اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.
الفصل الثامن عشر
يقترب منها وهو ينظر لها بتسلية لتضم أطفالها لأحضانها وتردد بعصبية:ممكن اعرف أنا وولادي هنا بنعمل ايه وازي تتجرأ تخطفنا ؟
ليبتسم علي شراستها ويقف أمامها وضعا يده بجيبه: أهدي كده يا شموسة انتي حتي حامل.
لتنظر له شذرا وتردد بتحدي:ما هو انت لتقول خطفنا ليه انا وعيالي لهقوم اكسر الجبس الي في أيدي ده فوق دماغك بقالنا أسبوعين محبوسين هنا ليه ؟ عشان الفلوس اسجني يا سيدي وسيب ولادي.
ليبتسم الآخر بمكر:بس انا مش عايز الفلوس.
لترفع حاجبيها بنفاذ صبر:امال جنابك خطفني أنا وعيالي ليه ؟
ليبتسم بإتساع:عشان نتجوز.
لتنظر له شمس ببلاهة:مين الي هيتحوز ؟ مستر وليد انت مجنون صح! أنا متجوزة وعندي عيلين والتالت جاي.
ليبتسم وليد يردد بالمبالاة:متقلقيش ولادك هيبقوا ولادي.
لتردد شمس بجنون وهي تضم أطفالها بحناية:ولادك ايه وزفت ايه أنا متجوزة يا بني ادم وبحب جوزي افهم بقي.
ليردد ببرود:إهدي يا شمس عشان البيبي.
لتنظر له بغيظ:هو انت ايه غبي ولا مش بتفهم ولا إيه ؟ هتتجوزني ازاي أن شاء الله ؟
وليد بإبتسامة: عند المأذون.
لتنظر له ببلاهة:مأذون مين ؟ يابني أنا متجوزة أغنيها ليك ولا ايه شوفلي حد كبير افهمه خلينا نخلص من ام الليلة السوداء دي.
لينظر لها ببرود ويخرج عدة أوراق من يدها ويمد يده لها بهم.
لتنظر له بحيرة وتاخذهم بحذر وتبدأ في قراتهم وسرعان ما تجحظ عيونها بصدمة.......
.........
في مدرسة نور.
تجلس ليلي بعصبية تام وانهيار وهو تحمل طفلها وامامها المديرة تحاول تهداتها دون فائدة.
لتردد ليلي بجنون:إهدي ايه وزفت إيه ؟ البنت أنا موصلها بنفسي لأ وكمان مدخلها هي وأخوها المدرسة ازاي مبقتش موجودة.
المديرة بتهدئة:اهدي حضرتك أنا لما اكتشفت أن البنت مش موجودة بعت لحضرتك لأنها حضرت أول حصتين لكن في الفسحة دخلت واحدة وأخدت نور ولما الامن سألها وسأل البنت أكدت أنها مامتها.
لتنظر لها ليلي بعصبية:طيب هخدها ازاي من غير اذن ؟ وكمان مأخدتش اخوها ليه ؟
المديرة بتهدئة:اهدي يا هانم وفرد الأمن ده هيتعاقب.
ليلي بعصبية:يتعاقب ميتعاقبش مش بتاعتي أنا عايزة بنتي.
المديرة بتهدئة:يا مدام ليلي الغلط مش عندنا بس البنت أكدت أن الست دي مامتها.
ليلي بتهكم:والله ما كنش يخرجها الا لما تكلموني مش فالحين تكلموني غير بعد ما البنت أتخطفت.
المديرة بتوتر:أتخطفت ايه اكيد لا يمكن واحدة قريبتكم ولا حاجة.
ليلي بضيق:وازاي بنتي هتقولها يا ماما ؟
المديرة بحيرة:ما هو أنها تقول ليها يا ماما ده ياكد كلامي أنها قريبتكم فعلاً.
لتنظر لها قليلاً بحيرة وبعدها تخرج هاتفها تحادث زوجها بلهفة:أيوة يا علي سمر خطفت نور من المدرسة........
.........
تنظر للورق بصدمة وتردد بعدم تصديق: شهادة وفاة ليا أنا وأولادي؟
وليد بإبتسامة ماكرة: أيوة يا روحي.
شمس بصدمة: روح مين وزفت ايه؟ انطق يا مجنون أنت أيه معني الكلام ده؟
ليقلب وليد عينه بملل:معنا انكم في نظر الكل ميتين وأدفنتم كمان .
شمس بصدمة:ازاي واحنا عايشين.
وليد بمكر :هقولك.
فلاش باك.
تقف كارما برفقة شمس يعدون الافطار ليرن جرس الباب.
لتقفز كارما بسعادة:عمو ساجد جه.
لتنظر لها شمس بحيرة: غريبة جاي بدري ليه ؟ تعالي نفتح لتذهب شمس برفقة كارما لفتح الباب ليجدوا سيدة منتقبة تقف أمام الباب.
لتتحدث شمس بتساؤل:أيوة حضرتك مين ؟
لم تنطق السيدة إنما رفعت يدها وقامت ببخ رذاذ علي الشمس والصغيرة ليسقطوا أرضا في الحال.
لتتنحي السيدة جانباً ويدخل وينظر للسيدة بأمر:لبسيها العباية والنقاب بسرعة لينظر لرجاله ويتحدث بأمر دخلوا الجثث جوا ونفذوا الي قولت عليه.
الحارس بطاعة:أوامر حضرتك.
لتنفذ السيدة امره وبعدها يقوم بحملها ويأمر حرسه بجلب كارما والصغير الآخر من الداخل ويترجلوا بهم للاسفل بحرص ويضعهم في السيارة ليركب السيارة ويغادر سريعاً.
........
إنما في الاعلي تخلع السيدة النقاب وتغادر الي الأسفل بعد تنفيذ أمر سيدها و قام الحارس بفتح أنبوب الغاز وغادر الشقة ووقف بالخرج وقام برمي عود ثقاب داخل الشقة وغادر الي سطح العمارة لكي يفر هارباً.......
عودة.
وليد ببساطة:بس كده وبعدها جوزك جه ولقي الجثث .
شمس بذهول:ليه تعمل كده انت مجنون صح وازاي الناس مشكوش فيك ؟
وليد بمكر:انتي ناسية أن كانت الست الي معايا منقبة وكنت شايلها وطالع بيها وكذلك الأطفال.
شمس بدموع وعدم تصديق:يعني أنا في نظر الكل ميته ؟
وليد بتأكيد:أيوة يا روحي.
لتنظر له شذرا وتنهض من علي الفراش جاذبة نعلها وبدأت بضربه والثوران عليه وهي تسبه بأفظع الشتائم وهو يحاول السيطرة علي ثورتها دون فائدة لينجح أخيراً في تقيد يدها ويتحدث من بين أسنانه: واحدة غيرك لو كانت عملت معايا كده كنت دبحتها بايدي.
لتتحدث شمس بغل:وانا هقالك وهشرب من دمك سيبني أمشي أنا وعيالي نرجع لاهلي وبعدين انت مشكلتك مع كريم وانا وهو هنطلق حل مشاكلك معاه بعيد عني.
ليظل متمسكاً بيدها ويردد متهكما:أنا بحبك يا شمس يمكن الاول كان انتقام من كريم لكن دلوقتي بحبك ومقدرش اعيش من غيرك ولما تولدي هنتحجوز.
لتزفر شمس بنفاذ صبر:هو انت حد في عيلتك اهبل ؟انا متجوزة.
ليتحدث بإبتسامة حالمة : أنتي دلوقتي ميتة وطلعت ليكي شهادة ميلاد جديدة وبإسم جديد أنتي والأولاد ولما تولدي نتجوز يا روحي.
لتحرك رأسها بيأس:انت غبي وحمار كمان سيب دراعي واطلع بره.
ليترك ذراعها لتتجه لأطفالها المنكمشين خوفاً وتجلس جوارهم لتردد شمس ببرود:بقولك ايه فوق من الهبل بتاعك ده وتسيبني اروح لأهلي.
وليد برفض:انسي يا شمس أهلك ومصر من الأساس خلاص انتي بقي اسمي سيرين الشرقاوي وأولادك. أسر وسيليا وعلي فكرة أحنا هنا قدام الناس متجوزين وأولادك مكتوبين باسمي.
شمس بصدمة:قصدك ايه بكلامك ده ؟ أحنا مش في مصر .
وليد بتأكيد:أيوة.
شمس بذهول:امال أحنا فين ؟
وليد بغرور:في لبنان بلد الرقة والجمال.
شمس بسخرية:لبنان لد الرقة والجمال الهي يا بعيد يجوزوك جاموسة هبلة يا وليد يا ابن ام وليد.
وليد ببراءة:أخص عليكي متقوليش علي نفسك كده
شمس بتهكم:اقول علي نفسي ايه أن شاء الله ؟
وليد بمكر:جاموسة هبلة.
شمس بغيظ:دي الي هتتجوزك يا بابا مش أنا .
وليد بتحدي:هنشوف كلام مين الي هيمشي هخرج وهسيبك ترتاحي ليغادر وتتحدث شمس بغيظ أمشي يا شيخ الهي كل ما تمشي تخبط في الحيط.
لتنظر لأطفالها المنكمشين وتتحدث بحنان:متخافوش يا ولاد طول ما أنا معاكم.
كارما بدموع:أنا عايزة بابي انت خايفة أوي يا ماما.
جمال بدموع هو الآخر: الراجل ده شكله يخوف أوي
.
شمس بتهدئة:إهدوا يا حبايبي هنرجع مصر وتروحوا لبابا اهدوا بس.....
.......
في مكان آخر في أحد الشقق المطلة علي الجبال.
يقف ساجد أمام النافذة الزجاجية يتأمل الجبال التي أمامه ريثما ينهي صديقه حديثه .
ليقترب منه بعد دقائق ويردد بتساؤل:مالك يا ساجد واقف كده ليه ؟
ساجد بحزن:خايف علي شمس والأولاد اوي خايف يعمل فيهم حاجة.
سليم برفض:معتقدش لو كان عايز يزيدهم اقلها كان خطف شمس وقتل الولاد فعلاً ليكمل بتساؤل مراتك عرفت انها عايشة؟
ساجد بتهكم:يا حبيبي من وقت المستشفى وفيروز قالت ليا أنها مش اختها ناسي أنهم توائم.
سليم بتذكر:اه عندك حق فأمر اليوم ده.
فلاش باك.
يخرج ساجد من غرفة فيروز وعلي وجهه علامات الحيرة ليجد سليم امامه.
ليردد سليم بتساؤل:مالك يا ساجد المدام بخير؟
ساجد بحيرة:أيوة بس بتقولي البنت دي مش شمس.
سليم : بعدم فهم:ليه بتقول كده؟
ساجد بتوضيح:لأنهم توائم قلب واحد.
سليم بفهم:اه اطمئن كده كده هنعمل ليهم تحليلDnaبس لازم يدفنوا النهاردة باي طريقة إكراما لحرمة الميت وعشان لو طلع كلام مدام فيروز صح يبقي كده مجري القضية هيتغير..
ساجد بامل: يارب يبقي صح.
وبالفعل تم إجراء تحليل Dnaوظهرت نتيجته بعد ثلاث ايام والتي أكدت عدم توافق الجينات مع عينة فيروز وكريم وبالطبع تم التكتم علي هذه الحقيقة وبعدها يخلي سبيل ساجد ويسافروا الي لبنان للقبض علي وليد والذي علموا سفره الي لبنان يوم حادث شمس هو وزوجته وأطفاله ليتأكدوا من صدق حثهم أن شمس هي من معه ...
عودة...
........
في القاهرة.
يصل علي الي منزل سمر ومعه ليلي ليقوم بطرق الباب بعنف ليفتح الباب أخيراً ليقوم بإزاحة سمر جانباً ويتجه للداخل وهو يصيح باسم طفلته...
يتبع..........
بقلم زينب سعيد القاضي
تحفة
ردحذفروعة سلمت يداكي
ردحذفرووووعة زوزو تسلم اناملك مليون بارت جميل جدا متشوقين القادم موفقة بإذن الله
ردحذفايوه كده انا صح طلع وليد خطف شمس هى وأولادها ساجد عارف علشان كده سافر لبنان
ردحذففظيعة يا روعاتك بجد مبدعة ومتميزة تسلم ايدك
ردحذفرؤعه يازوزا خيال خيال عالى
ردحذفجميله احسنتي
ردحذفحبيبتي انتى بجد فوقتى التوقعات روعه يا احلى زوزو
ردحذفإرسال تعليق
أترك تعليقا