ما أنا عايز.
لينهض جاسر مرددا بقلة حيلة:تمام لازم ارجع النيابة دلوقتي.
لينهض عادل هو الآخر ويقوم بتوديعه……
………
في قسم الشرطة.
تجلس بتول جوار سمر في التخشيبة كل واحدة شاردة بملكوتها الخاص.
بتول شاردة في مستقبلها الذي علي مشارف الانتهاء وهنا التي علي مشارف الجنون وباسل وحلا ماذا سيكون دورهم أو ماذا سيفعلوا بدونها تشعر أن العالم أجمع قد تحالف ضدها..
بينما سمر تشرد في طفلها ماذا حاله الان بدونها وحال حماتها ماذا ستخبرهم عندما تعود ! كيف ستخربهم أن شادي قد مات وأنها كانت متهمة بقتله ماذا ستقول لطفلها عندما يكبر ويعي كل شئ ليتها لم تذهب مع بتول ليتها هربت ولم تبلغ الشرطة لنجدتها ما كانت وضعت نفسها في هذه المعضلة…….
……
في شقة بتول.
يجلس باسل يتناول الافطار مع حلا بحزن شديد.
لتردد حلا بتساؤل: هتروحوا تدورا علي محامي ؟
باسل بحزن:أيوة .
حلا بضيق:ربنا يسهل وتلاقو محامي حنين أنا خايفة لجاد ده يدبسنا في الفلوس.
ليردد باسل نافياً:لا معتقدش هو عارف البير وغطاه وهو راجل طيب المهم احنا لأزم ندور علي شغل.
لتردد حلا بعدم استيعاب:ندور علي شغل ليه أن شاء الله ؟
باسل بغيظ:امال هنصرف منين يا أذكي أخواتك.
حلا بضيق:وهنشتغل ايه وأزاي ودراستي ودارستك انت عندك عملي وبتسافر كل شوية.
باسل بقلة حيلة :مقدمناش غير كده.
حلا بتفكير :لا في حل.
باسل بتساؤل:حل أيه ؟
حلا بلهفة:الفلوس الي هنا كانت محوشاهم.
باسل بلهفة:والله فكرة دول ممكن ندفع منهم للمحامي.
لتنظر له شذرا مرددة بسخرية:والله وهنصرف منين يا أبو العريف ؟
باسل بحيرة:بس الفلوس دي أن قضتنا كام يوم مش هتقضينا كتير مافيش مفر من الشغل.
لتردد حلا باللامبالاة:لما الفلوس تخلص يبقي ربنا يحلها…..
…..….
في مكتب النائب العام.
يجلس جاسر علي مكتبه يقرأ تقرير الطبيب الشرعي الذي أكد عدم وجود بصمات هنا علي قطعة المعدن وأن البصمات خاصة ببتول وكذلك أكدت دخول هنا في نوبة عصبية وتم تحويلها لمستشفي الامراض العقلية لحين تحسن حالتها و خلو جسدها من أية مواد مخدرة ليغلق التقارير ويزفر بضيق ويخرج هاتف شادي الذي تم تحريزه بالقضية وتم فحصه ورفع بصماته أستمع للتسجيلات التي تم العثور عليها بإمتعاض شديد فيوجد العديد من تسجيلات شادي لهنا تؤكد بالفعل حديث هنا وبتول ليغلقه ويضعه مع الاوراق مرة آخري ليرن جرس مكتبه ويطلب إحضار سمر وبتول.
ليحضر العسكري بعد فترة ومعه بتول وسمر.
ليتحدث جاسر بعملية: تقرير الطب الشرعي وصل.
ليدق قلب بتول بعنف خوفاً من تواجد بصمات لهنا علي قطعة المعدن لتتنهد براحة عندما تستمع له يردد أن البصمات تعود لها.
لتردد سمر بلهفة:كده ينفع أخرج لابني يا بيه ؟
جاسر بتأكيد:ايوة تقدري تخرجي ليكمل بحزم بس بردوا ممكن تنورينا في أي وقت لو جد جديد.
سمر بتوتر:ماشي يا باشا.
لينظر للكاتب ويردد بحزم :اكتب يا أبني أمرنا نحن وكيل النائب العام جاسر النعماني بالإفراج عن المتهمة سمر علي من سرايا النيابة لعدم توافر أدلة ضدها ما لم تكن مطلوبة في ذمة قضايا أخري بضمان محل إقامتها ليقوم بالامضاء علي الورق ويحدث العسكري بأمر تاخدها تخلص ليها ورق الخروج ليغادر العسكري برفقته سمر.
