رواية تضحية ألم الفصل الثاني

 اللهم أرحم أبي وأغفر له وأسكنه فسيح جناته. 

اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة. 


                الفصل الثاني 




لتضم حاجبيها بضيق:وأنت مالك بيها يا شادي .


ليزفر بملل: بسأل يا أمي السؤال حرام آول مرة أشوفها.


لتتنهد وصال بضيق:تبقي بنت الست حياة الله يرحمها.


ليحدث حاله بخفوت:وأنا أقول البت فرسة ليه أتاريها طالعة زي أمها.


وصال بعدم فهم: بتقول ايه ؟


شادي بإبتسامة مقتضبة: بقول سلامتك يا أمي مش هتقومي تروحي ولا أيه ؟


لتتنهد وصال بضيق:هقوم أروح بس خد بالك من شغلك وبطل بصبصة للبنات.


شادي ببراءة:أنا بردوا يا ماما دول البنات هما الي معجبين بيا.


لتلوي وصل شفتيها بتهكم:والله علي أساس اني مخلفة مهند وأنا معرفش.


ليضحك شادي حتي تدمع عيناه ويردد بمزاح:أيه حاجة هو مهند دي يجي فيا حاجة أصلا.


وصال بقلة حيلة :أنا همشي لاني لو فضلت أكتر من كده ضغطي هيوطي سلام.


لتنهض بتثاقل بعد أن جمعت أغراضها لينظر في آثرها بتهكم وينهض يقعد علي كرسي المكتب وعلي شفتيه إبتسامة عريضة ففريسته الجديدة شهية وصغيرة بالفعل ليشرد بعقله كيف يستطيع الوصول اليها يتمني أن لا تكون صعبة المنال كوالدتها التي لم يستطيع تذوقها رغم علمه بضيق حالتها وإحتياجها للمال دخل لها عن طريق هذا لكن فشل فشل زريع لا والادهي أخبرت والدته كما أخبرتها بتجاوزاته أيضا مع بقية العمال ليسب في سره ويصدر لعنة بزيئة عندما يتذكر تعنيف والدته له أمام جميع العاملات بالمزرعة ليردد بخبث أهي بنتك جاتلي برجليها يا حياة هانم يلا الله يرحمك ميجوزشي عليكي غير الرحمة.......


......


وصلت إلي الحارة التي يقتنوا بها ليقابلها الحاج جاد ويتحدث بلهفة:كنتي فين يا بتول يا بنتي كنت جاي ادور عليكي ؟


بتول بوهن:روحت المشغل إلي كنت شغالة فيها وصاحبته وافقت تشغلني.


جاد بإبتسامة:بجد ألف مبروك يا بنتي.


بتول بوهن :الله يبارك فيكي لتكمل بتساؤل اخواتي كويسين ؟


جاد بتاكيد: أيوة يا بنتي بخير اطمني بخير وبعتنا ليهم الغدا كمان.


بتول بإمتنان:شكرا يا عم جاد تسلم يارب ربنا يجعله في ميزان حسناتك.


جاد بعتاب:يا بتول انتو ولادي ربنا يعلم معزتك عندي أد أيه.


بتول بإبتسامة:تسلم يارب.


جاد بقلق:ومدرستك مش هتروحيها أنتي أولي ثانوي يا بنتي.


بتول براحة:لا هروح المدرسة والشغل من الساعة ١ ل ٩.


جاد براحة:ماشي يا بنتي ربنا يعينك ويرزقك برزقهم يارب أطلعي يلا شوفي أخواتك وطمينهم عليكي.


بتول بإبتسامة مشرقة:حاضر يا عم جاد بالإذن.


.........


تفتح باب الشقة ليهرع أشقائها يستقبلوها وهم يتهاتفوا عليها.


لتردد بلهفة:أخباركم أيه أسفة أتاخرت عليكم روحت ادور علي شغل.


باسل بعتاب:مش كنتي تقولي لينا بدل ما فضلنا قلقانين عليكي الوقت ده كله ؟


بتول بأسف:غصب عني محبتش أصحيكم من النوم سيبتكم ترتاحوا.


هنا بعتاب:لا كنتي تصحينا يا بتول بدل ما أحنا كنا قلقانين عليكي المهم جبتي أكل معاكي ؟


بتول بصدمة:هو مفيش أكل مش خالتي سماح بعتت أكل.


هنا بتردد:بعتت بس احنا كنا جعانين وخلص انتي كلتي بره صح.


بتول بإبتسامة كاذبة: اطمني يا هنا يا حبيبتي كلت بره.


باسل بلهفة:ولقيتي شغل ولا لأ ؟


بتول بإبتسامة:أه هشتغل في المشغل إلي ماما كانت شغالة فيه.


حلا براحة:طيب كويس الحمد لله.


باسل بتساؤل: طيب ودراستك يا بتول ؟


بتول براحة:هروح المدرسة الصبح وبعد الضهر للساعة ٩بالليل الشغل.


حلا بتذمر:طيب كده مين هيروق البيت ويحضر لينا الغدا ويغسل الهدوم.


لتبتلع بتول غصة بفمها وتردد بحزن:هعمل ده كله بإذن الله قبل ما أروح المدرسة.


باسل بتساؤل:بس كده أنتي هتتعبي أوي ؟


بتول بحنان:المهم أنتم تبقوا بخير.


لتتجه للداخل ويجلسوا سويا علي الأريكة المتهالكة بحزن وشرود لتردد حلا بجوع:بس أنا جعانة أوي .


بتول بأسي وقلة حيلة فهي الأخري تكاد تموت جوعاً فهي لم تتناول طعام منذ أمس والأموال التي حصلت عليها تكفي لاوت يومهم بالغد لتردد بحنان:معلشي يا حلا أستحملي للصبح.


حلا برفض:لا أنا جعانة هقدر أقعد للصبح ماما لو كانت موجودة مكنتش هتسبني جعانة.


لتغمض بتول عيناها بقوة محاولة حبس دموعها وتنهض بتثاقل وهي تمسد علي ظهر حلا بحنان:حاضر يا حلا هنزل أجيب حاجة تاكليها.


حلا بلهفة:طيب بسرعة متتآخريش.


لتحرك رأسها بإيجاب وتتحرك بآلية وتفتح باب الشقة وكان الله راف بها وبحالتها لتتفاجئ بجارتهم التي أتت وكادت أن تطرق الباب.


لتردد سماح بلهفة:كده بردوا يا بتول تتاخري كده وتخضيني عليكي ؟


بتول بإبتسامة باهتة:عقبال ما خلصت الشغل يا خالة.


لتنظر لها سماح بحيرة :أنتي نازلة ولا أيه ؟


بتول باحراج: أيوة.


لتضم حاجبيها بحيرة:ليه ؟ محتاجة حاجة ؟


لتضغط بتول علي شفتيها بإحراج لتتحدث حلا بجرأة من الداخل:كانت نازلة تجيب ليا أكل أنا جعانة.


لتردد سماح بتساؤل:هو صنية الغداء خلصت  ؟


باسل بإحراج: أيوة .


لتضم حاجبيها بإستنكار:طيب أكل بتول فين ؟


حلا بنفاذ صبر:كلناه خليها تنزل بقي تجيب عشا.


لتنظر لها سماح شذرا فكيف لها إلا تري حالة شقيقتها فوجهها شاحب وبشدة لتنظر لها بإشفاق:خليكي يا حبيبتي وأنا دقيقة واحدة وهجيب ليكوا شوية سندوتشات.


بتول بإحراج:لا شكرا يا خالتي كفاية لغاية كده معايا فلوس مسطورة الحمد لله هنزل أجيب اي حاجة.


لتحرك سماح رأسها برفض وتردد بحزم:لا مش هتنزلي هجيب ليكي الأكل وبكره أبقي اعملي إلي أنتي عايزاه ادخلي يلا أرتاحي دقايق وراجعة لتومئ لها بتول بوهن وتتجه للداخل لتتحدث حلا بزمجرة:هي حاشرة نفسها ليه تنزلي ولا تطلعي وبعدين أحنا مش عايزين منها حاجة.


بتول بعتاب:حلا الست مغلطتش وحاجة وكتر خيرها هي جوزها علي وقوفهم جنبنا.


باسل بوهن:خلاص بقي كفاية يا حلا الست مغلطتش في حاجة.

حلا بغيظ:خلاص أديني أتكتمت عشان ترتاحوا أنت وهي.. 


قطعت حديثها عندما دخلت سماح من باب الشقة المفتوح وهي تحمل بيدها طبق كبير مملوء بالسندوتشات وتعطيه لبتول.


لتأخذه بتول وتتحدث بإمتنان: تسلمي يا خالتي كتر خيرك.


سماح بحنان:يلا ألف هنا همشي أنا تصبحوا علي خير.


بتول بإبتسامة: وأنتي من أهله.


لتتجه سماح الي شقتها غالقة الباب خلفها متجه لشقتها.

ليبدأو في تناول الطعام رغم جوع بتول الشديد لكن كانت تأكل ببطئ حتي تضمن شبع أخوتها وبالفعل تناولوا الكثير ولم يتبقي لها غير سندوتش واحد لتتناوله وتنهض بتثاقل وتقوم بتجرع عدة أكواب من الماء كي تسد جوعها وبعدها تتجه لغرفة النوم تنام جوار أشقائها الذين عليهم النعاس لتنظر لهم بشرود وتتذكر ما حدث بالأمس.


…..


فلاش باك.


عادت بتول من مدرستها وجلست تذاكر دروسها لتتفاجئ بوالدتها قد عادت للمنزل ووجهها شاحب بشدة لتنتفض من مكانها وتتجه لها بلهفة:مالك يا ماما خير ؟


لتتنهد حياة بالم وهي تجاهد في آخذ نفسها: بخير يا بتول أطمني.


بتول بقلق: شكلك تعبان أوي أيه إلي حصلك كنتي ماشية كويسة ؟


حياة بالم وهي تضع يدها علي قلبها:مش عارفة تعبت في فجأة في المشغل ومبقتش قادرة أشتغل الحاجة وصال قالتلي قومي روحي أرتاحي.


بتول بقلق: طيب خلينا نروح لدكتور نطمئن عليكي..

حياة بوهن: شوية تعب وهيروحوا لحالهم يا بنتي ملهاش لازمة المصاريف دي أنتي وأخواتك أولي بيها تعالي بس سنديني لأوضتي.


لتقترب منها بتول بلهفة وتقوم بإسنادها وتساعدها علي النوم في الفراش وتدثرها جيداً وتلتفت لتغادر لتجد والدتها تقبض علي يدها بقوة.


لتنظر لها بقلق:مالك يا ماما ؟


حياة بألم:بخير يا بنتي أسمعيتي يا بتول لقدر الله حصلي حاجة خليكي دايما مع أخواتك وكملوا تعليمكم عايزة أشوفكم أحسن الناس يا بنتي.


لتردد بتول بتوجس: أيه لأزمة الكلام ده يا ماما ؟


حياة بالم: محدش ضامن عمره مش عيزاكم تزعلوا مني في يوم ولا أنا ولا ابوكم الله يرحمه أحنا بنحبكم أوحي أنتوا جنتنا علي الأرض خدي بالك منهم يا بتول خليكم يد واحدة مهمها فرقتكم الطرق هترجعوا تاني لبعض يلا بقي أخرجي وسبيني ارتاح.


لتنظر لها بتول بريبة وتتنفذ أمرها وتتجه للخارج لتنظر في أثر بتول بحزن وبعدها تردد بألم سيباهم في حمايتك يااارب العالمين وتردد الشهادتين وبعدها تصعد الروح إلي بارئها.....


ليعود باسل وحلا وهنا بعد فترة وتجهز بتول الغداء وتذهب لإيقاظ والدتهم لتجدها لا تتحرك وجسدها بارد لتبدأ بتحريكها دون فائدة لتصرخ بهلع ويأتي أشقائها علي صوتها ويتفاجوا أن والدتهم فارقة الحياة.....


عودة.


تغنض عيونها وتردد بحزن:ربنا يرحمك يا بابا أنت وماما عايزاكم تطمنوا هفضل أنا وأخواتي يد واحدة مهما كلفني الأمر.......


.........


في المشغل في غرفة المخزن يغلق أزرار قميصه ويهندم ملابسه وخلفه فتاه تقوم بظبط حجابها الذي لا يعد حجاب من الأساس بخصلات شعرها التي يخرج نصفها لتقترب منه وتتحدث بخنج وهي تضمه من الخلف واضعة رأسه علي ظهره:مالك يا حبيبي سرحان في أيه ؟


لينزل يدها برفق ويردد ببسمة مصطنعة:فيكي يا قلبي يلا أخرجي بقي كملي شغل قبل ما يخدوا بالهم من غيابك يا هند.


هند بدلاً وهي تداعب خصلات شعره:هتيجي تخطبني أمتي ؟


لينظر لها بتقزز ويردد بإبتسامة مقتضبة:قريب قريب اوي يا روحي يلا بقي روحي علي شغلك.


هند بلهفة: حاضر يا حبيبي سلام.


شادي ببرود: سلام.


ليبثق شادي في آثر ها ويردد بتقزز :بقي أنا ممكن أتجوزك يا حثالة أنتي مبقاش غير الزبالة إلي زيك إلي أفكر أتجوزها ليشرد قليلاً بصورة بتول ويبلل شفتيه بلسانه ويردد بحالمية وأنتي يا حلوة مسيرك تبقي ليا بس علي الله متطلعيش  فقرية زي أمك ليضع يده على وجنته ويردد بغل:هردلك القلم قريب اوي بس بنتك تقع تحت إيدي.


فلاش باك.


مرضت والدته وجاء هو بدالها ذات يوم ليلفت نظره تلك السيدة الجميلة التي تجلس وسط العاملات بالمشغل نهض وإتجه نحوها يتحدث معاها لكن كان ردها مقتضب ليعود ليجلس مرة أخرى فعلي ما يبدو أنها صعبة المنال ليظل يراقبها بترصد كما يترصد الفهد الضاري بفريسته حتي رآها تنهض تتجه للمخزن الخلفي لينهض بلهفة متجه خلفها بخفة حتي لا يلفت نظرات باقي العاملات.


ليفتح باب المخزن ببطئ ليجدها منهمكة في إحضار شئ من أعلي جعل ملابسها تنحصر فوق خصرها المرمري ليبتلع ريقه بتلذذ ويغلق الباب خلفه ويتجه لها بحذر حتي لا تنتبه ليضع يده علي خصرها بتملك لتنتفض هي كمن لدغها ثعبان وتلتفت له وتفاجأه بصفعة مدوية علي وجهه ترنح علي أثرها للخلف ليضع يده علي وجهه وعيونه متسعة من شدة الصدمة.


لتتحدث بغل:أه يا يا خسيس يا واطي بتعمل أيه هنا ؟


شادي بغل وهو مازال واضعاً يده علي وجهه:أنتي أد القلم ده يا زبالة فوقي يا حثالة أنتي شغالة هنا تحت إيدي.


لتنظر له باستهزاء وتبثق علي وجهه وتردد بإشمئزاز :ملعون أبو الفلوس الي تيجي بغضب ربنا.


ليمسح شادي وجهه بمحرمة ورقية ويتحدث بتهديد:أنا ممكن أخرج من هنا وأفضحك فأتعدلي كده وبعدين متقلقيش هتطلعي بقرشين حلوين يا موزة هو أنتي كبيرة أه بس لسه بزهوتك.


لتنظر له بإشمئزاز وما كان منها إلا أن خلعت نعلها ونزلت فوقه ضربا وهي تسبه وتلعنه وهو يحاول صدها دون فائدة ليجتمع جميع العاملات وينظروا له بتشفي مما يحدث به فهي ليست آول مرة يفعل هذا ومنهن من كانت ترضخ من أجل المال ومنهم من تلعن المال وتحافظ علي شرفها بإستماتة.


بعد فترة.


يقف أمام مكتب والدته خافضا رأسه أرضاً وتقف الأخري وتسرد ما حدث لوالدته التي تنظر له بإشمئزاز.


لتنهي حياة حديثها وتتحدث بكرامة:ده إلي حصل يا حاجة وصال وربنا شاهد عليا وإذا كان علي الشغل ملعون ابو الفلوس الي تيجي بالحرام.


لتنظر لها وصال بإعجاب وتتحدث بخزي:لا يا بنتي أنتي مغلطيش أنا عارفة أبني روحي كملي شغلك.


لتنظر لها حياة بعدم تصديق وتعود لعلملها مرة آخري.


لتلتفت وصال ببصرها نحو إبنها وتتحدث بإشمئزاز:هتنضف إمتي يا نجس؟ هتعرف ربنا إمتي؟ ولا عايز تعيش نجس وتموت نجس زي المجحوم أبوك.


شادي بغل:خلاص بقي اقفلي علي السيرة دي وبعدين أنا مبضربش واحدة علي إيدها هما الي بيجوا تحت رجليا.


لتلوي وصال شفتيها بسخرية:عشان زيك يا ميعرفوش ربنا وفيهم الشرفاء زي الي نزلت فوقك بالشبشب أسمع بعد كده تيجي وردية بالليل وعارف لو وصل ليا إنك عملت حاجة تاني أقسم بالله ما هتاخد مليم مني وروح بقي أقعد اشحت في الشوارع.


لينظر لوالدته بغيظ مكتوم ويردد بغل:ماشي يا أمي تحت أمرك أيه أوامر تانية ؟


وصال ببرود:تغور في داهية من قدامي.


لينظر لها بغل ويغادر المكتب بل المشغل بأكمله لتنظر في آثره بحسرة فإبنها فلذة كبدها غائص في الحرام لابعد حد لتتنهد بألم ربنا يهديك يا أبني ويرشدك للصواب.


لتنهض بتثاقل وتتجه للمشغل لتجد العاملات يجلسن يعلمن لتتجه لحياة التي تشتغل علي المكينة ودموعها تتساقط بصمت لتقترب منها وتقبل جبينها وسط نظرات العاملات الفضولية وكذلك تمسد علي ظهرها وتردد بحنان:حقك عليا يا بنتي وتسلم البطن إلي جبتك والأيدي إلي ربتك لتكمل بمزاح بس إيديك كانت حنينة في الضرب لو كنت مكانك كنت جبت ايد المقشة ونزلت في فوقه لتتحدث بصدق هو أبني أه بس أنا عارفة أبني وعارفة أنه غلط ربما يهديه اي واحدة يضايقها بعد كده تقولي يا بنات يلا كملوا شغل لتتجه لمكتبها مرة آخري وهي تكافح ألا تسيل دموعها أمامهم.


عودة.


ليفيق من شروده ويتجه للخارج ويعود لمكتبه......


.......


تجلس سماح برفقة زوجها يحتسوا الشاي لتردد بحزن:شوف طول اليوم بتحري عليهم وفي الآخر كلوا الأكل بتاعها يا حبة عين امها لا وكمان نزله تشتري عشا.


جاد بحزن:يا حول الله أطفال يا سماح وجعانين مش وديتي ليهم عشا.


سماح بلهفة: أيوة طبعاً بس صعبان عليا إلي عملوه بقي هي بتشقي عليهم وينسوها باين عليهم أن قلبهم  قاسي أوي و بتول هتتظلم معاهم.


جاد بعتاب:أيه إلي بتقوليه ده بس يا سماح ربنا يخليهم لبعض ويبارك فيهم قومي قومي ننام وأدعيلهم وخلاص.


سماح بقلة حيلة: حاضر يا حاج ربنا يهديهم لبعض ويحنن قلوبهم.......


.........


في الخامسة صباحاً تنهض بتول بحذر حتي لا تقوم بايقاظ أشقائها وتتجه خارج الغرفة وتبدأ في تنظيف المنزل وغسيل الملابس المتسخة حتي الساعة السادسة صباحاً لترتدي عابئتها وتتجه للأسفل تشتري الخبز وبعض الخضراوات والتي لكم تتخطي العشرون جنيها لتعود لشقتهم وتتجه للمطبخ وتقوم بإعداد الفطور ووضعه علي الطبلية وتتجه لأشقائها تقوم بإيقاظهم ليستعدوا للذهاب الي المدرسة.....



يتبع… ……


زينب سعيد القاضي 






12 تعليقات

أترك تعليقا

  1. جميله اوى اوى

    ردحذف
  2. تحفة روعة تسلم ايدك يا زوزو

    ردحذف
  3. تسلم ايديك رووووعه

    ردحذف
  4. جميله بس خاف على بتول من الكلب شادي ما بدنا يصيبها اي ضرر

    ردحذف
  5. تسلم ايدك ياقمر

    ردحذف
  6. لاحول الله عليكى يا بتول شكل حالا انانيه اوى صعبانه عليا اوى بتول تسلم اناملك زينب البارت ابداع كعادتك 👍👍🔥🌹💞

    ردحذف
    الردود
    1. ربنا يسترها عليها حلا شكلها انانيه جدا واكيد بتول هاتحصد تعبها خير

      حذف
  7. تسلم ايدك رائعة

    ردحذف
  8. جميله جدا احسنتي

    ردحذف
  9. روووووعة جميلة جدا تسلم ايدك

    ردحذف
  10. جميله قوى

    ردحذف

إرسال تعليق

أترك تعليقا

أحدث أقدم