رواية صحوة قلب ميت الفصل الخامس والعشرون

 الرواية حصري ممنوع نسخ الرواية بتاتا أو نشرها في جوربات أو مدونة هعمل ريبورت…


اللهم أجعل قبر أبي روضة من رياض الجنة.

اللهم اعذه من عذاب القبر وجفاف الأرض عن جبينها.


             الفصل الخامس والعشرون 



في الصباح يستيقظ يحيي ورحمة علي طرق عالي علي باب الغرفة لينهض يحيي بفز ع ويتجه لفتح الباب ليتفاجئ بوالدته.

ليتحدث بقلق: خير يا ماما في ايه؟

إلهام بض.يق :ممكن أفهم حضرتك بتعمل ايه هنا ؟

يحيي بهدوء: مش بعمل كنت نايم.

إلهام بغ.يظ:متستفزنيش يا يحيي.

يحيي ببرود:مش بستفز حضرتك خير.

إلهام بت هكم: هيبقي خير أزاي وأنت متجوز الحيز بونة دي ؟

يحيي بنفاذ صبر:أمي ياريت تقولي إلي عندك من غير لف ودوران.

إلهام بت هكم:الحكاية يا بيه أن مراتك بنت الناس المحترمين بعد إلي حصل ما بينكم امبارح روحت بيتها علي اساس أن البيه هناك وكملتني تسأل عنك عشان قلقانة عليك كدبت عليها قولتها بات عندي أتاري البيه هنا! ساكت ليه ما تنطق.

يحيي ببرود:أنطق أقول أيه ؟

إلهام بغ.يظ:كنت بايت هنا ليه ؟ ومقعدتش في بيتك ليه ؟

يحيي ببرود:هناك بيتي وهنا بيتي.

إلهام بنفاذ صبر:قوم روح صالح مراتك.

يحيي ببرود:وأنا مز علتش حد عشان اصلحه.

إلهام بعدم تصديق:أنت سامع نفسك أنت بتتكلم علي سلمي حبيبتك ؟

يحيي بت هكم:حبيبتي أنا مش أنا إلي حبيبها إلي اتخلت عني في أكتر وقت كنت محتاجها فيه.

إلهام بمسكنة : خلاص يا أبني حقك عليا أنا هي فهمت غلطها خلاص ورجعت بيتها.

يحيي بهدوء:حاضر يا أمي هرجع من الشغل عليها.

إلهام براحة:ماشي يا حبيبي ربنا يرضي عنك يلا أنا همشي عايز حاجة؟

يحيي بتساؤل:تمشي فين أقعدي نفطر سوا ؟

إلهام بإستنكار:أفطر هنا عند بنت ليلي؟

يحيي بض.يق:لا تفطري في بيت إبنك يا أمي.

إلهام ببرود:هفطر في بيتك بس التاني عند سلمي هروح أطيب خاطر البنت بكلمتين.

يحيي بنفاذ صبر:علي راحتك.

إلهام بته.كم:وأنت قوم يلا شوف شغلك سلام.

يحيي بض.يق : سلام….…


………


بينما في الداخل تجلس رحمة علي الفراش ودموعها تسقط بصمت فهي إستمعت لكل كلام الهام مع يحيي لتستمع لخطوات يحيي تقترب من الغرفة لتعود للفراس مرة آخري وتتظاهر بالنوم ليدخل يحيي ينظر لها ويتنهد براحة أنها مازالت نائمة ليأخذ ملابسه ويتجه للمرحاض لآخذ حمام والإستعداد لعمله اما رحمة ظلت علي وضعها ليخرج بعد فترة وهو مرتدي بدلته ليقف أمام المرآة ويقوم بتسريح شعره ونثر عطره وبعدها يتجه لرحمة ويهزها برفق لتفتح عيونها بضعف ليجد عيونها حمراء بشدة ليردد بتساؤل:كنتي صاحية صح ؟

لتردد بأسف:والله ما كنت أقصد أسمعكم بس الصوت كان عالي.

يحيي بتفهم : أنا إلي أسف علي إلي حصل وبإذن الله مش هيحصل تاني أنا هروح الشغل بقي ومش هقدر اجي النهاردة.

رحمة بحز ن:ماشي هقوم أحضرلك الفطار.

يحيي برفض:لا تسلمي عندي محاضرة كمان ساعة يدوب الحق هيبقي أكل حاجة بره يلا سلام عليكم.

رحمة بأ سي:وعليكم السلام.

ليغادر يحيي تاركاً قلبا منك.سر ورائه لتنهض بو هن وتستعد لعملها هي الآخري……..


………..


في شقة سيف تستيقظ يمني من النوم وتنظر لزوجها الغافي بحنان وتنهض تعد الإفطار ليتناول قبل الذهاب لعمله لتخرج من الغرفة وتدخل المطبخ لتجد المطبخ غير منظم وأطباق كثيرة غير نظيفة وعلب الطعام الفارغة موضوعة بإهمال علي الأرضية لتأخذ نفس عميق وتتجه للمطبخ نقوم بتنظيفها أولاً وبعدها تعد الإفطار وتضعه علي السفرة وتذهب لسيف تقوم بإيقاظه برفق ليفتح عيونه بنوم:نعم يا حبيبتي ؟

يمني بحنان:قوم يلا عشان تروح شغلك أنا جهزت الفطار.

سيف بتساؤل:أنتي هتروحي الكلية ؟

يمني بحز ن: أيوة.

سيف بحنان: ماشي يا حبيبتي أجهزي هوصلك النهاردة في طريقي..

يمني برفض:لا عشان متتأخرش علي شغلك أنا متعودة علي المواصلات.

سيف بإستنكار: مواصلات أيه لا طبعاً لو بتعرفي تسوقي من بكره الصبح يبقي عندك عربية آحدث موديل.

يمني برفض: لا لا مش عايزة عربية واصلا مش بعرف أسوق .

سيف بتفكير:خلاص تروحي وتيجي مع نهلة كل يوم بعد كده.

يمني بخجل:لا عشان متقلش عليها.

سيف بإستنكار:تتقلي أيه انتو كلية واحدة وبيت واحد يا حياتي.

يمني بحيرة: طيب قوم بس أجهز عشان متتأخرش .

سيف بهدوء:ماشي يا ستي قايم……


بعد فترة.


يجلس سيف ويمني ونهلة يتناولوا الإفطار بصمت تام يقطعه سيف وهو ينظر لنهلة:نهلة يمني هتيجي معاكي وكل يوم هتروح وتيجي معاكي عندك .

نهلة بض.يق: حاضر.

يمني بتوتر:لو هتقل عليكي بلاش.

نهلة ببرود:تتقلي أيه أحنا أخوات.

سيف بإبتسامة: ربنا يخليكوا لبعض ويخليكم ليا.

يمني بإبتسامة:يارب .

نهلة ببرود:يارب.

سيف بحزم:أنا سيبتك تلبسي أسود النهاردة زي ما أنتي عايزة بس الأسود حداد ثلاث أيام بس يا حبيبتي.

يمني بحز ن: حاضر يا سيف هبقي اغيره .

سيف بتساؤل:طيب خلصتي نمشي؟

يمني بإيجاب:أه خلصت.

نهلة بض.يق:مش أنت قولت هتروح وتيجي معايا!

سيف بحنان:آول يوم ليها هوديها أنا يا حبيبتي يلا سلام عليكم

نهلة بض.يق:وعليكم السلام…


………. 


 في شقة يحيي وسلمي تجلس سلمي مع إلهام يتحدثوا سويا لتنهض سلمي بصد مة: أنتي بتقولي أيه يا طنط ؟ يحيي متجوز عليا ؟

إلهام بتصحيح:لا متجوزك أنتي عليها وأقعدي بقي وخليني أكمل كلامي.

لتجلس سلمي وتردد بته.كم:كلام أيه إلي حضرتك هتكملي أنت لأ يمكن أفضل دقيقة واحدة علي ذمته بعد إلي سمعته ده.

إلهام بته.كم:وتسيبي حتة الفلاحة دي تكسبك ؟

سلمي بكبرياء: أكيد طبعاً لأ.

إلهام بمكر: كده أنتي صح أنتي غالية عندي يا سلمي أوي وربنا يعلم بصي بقي يا ستي تعملي أيه آول حاجة عايزة مرتب يحيي تخلصيه كل وميفضلش منه مليم هو حسابه في البنك خلصنا من وقت جوازكم يبقي نخلص جيبه اول بآول.

سلمي بتفكير:بسيطة كده كده هجيب شغالة وهتاخد مبلغ كبير.

إلهام بحماس:حلو أوي الباقي تخلصين بمعرفتك عايزة إلي يفضل في جيبه يمشيه بس.

سلمي بتفكير:تمام .

إلهام بحماس: والحاجة التانية يحيي يجي من الشغل عليكي وتفضلي مقعداه وميعرفش يخرج أبداً.

سلمي بته.كم:يعني احبسه عشان ميخرجش!

إلهام بض.يق :لا تدلعي عليه وتقعديه جنبك زي الستات الشاطرة فهمتي ولا لأ ؟

سلمي بحيرة:فهمت بس اضمن منين أنه ميروحش بعد شغله !

إلهام بتفكير:لو راح بعد شغله هيجي بسرعة عشان متخسيش بغيابه وأهم حاجة يرجع يلاقي أكله جاهز والبيت نضيف وحاجته مترتبه فهمتي.

سلمي بفهم: أيوة

إلهام بتوتر:بس ياريت بابا وماما ميعرفوش حاجة.

سلمي ببرود:أكيد مش هيعرفوا حاجة لأنهم لو عرفوا هيصروا علي طلاقي بس أنا بقي مش هسيبك جوزي لواحدة زي دي.

إلهام براحة:هو ده الكلام يلا بقي نقوم ندخل المطبخ بعمل الأكل إلي بيحبه وياستي هاجي كل يوم أساعدك في الأكل.

سلمي بإبتسامة صفراء:تسلمي يا طنط…..


……..


يصل ياسين لمكتبه لتنهض بسمة فور رؤيته وتتجه له بإبتسامة .

ليسلم عليها وبعدها يجلسوا سويا ليردد بحز ن :عاملة أيه يا بسمة.

لتبتسم له بهدوء.

ليردد بأ سي:تعبان اوي يا بسمة عارفة قبل ما يمو ت كان قاعد معايا بيوصيني علي نفسي وأخواتي ليردد بتوتر وكمان صارحته أني بحبك.

لتنظر له بعدم تصديق ليكمل بصدق أيوة يا بسمة حبيتك ومش عارف إمتي وأزاي لكن سبحان من سخر حبك في قلبي من غير إستئذان عارف إنك قلبك مش ملكي بس هحارب الدنيا كله عشانك ودي كانت وصيت والدي ليا أحافظ علي حبي وأحارب الدنيا كلها عشانه أنا كل الي محتاجه منك فرصة واحدة يا بسمة هسيبك تفكري براحتك يلا هقوم أشوف الشغل لينهض من أمامها متجه لمكتبه تحت نظراتها المنصد.مة مما تفوه به منذ قليل………


……………


أنهت يمني محاضرتها وخرجت برفقة ندي للبحث عن نهلة فهي لم تحضر المحاضرة معهم لتجدها تجلس برفقة فريدة ويتحدثون سويا لتقترب منهم وتلقي السلام: السلام عليكم.

فريدة ونهلة بض.يق:وعليكم السلام.

يمني بخجل:مش هنروح يا نهلة ؟

نهلة ببرود :لا تخرج أنا وفريدة شوية روحي أنتي.

لتتحدث يمني باحراج: خلاص ماشي يعد إذنكم.

نهلة بض.يق:أتفضلي.

بعد مغادرة يمني مع ندي تتحدث فريدة بتشفي:أحسن إنك طرقتيها تستاهل هو أنتي هتشتغلي السواقة بتاعتها لا وكمان جايبة الست ندي معاها عشان تروحوها.

نهلة بغرور : قال أوصلهم قال كنت السواقة بتاع جنبهم…


……….. 


عند ندي ويمني فور أن إبتعدوا عن نهلة وفريدة تركت العنان لدموعها تتساقط على وجنتيها لتتحدث ندي بحنان:خلاص بقي سيبك منها أنتي عارفة نهلة من زمان.

يمني بد موع:والله يا بنتي مش فارق معايا أروح ازاي جوزي إلي قالي.

ندي بحنان:يبقي خلاص متعيطيش وروحي قوليله.

يمني بلهفة:لا طبعاً مش هقوله أنتي عايزاني أوقع بينه هو وأخته؟

ندي بإستنكار:مسمهاش توقعي أنتي بس بتوضحيله الصورة.

يمني بحزم:مش هقوله حاجة وبعد كده هاجي وأروح مواصلات خلاص الإمتحانات قربت وهنخلص دراسة خلاص.

ندي بقلة حيلة:زي ما تحبي……..


…..……


بعد ساعة ونصف تصل يمني إلي شقتها لتجد السفرة كما هي نهلة حتي لم تدخل الأطباق للمطبخ لتضع أغراضها جانباً وتشمر ساعديها وتبدأ في تنظيف السفرة وتحضير الغداء وفور أن إنتهت اتجهت لغرفتها لآخذ حمام دافئ وبعدها إرتدت بچامة بيتية مريحة من اللون البينك وقامت بتسريح شعرها وعمله كعكة عشوائية ليعطيها مظهر جذاب لتجلس تذاكر دروسها حتي عادت نهلة من الخارج لتقف أمامها وتتحدث بتحذ ير:أوعي تفكري تقولي لسيف أنك مجتيش معايا.

يمني بهدوء:اطمني يا نهلة مش هقول حاجة وعروح واجي لوحدي بعد كده.

نهلة ببرود: شاطرة لانه أكيد مش هيصدقك أنتي ويكد بني أنا.

لتنظر لها يمني قليلا وتردد بهدوء:أنا بشفق عليكي يا نهلة ربنا يهديكي.

نهلة بإستنكار:ويهديكي يا ست الشيخة..


………..


في المساء يجلس سيف يتناول الطعام مع يمني ونهلة ليتحدث بتساول :عملتوا ايه النهاردة في الكلية؟

يمني ونهلة:الحمد لله.

سيف بتساول:رجعتوا سوا صح؟

يمني بهدوء :ايوة.

سيف باصرار:انا لسه عند وعدي يا يمني على العربية.

نهلة بلهفة :مفيش داعي يا سيف احنا بنروح ونيجي سوا.

يمني بثبات:مافيش داعي يا سيف.

سيف بقلة حيلة:زي ما تحبي.


..........


تنظر سلمي للسفرة التي أعدتها الهام بغرور وبعدها تجلس أمام التلفاز تشاهده بملل ليفتح الباب ويدخل يحيي وينظر لها ويتحدث ببرود سلام عليكم. 

لتنظر له ببرود دون أن ترد ليتحدث بنفاذ صبر:ما تردي  .

سلمي بغ.يظ:أرد أقولك ايه لسه فاكر ؟

يحيي بته كم:بصراحة مش عارف أرد عليكي أقولك بصراحة مين المفروض الي يبقي زعلان؟

سلمي بته كم:هو أنا عملت ايه يعني؟

يحيي بعص.بية:تسبيني في أكتر وقت محتاجك فيه وتمشي وتقولي ليا عملتي ايه؟

سلمي بض.يق :ما أنا كلمتك تاني يوم مردتش. 

يحيي بته.كم:هو المفروض انك تتصلي مشيتي وعديتها أقلها كنتي تيجي تاني يوم. 

سلمي بض.يق:خلاص يا سيدي انا أسفة حقك عليا خلاص بقي واديني جيت عشان أصالحك لقيتك بايت عند طنط ممكن بقي نتغدا بقي؟

يحيي بته.كم:لا والله نتغدا ؟ عملتي أكل ولا هتطلبي ؟

سلمي بغرور:طبعآ عملت الغداء.

يحيي بعدم تصديق:ده بجد ليتجه للسفرة وينظر للطعام بحيرة أنتي الي عملتي الاكل ده؟

سلمي بغرور:أيوة جبت الوصفات من علي النت.

ليجلس يحيي يتذوق الطعام ثم ينظر لها بتشكك أنتي الي عاملاه بجد ؟

سلمي بمكر:حلو صح. 

يحيي بحيرة:حلوة تسلم ايدك.

سلمي بغرور:العفو يا بيبي ......


……….


بينما علي الجانب الآخر تجلس رحمة تقلب طعامها بدون شهية لتتنهد بض.يق وتترك الطعام جانباً وتحدث حالها

 بأ سي : خلاص رجع لمراته هتفضلي طول عمرك علي الهامش يا رحمة الحمد لله لتحمل الطبق وتقوم بإدخاله للمطبخ وتتجه لغرفة النوم لتخلد للنوم وتحيا في عالم الأحلام" فهو عالم ننسجه داخل خيالنا ونصنع به ما نعجز عن فعله بدنيا الواقع".......


يتبع………


بقلم زينب سعيد القاضي……

comments

أترك تعليقا

أحدث أقدم