لينظر جاسر لبتول بأسف: أتفضلي أقعدي.
لتجلس بتول بتوتر.
ليردد جاسر بأسف:مازالت متاكد انك مش انتي الي قتلتيه يا بتول بس مع الاسف أنا مقيد بالأدلة الي في أيدي.
لتبتسم بتول برضا: الحمد لله يا باشا أنا راضية بنصيبي هنا كده براءة ؟
جاسر بأسف:أيوة بس مع الاسف هي اتحولت لمستشفى الأمراض العقلية.
لتشهق بتول بصدمة: ليه ؟
جاسر بأسف:انتي كنتي شايفة وضعها أزاي أزمة وهتعدي خلينا فيكي انتي .
بتول بحزن:يا باشا أنا راضية بنصيبي الحمد لله.
جاسر بتفهم: أطمني محامي شاطر يقدر يخرجك منها براءة بكل سهولة لأن دي قضية دفاع عن النفس.
طرقات على الباب يتبعها دخول الحاجب الذي ادي التحية وتحدث باحترام:المحامي واهلها بره.
جاسر بتفهم:تمام دخل المحامي لوحده.
ليومي التحية ويغادر وبعدها يدخل المحامي الذي كان كبير بالسن نوعا ما ليقترب من جاسر ويتحدث بتعريف :شريف العسوي المحامي حاضر مع المتهمة.
لينهض جاسر يمد يده بترحاب:اهلا بحضرتك اتفضل استريح.
ليجلس شريف وهو ينظر لبتول ببشاشة ازيك يا بنتي.
بتول بوهن:الحمد لله.
جاسر بتفهم:أنا هسيبكم تتكلموا مع بعض شوية وتقدر تتطلع علي المحاضر بعد إذنكم.
……..
في الخارج.
تقف حلا جوار باسل وجاد وهي تنظر حولها بإمتعاض ليلفت نظرها فتح الباب وخروج جاسر وتحركه بعيدا لتردد بلهفة:مين ده يا واد يا باسل ؟
باسل بهمس:ده وكيل النيابة .
لتشهق حلا بعدم تصديق:بقي الموز ده الي بيحقق مع بتول!
باسل بغيظ:اخرسي يا حلا تعرفي تنقطيني بسكاتك.
لتصمت علي مضض وهي تحدث حالها بغل:واقعة واقفة يا بتول بقي ده الي بيحقق معاكي ارزاق رزقك دائما في
رجليكي حتي لما اتسجنتي رزقك في الرجالة الحلوة……
……
في الداخل.
يغلق المحامي المحاضر وعلي وجهه إبتسامة رضا:لا الحمد لله وضعك حلو جدا مش بعيد إفراج من اول جلسة.
بتول بتمني:يارب يارب.
شريف بثبات:اطمني القضية في صالحك وكمان وكيل النيابة شكله في صالحك خدي بالك جاسر النعماني ده مش سهل يعني لو شاكك فيكي واحد في المية مش هيقعدك كده ويتكلم بهدوء ده صعيدي واسمع عنه من زمان بس انتي ربنا بيحبك وبيوقفلك ولاد الحلال.
بتول بشرود: تقريباً الحاجة الوحيدة الي كسبتها هي حب الناس وبس…….
……
تفتح سمر الباب بوهن للتفاجئ بصياح طفلها وركضه لأحضانها لتضمه بلهفة وهي تقبل كل انش بوجهه.
لتقترب منها حماتها بلهفة:كنتي فين يا سمر بقالك يومين حرام عليكي نشفتي دمنا موبايلك مقفول وكذلك شادي ايه الي حصل طمنيني ؟
لتنهض سمر وتتحدث بحذر:بتول قتلت شادي.
صمت مطلق قطعه سقوط وصال أرضاً جثة هامدة لتصرخ سمر بفزع وتتجه لها…..
……..
بعد فترة.
تخرج بتول من مكتب النائب العام برفقة العسكري لتركض حلا لها مرددة بتساؤل:انتي كويسة ؟
بتول بلهفة: هنا حولوها لمستشفي الامراض العقليه روحوا ليها وخدوا خالتي سماح وهند متسيبوهاش لوحدها.
باسل بتأكيد:حاضر يا بتول اطمني أنتي.
لتتحرك مع العسكري بآلية ويتجه جاد للمحامي بلهفة:خير يا استاذ.
المحامي ببشاشة:خير أن شاء الله وضعها مطمئن أن شاء الله.
ليتنهد الجميع براحة…..
……..
في إحدى المستشفيات الحكومية.
تقف سمر أمام العناية المركزة وهي تدعي الله أن تكون بخير ليخرج الطبيب أخيرا .
لتتجه اه سمر بلهفة:خير يا دكتور ؟
الطبيب بعملية مع الاسف :جلطة في القلب.
سمر بصدمة:جلطة طيب هي أخبارها أيه ؟
الطبيب بعملية:لو مر ٤٨ ساعة يبقي الوضع كده مستقر.
سمر بحزن:لله الامر من قبل ومن بعد…..
………
يجلس في سيارته بتردد لا يدري يترجل من السيارة أم لا ليحسم أمره ويترجل من السيارة ويتجه للطبيب المختص يستعلم عن حالتها وبعدها يتجه لغرفتها فتح الباب ببطئ شديد وهو يتأملها بحزن فهي نائمة كحورية من الجنة ليقترب منها بحذر شديد يتأملها من قريب ليتفاجئ بها تفتح عيونها……
……
يتبع…….
بقلم زينب سعيد القاضي.
ليضرب عادل كف بكف بعدم تصديق:لا حول ولا قوه الا بالله البنت دي متمرمطة من زمان.
جاسر بضيق:أنا شاكك اصلا أنها مقتلتش أختها هي إلي قتلته وبقنع فيها أن اختها اصلا مش هتتسجن بس مافيش فايدة.
عادل بحزن :يعني هي هتتسجن ؟
جاسر بنفي:في الأغلب لا دي قضية دفاع عن النفس بس هتعرض نفسها لسجن ومحاكم وهتبقي سابقة ليها حتي لو بريئة.
عادل بأسف:ربنا يتولاها خليك معاها يا أبني وانا هديلها أجازة مفتوحة.
جاسر بتردد:تفتكر هيرضي بالوضع ده لما يعرف ؟
ليزفر عادل بضيق: أكيد لا بس طول ما أنا ماسك المستشفى أديرها زي ما أنا عايز.
لينهض جاسر مرددا بقلة حيلة:تمام لازم ارجع النيابة دلوقتي.
لينهض عادل هو الآخر ويقوم بتوديعه……
………
في قسم الشرطة.
تجلس بتول جوار سمر في التخشيبة كل واحدة شاردة بملكوتها الخاص.
بتول شاردة في مستقبلها الذي علي مشارف الانتهاء وهنا التي علي مشارف الجنون وباسل وحلا ماذا سيكون دورهم أو ماذا سيفعلوا بدونها تشعر أن العالم أجمع قد تحالف ضدها..
بينما سمر تشرد في طفلها ماذا حاله الان بدونها وحال حماتها ماذا ستخبرهم عندما تعود ! كيف ستخربهم أن شادي قد مات وأنها كانت متهمة بقتله ماذا ستقول لطفلها عندما يكبر ويعي كل شئ ليتها لم تذهب مع بتول ليتها هربت ولم تبلغ الشرطة لنجدتها ما كانت وضعت نفسها في هذه المعضلة…….
……
في شقة بتول.
يجلس باسل يتناول الافطار مع حلا بحزن شديد.
لتردد حلا بتساؤل: هتروحوا تدورا علي محامي ؟
باسل بحزن:أيوة .
حلا بضيق:ربنا يسهل وتلاقو محامي حنين أنا خايفة لجاد ده يدبسنا في الفلوس.
ليردد باسل نافياً:لا معتقدش هو عارف البير وغطاه وهو راجل طيب المهم احنا لأزم ندور علي شغل.
لتردد حلا بعدم استيعاب:ندور علي شغل ليه أن شاء الله ؟
باسل بغيظ:امال هنصرف منين يا أذكي أخواتك.
حلا بضيق:وهنشتغل ايه وأزاي ودراستي ودارستك انت عندك عملي وبتسافر كل شوية.
باسل بقلة حيلة :مقدمناش غير كده.
حلا بتفكير :لا في حل.
باسل بتساؤل:حل أيه ؟
حلا بلهفة:الفلوس الي هنا كانت محوشاهم.
باسل بلهفة:والله فكرة دول ممكن ندفع منهم للمحامي.
لتنظر له شذرا مرددة بسخرية:والله وهنصرف منين يا أبو العريف ؟
باسل بحيرة:بس الفلوس دي أن قضتنا كام يوم مش هتقضينا كتير مافيش مفر من الشغل.
لتردد حلا باللامبالاة:لما الفلوس تخلص يبقي ربنا يحلها…..
…..….
في مكتب النائب العام.
يجلس جاسر علي مكتبه يقرأ تقرير الطبيب الشرعي الذي أكد عدم وجود بصمات هنا علي قطعة المعدن وأن البصمات خاصة ببتول وكذلك أكدت دخول هنا في نوبة عصبية وتم تحويلها لمستشفي الامراض العقلية لحين تحسن حالتها و خلو جسدها من أية مواد مخدرة ليغلق التقارير ويزفر بضيق ويخرج هاتف شادي الذي تم تحريزه بالقضية وتم فحصه ورفع بصماته أستمع للتسجيلات التي تم العثور عليها بإمتعاض شديد فيوجد العديد من تسجيلات شادي لهنا تؤكد بالفعل حديث هنا وبتول ليغلقه ويضعه مع الاوراق مرة آخري ليرن جرس مكتبه ويطلب إحضار سمر وبتول.
ليحضر العسكري بعد فترة ومعه بتول وسمر.
ليتحدث جاسر بعملية: تقرير الطب الشرعي وصل.
ليدق قلب بتول بعنف خوفاً من تواجد بصمات لهنا علي قطعة المعدن لتتنهد براحة عندما تستمع له يردد أن البصمات تعود لها.
لتردد سمر بلهفة:كده ينفع أخرج لابني يا بيه ؟
جاسر بتأكيد:ايوة تقدري تخرجي ليكمل بحزم بس بردوا ممكن تنورينا في أي وقت لو جد جديد.
سمر بتوتر:ماشي يا باشا.
لينظر للكاتب ويردد بحزم :اكتب يا أبني أمرنا نحن وكيل النائب العام جاسر النعماني بالإفراج عن المتهمة سمر علي من سرايا النيابة لعدم توافر أدلة ضدها ما لم تكن مطلوبة في ذمة قضايا أخري بضمان محل إقامتها ليقوم بالامضاء علي الورق ويحدث العسكري بأمر تاخدها تخلص ليها ورق الخروج ليغادر العسكري برفقته سمر.
لينظر جاسر لبتول بأسف: أتفضلي أقعدي.
لتجلس بتول بتوتر.
ليردد جاسر بأسف:مازالت متاكد انك مش انتي الي قتلتيه يا بتول بس مع الاسف أنا مقيد بالأدلة الي في أيدي.
لتبتسم بتول برضا: الحمد لله يا باشا أنا راضية بنصيبي هنا كده براءة ؟
جاسر بأسف:أيوة بس مع الاسف هي اتحولت لمستشفى الأمراض العقلية.
لتشهق بتول بصدمة: ليه ؟
جاسر بأسف:انتي كنتي شايفة وضعها أزاي أزمة وهتعدي خلينا فيكي انتي .
بتول بحزن:يا باشا أنا راضية بنصيبي الحمد لله.
جاسر بتفهم: أطمني محامي شاطر يقدر يخرجك منها براءة بكل سهولة لأن دي قضية دفاع عن النفس.
طرقات على الباب يتبعها دخول الحاجب الذي ادي التحية وتحدث باحترام:المحامي واهلها بره.
جاسر بتفهم:تمام دخل المحامي لوحده.
ليومي التحية ويغادر وبعدها يدخل المحامي الذي كان كبير بالسن نوعا ما ليقترب من جاسر ويتحدث بتعريف :شريف العسوي المحامي حاضر مع المتهمة.
لينهض جاسر يمد يده بترحاب:اهلا بحضرتك اتفضل استريح.
ليجلس شريف وهو ينظر لبتول ببشاشة ازيك يا بنتي.
بتول بوهن:الحمد لله.
جاسر بتفهم:أنا هسيبكم تتكلموا مع بعض شوية وتقدر تتطلع علي المحاضر بعد إذنكم.
……..
في الخارج.
تقف حلا جوار باسل وجاد وهي تنظر حولها بإمتعاض ليلفت نظرها فتح الباب وخروج جاسر وتحركه بعيدا لتردد بلهفة:مين ده يا واد يا باسل ؟
باسل بهمس:ده وكيل النيابة .
لتشهق حلا بعدم تصديق:بقي الموز ده الي بيحقق مع بتول!
باسل بغيظ:اخرسي يا حلا تعرفي تنقطيني بسكاتك.
لتصمت علي مضض وهي تحدث حالها بغل:واقعة واقفة يا بتول بقي ده الي بيحقق معاكي ارزاق رزقك دائما في
رجليكي حتي لما اتسجنتي رزقك في الرجالة الحلوة……
……
في الداخل.
يغلق المحامي المحاضر وعلي وجهه إبتسامة رضا:لا الحمد لله وضعك حلو جدا مش بعيد إفراج من اول جلسة.
بتول بتمني:يارب يارب.
شريف بثبات:اطمني القضية في صالحك وكمان وكيل النيابة شكله في صالحك خدي بالك جاسر النعماني ده مش سهل يعني لو شاكك فيكي واحد في المية مش هيقعدك كده ويتكلم بهدوء ده صعيدي واسمع عنه من زمان بس انتي ربنا بيحبك وبيوقفلك ولاد الحلال.
بتول بشرود: تقريباً الحاجة الوحيدة الي كسبتها هي حب الناس وبس…….
……
تفتح سمر الباب بوهن للتفاجئ بصياح طفلها وركضه لأحضانها لتضمه بلهفة وهي تقبل كل انش بوجهه.
لتقترب منها حماتها بلهفة:كنتي فين يا سمر بقالك يومين حرام عليكي نشفتي دمنا موبايلك مقفول وكذلك شادي ايه الي حصل طمنيني ؟
لتنهض سمر وتتحدث بحذر:بتول قتلت شادي.
صمت مطلق قطعه سقوط وصال أرضاً جثة هامدة لتصرخ سمر بفزع وتتجه لها…..
……..
بعد فترة.
تخرج بتول من مكتب النائب العام برفقة العسكري لتركض حلا لها مرددة بتساؤل:انتي كويسة ؟
بتول بلهفة: هنا حولوها لمستشفي الامراض العقليه روحوا ليها وخدوا خالتي سماح وهند متسيبوهاش لوحدها.
باسل بتأكيد:حاضر يا بتول اطمني أنتي.
لتتحرك مع العسكري بآلية ويتجه جاد للمحامي بلهفة:خير يا استاذ.
المحامي ببشاشة:خير أن شاء الله وضعها مطمئن أن شاء الله.
ليتنهد الجميع براحة…..
……..
في إحدى المستشفيات الحكومية.
تقف سمر أمام العناية المركزة وهي تدعي الله أن تكون بخير ليخرج الطبيب أخيرا .
لتتجه اه سمر بلهفة:خير يا دكتور ؟
الطبيب بعملية مع الاسف :جلطة في القلب.
سمر بصدمة:جلطة طيب هي أخبارها أيه ؟
الطبيب بعملية:لو مر ٤٨ ساعة يبقي الوضع كده مستقر.
سمر بحزن:لله الامر من قبل ومن بعد…..
………
يجلس في سيارته بتردد لا يدري يترجل من السيارة أم لا ليحسم أمره ويترجل من السيارة ويتجه للطبيب المختص يستعلم عن حالتها وبعدها يتجه لغرفتها فتح الباب ببطئ شديد وهو يتأملها بحزن فهي نائمة كحورية من الجنة ليقترب منها بحذر شديد يتأملها من قريب ليتفاجئ بها تفتح عيونها……
……
يتبع…….
بقلم زينب سعيد القاضي.
جميلة جدا وممتعة
ردحذفبالله عليكي عوض بتول وهنا بالذات بتول لان بجد تعبت اوي ف حياتها علمي درس اللي باسل وحلا بكرهم اوي🙂
ردحذفيارب بتول تخرج من القضية وتبقى دفاع عن النفس هى جدعة وقاست كتير وضحت اكتر وهنا ياريت تفوق وتقدر تواجه الحياة وربنا يعوضها هى وبتول ويسلم ابداعك في إنتظار القادم بشوق كبير دومت مبدعة ورائعة
ردحذفاحسنتي
ردحذفتم
ردحذفتم
ردحذفروووووعة كالعادة تسلم ايدك
ردحذفتحفه تسلم ايدك حبيبتي دمتي مبدعه دايما يا قلبي
ردحذفررررررررررائعة
ردحذفررررررررائعة
ردحذفتسلمى
ردحذفجميله جدا جدا
ردحذفروووووعه
ردحذفابداع
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا