اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل الآخير
في المساء....
بعد إنتهاء الحفل ومغادرة الناس صعد ساجد بغرفته برفقة فيروز.
وها هو جالس جوارها علي الفراش يضمها بحب :وحشتيني أوي يا روز .
فيروز بحب:وانت يا قلب روز كنت حاسه اني هموت بسبب غيابك عني .
ساجد بلهفة وعتاب: بعد الشر عنك يا حبيبتي ليه الكلام الوحش ده.
فيروز بإبتسامة:الموت علينا حق يا حبيبي خلينا بقي في المهم.
ساجد بحيرة:هو ايه المهم ؟
لتبتسم فيروز واضعة يدها علي بطنها ومردد بحب: أنا حامل.
ليبتعد عنها وينظر لها بعدم تصديق: أنتي قولتي إيه ؟
فيروز بخجل:أنا حامل.
ليبتسم ساجد بإتساع ويضع يده علي بطنها ويردد بلهفة:يعني في بيبي هنا ؟
فيروز بإبتسامة:أيوة يا حبيبي في بيبي هنا .
ابتسم ساجد ويردد برضا: الحمد لله ربنا جبران قومي نتوضي ونصلي ركعتين شكر لله.
فيروز بإبتسامة:حاضر.
لينهض كليهما ويقوموا بالوضوء ويصلوا ركعتي شكر لله علي نعمته التي اتهما عليهم من فضله.......
......
في غرفة كريم.
تنام شمس وصغارها بأحضان كريم الذي يتأملهم بإبتسامة يخشي أن يغمض عينه ويفيق أنهم مجرد وهم لا اكثر او حلم وينتهي منه ليفيق من تأمله علي طرق علي باب الغرفة لينهض بلهفة ويفتح الباب حتي لا يستيقظ ملائكته من الصوت ليمتعض وجهه عندما يجد والدته ليسد الباب بجسده ويردد بفتور:خير محتاجة حاجة ؟
خديجة بحزن:أنا آسفة يا كريم خلاص عرفت غلطي.
كريم بعتاب:خلاص يا ماما الي حصل حصل زي ما حضرتك غلطي أنا كمان غلط واتعملت الدرس ومش زعلان منك خلاص المهم عندي أن مراتي رجعت ليا هي واولادي بالسلامة.
خديجة بتردد :تفتكر شمس هتسامحني؟
كريم بهدوء:تسامحك أو لا دي حاجة ترجع ليها هي يا أمي.
خديجة بحزن:عندك حق يا ابني انا الي غلط من البداية وقادر ربنا يحنن قلب شمس وابوك عليا.
كريم بحيرة:ماله بابا؟
لتبتلع غصة مريرة بفمها وتردد بحزن: ابوك حالف عليا بالطلاق لو عملت حاجة تزعلك انت واختك تاني.
كريم بخفوت: بابا اتاخر بالخطوة دي اوي.
لتنظر له بعدم فهم:انت بتقول ايه ؟
ليبتسم كريم بإقتضاب:ربنا يصلح الحال يا ماما يلا روحي نامي عشان ترتاحي.
خديجة بفضول:هو انت هتسافر انت ومراتك أمتي.
لينظر لامه بضيق:ايه يا ست الكل صباح الخير لسه بنقول إيه ؟
خديجة بتوتر:خلاص سكت حرام السؤال.
كريم بغيظ:روحي نامي يا أمي الله يباركلك ليغلق كريم الباب وتغادر خديجة بكلام غير مفهوم.....
.......
في القاهرة.
يجلس سليم أمام التلفاز وهو يحمل صغيره والي جوارهم تجلس جنة وهي تحمل طبق كبير من السندوتشات وتتناوله بشراهة.
لينظر لها سليم بملل:جنة هو احنا مش لسه متعشين مع ماما ؟
جنة بفم ممتلئ من الطعام:اه بتسال ليه انت جعان ؟
سليم بتهكم:لا ياروحي بسال عشان اعرف السندوتشات الي بتكليها دي تبع وجبت ايه ؟
جنة بغيظ:أعمل ايه ما أنا حامل في عيل مفجوع كل شوية عايز ياكل .
ليبتسم سليم ساخرا:معلش لما يجي هعلقه بس انا من رأي كفاية اكل عشان هتتخني اكتر ما انتي.
لتنظر له بشر:مين دي الي تخنت؟
سليم بتهكم:انتي يا روحي.
لتشهق شمس بدموع:بقي أنا تخنقنت بدل ما تقولي بالهنا والشفا بتبص ليا أنا وابني في الاكل.
سليم بملل :اسطوانة كل يوم طيب أنها هقوم انام أنا وبودي عايزة حاجة ؟
جنة بضيق:سيب بودي يسليني.
سليم بتهكم:لا اخاف علي الواد بتكليها ليحمل سريعاً من أمامها وهو يحمل الصغير ويضحكوا بشدة تحت نظرات جنة المشتعلة........
.........
يعود كريم الي الفراش ليجد شمس استيقظت ليتجه لها بتساؤل:ايه الي صحاكي يا حبيبتي محتاجة حاجة؟
شمس بوهن:لا صحيت لما سمعت صوتك مين كان علي الباب ؟
ليجلس كريم أمامها ويردد بتوتر: ماما.
ليمتعض وجه شمس ليردد بلهفة:خلاص يا شمس انسي الي فات وكل انتي عايزاه هيحصل.
شمس بحذر:كريم ايه رايك لما أولد نسافر.
كريم بعدم فهم:نسافر فين ؟
شمس بهدوء:بره مصر تشوف أي جامعة بره وتشتغل فيها.
كريم بحيرة:ليه ؟
شمس بضيق:كده لو مش حابب براحتك .
كريم بتفكير:هحاول تقدم بعثة كام سنة في أي جامعة يا ستي مبسوطة كده ؟
شمس براحة: تمام.
كريم بغيرة:هو الكلب الي اسمه كريم قربلكم انتي أو الولاد ؟
شمس برفض :لا بالعكس كان حنين علينا خالص وبيعاملني برومانسية ورقة بصراحة كان چنتل مان .
لينظر لها بغيظ:انتي بتغظيني صح ؟
شمس بهدوء:لا دي الحقيقة يا كريم كام بيعاملني بالمعاملة الي كنت اتمني انت تعاملها ليا .
كريم بحزن:هيحصل يا شمس هيحصل كل الي انتي عايزاه أوعدك بده.
شمس بتمني:اتمني يا كريم أتمني ده يحصل بجد.
كريم بإصرار:هيحصل يا شمس هيحصل أوعدك بده........
.......
بعد مرور عدة أشهر مرت علي الجميع بسعادة بعودة شمس ولم الشمل من جديد واوفي كريم بعهده مع شمس بالفعل فاصبح يعاملها مملكة متوجة علي عرش قلبه ويتفنن في إرضائها وسعادتها....
.....
وكذلك ساجد وفيروز حياتهم عادت لوضعها الصحيح وحياتهم الوردية مرة أخري بحمل فيروز وظهور الحقيقة من جديد.....
......
أما خديجة تجلس في المنزل باستمرار أصبحت لا تخرج ولا تقابل أحد من اصدقائها فهم من كانوا وراء ما تفعله بأولادها وكانت هي الخاسرة الوحيدة فاولادها قد إبتعدوا عنها وكذلك زوجها الذي يتحدث معها في أضيق الحدود وقالها صريحة لها سبب بقائي معك من أجل أولادك لا أكثر حتي أنه أصبح يمكث في غرفة بمفرده....
.........
أما عند سليم وجنة فأنجبت طفلها سامي علي إسم جده اللواء سامي وتخليدا لإسمه وقام سليم بعمل حفل سبوع حضر به العائلة والأصدقاء .....
......
بعد مرور عدة أشهر.
في صوان كبير يضم الرجال والنساء يجلس ساجد يحمل طفله الصغير أسر و جوار فيروز تحمل صغيرتها أثير فقد أنجبت توائم.
وعلي جانب آخر تجلس شمس وهي تحمل وليدها احمد علي إسم والد زوجها والي جوارها يجلس كريم.
وفي مقابلتهم تجلس رنا وهي تحمل صغيرها أدم والي جوارها يجلس معاذ وهو يحمل طفلتيه ايسل وأسيل.
وعلي مقربة منهم يجلس سامر جوار أسمي ببطنها المنتفخة والي جوارها ليلي ببطنها المنتفخة هي الآخري فهم علي مشارف الولادة.
ويجلس الجد رؤوف وكبار العائلة في مكان مخصص لهم بيمدنما الأطفال الصغار يلهو بالحفل.
لينهض سامر بحماس:ايه رايكم هنادي المصور وناخد صورة كلنا.
ليؤيد الجميع فكتته وينادي للمصور.
وينهض الجميع ويقفوا الي جوار بعضهم وكل رجل يقف جوار زوجته وأطفاله وعلي وجهه إبتسامة عريضة...
تمت بحمد الله.....
بقلم زينب سعيد القاضي.
رأيكم كومنتات وريفيوهات شيهصوني يا بشر 😂😂😂
روعة
ردحذفتحفة
ردحذفبالتوفيق ياروحي
ردحذفجميلة ورائعة دومت مبدعة ورائعة 🥰🥰🥰🥰
ردحذفجميل جداً
ردحذفابدااااااااع ابدااااااااع ابدااااااااع
ردحذفروووووعة تسلم إيدك
ردحذفتحفه كالعاده طبعا
ردحذفقمر يا زوزو تسلم ايدك على النهايه السعيده دي
ردحذفختامها مسك زوزو كل واحد خد اللى يستحقة برافووووو دايما متألقة زينب سعيد 🌹🌹🌹💞💞💖💖💖
ردحذفلا تعليق 👏👏👏
ردحذفررررررررروعه
ردحذفرؤعه يازوزا سلمت يداكى
ردحذفرووووعة 👍👍🌹💖💞
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا